Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vehicule diesel de uz municipal, convertite cu propulsie electrică

Achiziția vehiculelor electrice este foarte costisitoare, astfel că nu oricine își permite să susțină bugete atât de mari, mai ales în contextul crizei economice și sanitare. Obiectivele de decarbonizare la nivel european rămân însă în picioare, iar termenele limită bat la ușă. În aceste condiții, mai multe municipalități din nordul și sud-estul Angliei au găsit o soluție economică și eficientă de ecologizare a flotelor mai vechi de vehicule de uz municipal, prin reconversia lor și montarea de motoare electrice în locul celor diesel. Soluția ar putea fi promovată pe scară largă.

Implementarea sistemelor de propulsie electrică la vehiculele comerciale este limitată deocamdată de capacitatea de stocare a bateriilor, astfel că, până la un progres tehnologic remarcabil în ceea ce privește autonomia, aria de utilizare a vehiculelor electrice rămâne concentrată în jurul surselor de alimentare cu energie. În transportul public urban însă, autobuzele electrice și-au dovedit de mai mulți ani fiabilitatea, iar recent și vanurile electrice au început să câștige teren în aplicații de distribuție urbană și curierat.

Camioanele de uz municipal sunt o altă categorie care se pretează la electrificare, iar în locul achiziției de vehicule noi, reconversia celor diesel, aflate deja în exploatare, se poate face cu costuri minime și beneficii importante. Orașul englez Westminster, spre exemplu, și-a propus să fie neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2040. În aceste condiții, Consiliul municipal Westminster – care a anunțat, separat, că se angajează să fie o instituție neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030 – a prezentat recent unul dintre vehiculele sale de colectare a deșeurilor, convertit cu sistem de propulsie electrică (eRCV), cu prilejul unei parade pentru evenimentul SMMT Electrified 2021. eRCV, de 26 t, este operat de Veolia.

„Prin conversia vehiculelor existente și testarea soluțiilor alternative cu parteneri – autorități locale, precum Westminster City Council – conservăm resursele, reducem emisiile și creăm orașe mai ecologice”, a declarat Gavin Graveson, vicepreședintele executiv al Veolia pentru Marea Britanie și Irlanda.

Conversia + recondiționarea dublează viața gunoierelor

Firma britanică Magtec, specializată în producția de sisteme de propulsie pentru vehicule electrice, a efectuat lucrările de conversie pentru eRCV-ul din Westminster, dar și pentru două gunoiere aparținând municipalității din Sheffield. eRCV-urile vor fi alimentate chiar de deșeurile pe care le colectează, datorită valorificării acestora la fabrica de energie din oraș. Proiectul de „upcycling” face parte dintr-un sistem național inovator, sprijinit de Marea Britanie, de 2,6 milioane de lire sterline, pentru a accelera tranziția vehiculelor grele de marfă la tehnologii cu emisii zero. Iar acest lucru nu înseamnă neapărat scoaterea din uz a vehiculelor vechi.

Reconversia efectuată de Magtec asupra camioanelor vechi de gunoi include demontarea trenului de rulare original, recondiționarea caroseriei și montarea unui motor electric cu cuplu ridicat și 5 baterii, care, cu o singură încărcare, asigură funcționarea vehiculului pe parcursul întregii zile. Odată cu reconversia, sistemul hidraulic cu motorină care acționează sistemele de compactare a gunoiului și de ridicare a coșurilor a fost înlocuit cu un alt sistem silențios, acționat electric.

După 7 ani de funcționare, o gunoieră este de regulă dezmembrată pentru piese sau exportată, deoarece costul de întreținere în Marea Britanie este considerat mai mare decât costul înlocuirii. Magtec susține că prin conversie se dublează durata de viață a acestora, asigurându-se astfel o economie de 300.000 de lire sterline/vehicul, pe întreaga durată de viață a acestuia. „Cea mai rapidă și mai economică modalitate de a reduce emisiile poluante la nivelul orașelor este transformarea camioanelor diesel în electrice. Reconversia unei gunoiere în vehicul electric este echivalentă cu scoaterea de pe stradă a 30 de mașini pe motorină”, a declarat fondatorul și directorul Magtec, Marcus Jenkins.

Opinia lui este susținută de statistici oficiale, potrivit cărora un camion de gunoi care operează în zone rezidențiale are motorul diesel în funcțiune aproximativ 14 ore pe zi și, pe lângă emisiile de noxe și dioxid de carbon, poluează și fonic.

Funcționarea durabilă a eRCV-urilor din Sheffield este optimizată de capacitatea orașului de a transforma gunoiul propriu în energie la instalația sa de recuperare a energiei și apoi de a utiliza această putere pentru a încărca cele două vehicule de uz municipal reconvertite. Proiectul este reprezentativ pentru angajamentul orașului de a îmbunătăți calitatea aerului prin înlocuirea flotei sale de vehicule diesel. Este vorba în total de 1.100 de vehicule care ar trebui convertite cu alternative electrice sau cu emisii foarte scăzute, pe perioada a 6 ani. În primii doi ani au fost modernizate 350 dintre cele mai vechi și mai poluante vehicule.

Reciclare „în buclă închisă” a componentelor bateriilor

Veolia a anunțat, în martie, un parteneriat pentru promovarea reciclării în buclă închisă a materialelor pentru bateriile vehiculelor electrice la sfârșitul ciclului de viață. Consorțiul, care include Solvay și Groupe Renault, își propune să dezvolte o sursă durabilă de aprovizionare cu materiale care sunt cruciale pentru fabricarea bateriilor, cum ar fi cobalt, nichel și litiu, prin colectarea eficientă a bateriilor la sfârșitul ciclului de viață, extragerea și apoi purificarea elementelor esențiale. Metalele recuperate anterior au fost folosite cu precădere pentru aplicații metalurgice, dar consorțiul își propune să îmbunătățească procesele de extracție și purificare, pentru a reduce impactul asupra mediului al producerii de baterii noi. Se asigură astfel prelungirea duratei de utilizare a elementelor de bază, la fel ca în cazul reciclării RCV-urilor.

Demersul administrațiilor locale engleze de reconversie a vehiculelor diesel, de reciclare a componentelor bateriilor și, foarte important, de obținere a energiei electrice din surse regenerabile, reprezintă un model de business ieftin și sustenabil, care ar putea fi promovat pe scară mai largă, inclusiv în țara noastră.

Articole similare