VDL Citea a fost votat Autobuzul Anului 2011 de catre juriul international de presa „Bus and Coach of the Year“, in urma testelor din iunie, desfasurate in premiera la Bucuresti. Castigatorul a surclasat adversari de prestigiu – Mercedes-Benz Citaro, Otokar Kent, Temsa Avenue si Volvo 7700 hibrid – demonstrand performante tehnice excelente, constructie si finisaje de calitate, la un pret excelent pentru tot pachetul – tehnologie plus dotari – acest ultim element fiind cu atat mai important pe timp de criza.
Cei 19 membri ai juriului international de presa „Bus&Coach of the Year”, din care face parte si revista Tranzit, au testat cele cinci vehicule timp de trei zile pe strazile Capitalei, in conditii variate de trafic, de la marile bulevarde la stradute inguste sau pe care se executau lucrari de reabilitare, castigatorul trebuind sa indeplineasca mai multe conditii esentiale: sa fie un produs nou, ecologic si performant din punct de vedere tehnologic, sa asigure confort pentru pasageri si sofer si, nu in ultimul rand, sa fie o optiune viabila pentru operatorul de transport.
Citea este propulsat de motorul DAF PR 221 U1 Euro 5, de 9.200 cm3, cu sase cilindri in linie si sistem de injectie SMART, ce dezvolta 310 CP la 2.200 rpm. Cuplul maxim, de 1.275 Nm, este atins pe o plaja de la 1.100 la 1.700 rpm si ofera putere optima la rulare. In plus, transmisia automata ZF 694C a contribuit decisiv la obtinerea unor timpi foarte buni de raspuns in cazul plecarilor de pe loc repetate, a decelerarilor si a accelerarilor succesive.
Citea a facut o impresie buna in trafic si la capitolul manevrabilitate: pozitia soferului la volan este optima, acesta beneficiaza de maximum de vizibilitate, are toate comenzile la indemana si in cazul opririlor repetate la semafor se poate relaxa, fara sa fie nevoit sa stea permanent cu piciorul pe pedala de frana, deoarece axa motoare se blocheaza similar cu sistemul Hill Start Aid, impiedicand autobuzul sa alunece inainte, chiar daca modul „Drive” al cutiei de viteze ramane cuplat. Butonul de comanda al franei pe axa motoare a fost pozitionat in partea dreapta a bordului, activarea sa fiind semnalizata pe display-ul computerului de bord. Confortul soferului este asigurat de scaunul pneumatic, cu numeroase optiuni de ajustare a inaltimii pernei, a pozitiei fata de volan sau a spatarului, precum si de volanul reglabil. De precizat ca acesta din urma se regleaza cu tot cu bord, astfel incat soferul are intotdeauna vizibilitate optima asupra parametrilor indicati de computerul de bord.
Pachet complet de sisteme de siguranta
Autobuzul anului 2011 a etalat un pachet complet de sisteme de siguranta activa, ce a inclus frane-disc pe toate rotile, ABS, ASR si EBS. ESP este optional, fiind mai putin important in traficul urban, unde se ruleaza cu viteze mici. La capitolul siguranta pasiva trebuie mentionat scheletul realizat din otel inoxidabil, la fel ca mai multe componente ale sasiului si ale partii din spate a autobuzului. Pentru a compensa greutatea in plus data de otel, panourile laterale, cel frontal si plafonul sunt realizate din fibra de sticla. In plus, geamurile laterale sunt dintr-o singura foaie.
Suspensia integral pneumatica si independenta pe axa fata a asigurat confort optim pentru toti pasagerii chiar si in conditiile unei suprafete de rulare mai accidentate. La interior, constructorul olandez nu s-a zgarcit sa etaleze tot ce are mai bun. Vehiculul a fost configurat sa transporte pana la 106 pasageri sau 104 si un carucior cu rotile, iar Citea a fost apreciat in mod deosebit pentru interiorul sau, materialele si culorile folosite, ce au sugerat ideea de spatiu. Cele 34 de scaune Kiel Ideo plus alte doua rabatabile, amplasate in zona centrala, sunt acoperite cu material textil bleu, in ton cu tavanul si peretii laterali albi si podeaua gri. Panourile din sticla transparenta din dreptul usilor accentueaza dimensiunile largi ale interiorului. De precizat ca materialele folosite sunt concepute anti-vandalism, iar pernele scaunelor pot fi usor inlocuite. Cele doua camere de filmat din salonul pasagerilor sunt discrete, dar ofera soferului o imagine optima a interiorului. La usa din mijloc se gaseste rampa pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor, iar functia de ingenunchere face ca inaltimea podelei sa fie la numai 60 mm de la sol la oprirea in statii. De precizat ca usa din fata a avut optiune dubla de deschidere: una sau doua foi. In configuratia prezentata la Bus Euro Test, VDL Citea costa 220.000 de euro, dar daca eliminam dotarile optionale si ramanem cu tehnologia DAF si echiparile de baza, obtinem un autobuz bine configurat si gata de a se integra in orice flota de transport public. Trofeul „Bus of the Year“ 2011 ii va fi inmanat constructorului olandez la sfarsitul lunii, la IAA Hanovra.