Negocierile pe marginea pachetului rutier sunt dure si au ajuns intr-un punct critic, in conditiile in care anul viitor vor fi alegeri euro-parlamentare, a explicat Marius Alban. De la 1 ianuarie 2019 Romania va prelua presedintia Consiliului Uniunii Europene. „Din toate discutiile derulate in ultima vreme reiese faptul ca dintre cele 38 de dosare europene deschise in prezent pe toate modurile de transport, pe care le vom prelua anul viitor, pachetul rutier este cel mai important.“
Reprezentantii MT au avut intalniri la toate nivelurile cu majoritatea statelor membre, pentru a gasi cea mai buna varianta de compromis. Totusi, cateva state au in continuare o pozitie rigida si inflexibila.
La inceputul lui noiembrie a avut loc Consiliul ministrilor de transport si mediu de la Graz, cu discutii despre siguranta rutiera si mobilitate. Cu acest prilej au fost stabilite mai multe intalniri de lucru pentru pachetul de mobilitate. Cele mai sensibile subiecte sunt cabotajul, odihna in cabina, intoarcerea acasa a conducatorilor auto (in acest sens a fost formulat un punct de vedere in scris, bine primit de majoritatea statelor membre) si detasarea transnationala. Fiind vorba de o negociere, nu vor putea fi obtinute toate revendicarile, dar este important ca solutiile de compromis sa ne fie favorabile.
„In cazul in care Austria nu va obtine rezultate importante la ultimul Consiliu de ministri din decembrie, avem mai multe variante de actiune pentru prima parte a anului viitor“, explica Marius Alban. Din pacate, pozitia Austriei este foarte dura, fiind propuse reguli chiar mai stricte decat cele prevazute acum in pachetul de mobilitate. Astfel, propunerile Presedintiei austriece cu privire la pachetul de mobilitate, anuntate recent, prevad includerea in dispozitiile privind detasarea activitatilor de comert incrucisat si de cabotaj. Astfel, detasarea lucratorilor mobili ar trebui sa nu se mai aplice doar conducatorilor auto aflati in tranzit sau care fac transport bilateral, ci tuturor. Mai mult, nu doar soferii ar trebui sa se intoarca acasa periodic, ci si vehiculele – la fiecare patru saptamani, in tara de inmatriculare. Iar detasarea lucratorilor mobili sa se ia in considerare inca din prima zi de acces pe teritoriul altei tari, inclusiv pentru cabotaj.
Soferii care nu pot sa petreaca o saptamana de odihna acasa ar trebui sa aiba conditii corespunzatoare de odihna in afara cabinei. Controlul optim se poate face cu ajutorul tahografelor inteligente, astfel ca austrienii mai doresc ca, pana in 2022, toate camioanele noi sa fie echipate obligatoriu cu astfel de dispozitive. Iar termenul limita de trecere la tahograful inteligent pentru toate vehiculele, indiferent de varsta, sa fie 2024.
„Nu stim inca ce se va intampla, insa ne pregatim pentru toate variantele. Din momentul in care se va adopta noul pachet rutier (atunci cand se va intampla acest lucru) va fi o perioada de implementare in cazul regulamentelor, respectiv de transpunere in legislatiile nationale la directive. Prin urmare, va fi timp suficient pentru adoptarea masurilor nationale care se impun“, a concluzionat reprezentantul MT.