Înmatriculările de autobuze din primul trimestru al anului sunt împărţite între livrările de modele urbane noi, finanţate din bani europeni, şi importurile – în continuare mari – de vehicule rulate din Occident. Special pentru licitaţiile planificate în acest an la transportul judeţean s-au înmatriculat deocamdată relativ puţine maşini, mai ales microbuze, dar şi câteva autobuze de capacitate medie, volumele fiind cu mult sub aşteptările pieţei.
Primul trimestru al acestui an s-a derulat în mare parte sub semnul pandemiei şi restricţiilor. Cu toate acestea, lucrurile s-au mai animat pe piaţa de transport călători, iar operatorii s-au pregătit pentru un sezon mai bun decât precedentul. După doi ani de lipsuri însă, puterea de cumpărare este mică, astfel că transportatorii români au luat drumul Occidentului, pentru a-şi cumpăra autobuze din parcurile second-hand din străinătate. Preţurile la maşinile rulate nu mai sunt atât de jos ca în pandemie, iar criza semiconductorilor – care a generat întârzieri în fluxurile de producţie şi în livrările de vehicule noi – a favorizat o creştere a tarifelor pe SH.
În aceste condiţii, dar şi din cauză că mulţi operatori vânează chilipiruri, în primele 3 luni au fost aduse în România nu mai puţin de 269 de autobuze şi autocare vechi, iar până la finele lui 2022 sigur depăşim din nou 1.000 de unităţi. Chiar dacă mulţi nu agreează termenul peiorativ de „cazan”, privim cu îngrijorare cum multe din maşinile nou intrate pe piaţa din ţara noastră sunt fabricate în medie între 2000 şi 2003, unele chiar mai devreme de atât, şi numai câteva au (doar) 7-8 ani vechime. Însă, cum reducerea poluării nu este un obiectiv asumat în practică de guvernanţii noştri, ci doar declarativ, nici în cazul vehiculelor comerciale şi nici la autoturisme, vesticii îşi vor curăţa în continuare drumurile de maşinile vechi şi poluante, trimiţându-le pe bani la noi, la bulgari şi unde mai sunt cerute.
În topul preferinţelor pentru autobuze şi autocare second-hand rămân mărcile Setra şi Mercedes-Benz, cu 64 şi respectiv 63 de unităţi înmatriculate în perioada ianuarie-martie 2022, acestea fiind însă şi printre cele mai vechi dintre toate. Irisbus este, de asemenea, un brand căutat, nu mai puţin de 31 de vehicule fiind aduse pe piaţă, plus o flotă de autobuze VDL Berkhof, care va intra în operare în Ilfov. Au mai fost cumpărate MAN (15), Iveco (10) şi Van Hool (10), iar restul mărcilor figurează cu sub 10 unităţi în primele 3 luni.
Tot aproape la fel de multe autobuze rulate au fost tranzacţionate intern, respectiv 243, modelele germane fiind, la fel, în topul preferinţelor.
114 autobuze noi au fost înmatriculate în primul trimestru, majoritatea pentru transport urban, în condiţiile în care achiziţiile realizate pe fonduri europene au continuat şi în pandemie fără probleme. Cele mai multe livrări au fost făcute de Mercedes-Benz (42 de unităţi), Iveco (12) şi Karsan (10), alături de carosierii români C&I Eurotrans, Cento Bus şi Pacific Tur, care, pe lângă microbuze, au vândut şi vehicule categoria M3. De asemenea, se pot identifica şi câteva autobuze fabricate în Turcia şi achiziţionate oficial ca second-hand, care, în realitate, sunt noi.
Mai multe microbuze noi pentru judeţean
Comparativ cu autobuzele, microbuzele noi au avut mai mare căutare, nu mai puţin de 120 de unităţi fiind înmatriculate în ianuarie-martie 2022, probabil şi în pregătirea licitaţiilor la judeţean.
Minibus Luxury se situează până acum în topul furnizorilor cu 53 de vehicule livrate, urmat de Pacific Tur, cu 31 de unităţi. În dreptul producătorului Mercedes-Benz figurează 12 microbuze (atât vehicule integrale, cât şi carosate local), în timp ce restul carosierilor consacraţi au livrat în ţară sub 10 unităţi fiecare.
Interesul pentru microbuzele second-hand din străinătate a fost, ca de obicei, redus, doar 28 de vehicule fiind aduse în primele 3 luni. Au fost tranzacţionate însă 336 de unităţi pe piaţa internă, preponderent Mercedes-Benz.
Pentru lunile următoare se aşteaptă o creştere a achiziţiilor de vehicule noi, mai ales că o parte dintre operatorii privaţi au aplicat, în premieră, pentru granturi pentru investiţii pentru înnoirea flotelor.