Am ajuns la jumătatea anului, iar situația în teritoriu în ceea ce privește atribuirea noilor programe de transport județean nu a avansat prea mult. Timpul a devenit dușmanul numărul unu al consiliilor județene și va fi interesant de văzut ce se va întâmpla după 1 ianuarie 2023, când vor expira actualele programe de transport, așa cum este reglementat prin OUG 130/2021. Răspunderea pentru semnarea noilor contracte de delegare revine integral autorităților locale, iar soluția unei noi prelungiri nu mai este viabilă, nici din perspectiva regulamentului european 1370 și nici din punct de vedere al Consiliului Concurenței.
La interjudețean se discută despre modificarea legislației înspre o formulă de liberalizare, care să fie în ton cu practica europeană. Trebuie avut însă grijă cum deschidem piața, întrucât interesul din partea firmelor puternice din vest este mare, iar forța lor finanaciară și nivelul de digitalizare și integrare atins îl depășește cu mult pe cel al companiilor autohtone. Dacă modificarea legislativă în vederea liberalizării se va adopta cel târziu în septembrie, după vacanța parlamentară, într-o formă care să protejeze cumva industria locală, operatorii tot vor avea la dispoziție aproximativ un an pentru a se pregăti, mai ales că direcția spre liberalizare era oarecum previzibilă, ultima prelungire fiind smulsă in extremis.
Pentru a asigura o tranziție cât mai lină către această nouă etapă în istoria transportului de călători, cuvântul de ordine trebuie să fie „transparență”, astfel încât operatorii privați – care au dus greul în ultimii 25 de ani – să-și poată planifica investițiile și să își facă un plan concret de acțiune. Tot mai des s-a vehiculat varianta asocierii, atât la interjudețean, cât și la județean, astfel încât firmele mai mici să aibă o șansă reală de a rezista. Pentru aceasta este nevoie însă de multă încredere și bunăvoință.
Reprezentanții Ministerului Transporturilor și-au anunțat în nenumărate rânduri disponibilitatea la negociere în ceea ce privește interjudețeanul, iar operatorii ar trebui să profite la maximum de această deschidere la dialog. Din păcate, transportul județean nu și-a găsit o linie clară după 2007, atunci când s-a dat startul descentralizării, prin adoptarea legii 92, și inclusiv acum avem mari semne de întrebare în legătură cu viitorul acestui segment de piață, în contextul în care nu există parteneri de dialog care să își asume o poziție fermă.
În această perioadă dificilă, cu multă incertitudine, transportatorii sunt încurajați să fie uniți în jurul asociațiilor patronale, pentru a-și putea apăra interesele în mod coerent și unitar în fața autorităților.