În România există în prezent circa 4.000 de camioane Volvo Trucks care au abonament activ la sistemul de management al flotei Dynafleet, iar de curând compania promovează versiunea actualizată Volvo Connect, disponibilă în toate limbile europene, care oferă un număr mai mare de servicii, rapoarte mai personalizate și grad superior de integrare și care va merge până la final de an în paralel cu Dynafleet, după care îl va înlocui complet
Toate camioanele Volvo Euro 6 au din fabrică echiparea pentru sistemele telematice, care, de altfel, se poate adăuga și retrofit, pe vehicule cu standard mai vechi de poluare folosite în distribuție, construcții ș.a. Astfel că în realitate se poate vorbi de un număr de echipamente mai mare decât numărul de camioane noi vândute.
Pe 95% dintre camioanele noi se și activează abonamentul, așa cum declară Florin Ilie, Product & Sales Support Manager VT Volvo Romania, existând și firme care folosesc deja o altă soluție, de la un furnizor independent, dar care apelează și la Dynafleet pentru a compara și verifica datele.
Monitorizarea consumului rămâne principala prioritate
Printre clienții Dynafleet se numără și firme mici, cu un camion, și firme cu flote foarte mari, diferența dintre ele fiind, așa cum constată Florin Ilie, aceea că marii operatori chiar folosesc sistemul aproape la maximum, având personal dedicat care știe ce informații poate obține, le extrage din sistem și le prelucrează în TMS.
Abonații la această soluție telematică provin din diverse domenii de transport, și pentru fiecare dintre ei sunt importante alte categorii de date, dar monitorizarea folosirii carburantului este o prioritate atât pentru firmele de construcții, cât mai ales pentru firmele de transport internațional. Deci acest parametru, alături de stilul de condus, este o prioritate, urmată de poziționarea vehiculelor și de descărcarea de la distanță a datelor din tahograf și de pe cardul șoferului. Serviciile standard oferite de Dynafleet sunt aceleași indiferent de domeniul de activitate al clienților, dar în funcție de ce-i interesează mai mult ei pot adăuga, contra cost, funcții noi, fără ca pentru asta să fie nevoiți să vină în service. Mai mult decât atât, în câteva luni va fi disponibilă în cadrul Volvo Connect o opțiune prin care ei își vor gestiona singuri abonamentele, activând și dezactivând ce opțiuni doresc, în noul portal. Astfel, abonamentul poate fi diferit și de la o lună la alta, cu atât mai mult cu cât durata minimă pentru care se poate încheia acesta este de o lună, după care clientul îl poate schimba sau poate renunța la el fără costuri suplimentare.
Un plus de integrare, un plus de eficiență
Orice informație din Dynafleet poate fi preluată în alte softuri, TMS, ERP, iar Volvo Connect este și mai bine integrat, inclusiv cu service-ul, astfel că în curând clienții își vor putea face singuri programare, beneficiind și de informațiile de la noul serviciu care monitorizează starea camionului și emite alerte privind funcționarea sau nivelul de uzură al unor componente esențiale și avertismente precum presiunea scăzută în anvelope, becurile arse etc. Furnizorii independenți de soluții telematice nu oferă astfel de date, punctează reprezentantul Volvo Trucks, dar producătorii de camioane, da. Scopul acestor dezvoltări este, desigur, acela de a menține vehiculul cât mai mult timp pe drum. Și actualizarea softurilor se face online, fără să mai vină în service.“
Pentru clienții transportatorilor se pot crea conturi API, unde se introduc numele lor și informațiile care li se pot transmite – de obicei poziția camionului, dar și date despre consum și fișiere din tahograf – precum și vehiculele din flota transportatorului și perioada de timp pentru care au acces la aceste date.
Mai multe funcții, inclusiv pentru adaptarea la noile realități
Volvo Connect oferă mai multe funcții decât Dynafleet, și în timp vor fi încă și mai multe. De exemplu, când vine vorba de analiza stilului de condus, se ține cont mai nou și de rularea în pantă sau rampă, pentru acuratețe mai mare. Sau, pentru că s-a constatat că șoferii folosesc frâna de mână ca să evite pedala de frână și să nu fie depunctați, acum se ține cont și de aplicarea frânei de mână în mișcare.
Noua soluție va trece și ea constant prin optimizări și actualizări, dar acestea se fac de obicei când vin solicitări de la mai mulți clienți. În ceea ce privește personalizarea în funcție de cerințele unei firme anume, aceasta este posibilă dacă există deja datele respective, iar dacă se dorește ceva în plus trebuie analizate costul dezvoltării și piața potențială pentru acel serviciu.
Unul dintre aspectele care vor fi îmbunătățite însă cu siguranță este planificarea curselor.
Volvo Connect este conceput și pentru camioane electrice sau pe LNG, de asta și include atât de mulți parametri precum putere, timp de încărcare, dar deocamdată nu este disponibilă și o bază de date cu stațiile de alimentare din Europa.
În ceea ce privește adaptarea la prevederile Directivei Detașării, Dynafleet le oferă clienților care au optat pentru serviciul Activitate Șofer informații despre cât timp a petrecut și a condus fiecare șofer în fiecare țară. Pentru cei ce doresc, vor fi disponibile rapoarte detaliate pe activități, deoarece softul este conectat cu serviciul de descărcare a datelor din tahograf, unde există toate aceste informații.
Complex, dar ușor de folosit
Volvo Connect este o soluție total diferită de Dynafleet, deci training-ul celor care o vor folosi este necesar, în opinia lui Florin Ilie, cu atât mai mult cu cât și nivelul de personalizare a rapoartelor este foarte mare – se pot face rapoarte pentru dispecer și pentru șeful, administratorul sau proprietarul flotei – pe când la Dynafleet rapoartele erau standard. În afară de training, dacă au întrebări, pot suna la furnizor. Până la final de an cele două soluții funcționează în paralel, astfel încât beneficiarii să se acomodeze cu Volvo Connect și să nu fie sincope la momentul migrării de la un sistem la altul.
Câteva firme au trecut deja la Volvo Connect, proces care nu presupune niciun efort din partea lor, ci numai a echipei de IT-iști a Volvo Trucks, care face ca toate informațiile din Dynafleet – inclusiv cele personalizate în funcție de cerințele clientului, cum ar fi punctele de interes de pe traseu – să migreze în Volvo Connect.
La începutul folosirii programului este nevoie de o investiție de timp pentru analizarea și selectarea informațiilor pe care dorește fiecare client să le primească, dar ulterior totul se face automat și nu mai este nevoie de intervenții decât atunci când se adaugă un alt camion, un alt șofer sau alte criterii de urmărit.
Clientul se conectează folosind username și parolă, iar ecranul poate fi personalizat prin adăugarea sau eliminarea anumitor categorii despre care sunt disponibile informații.
Serviciile oferite de Volvo Connect sunt Dynafleet Positioning, Dynafleet Vehicle Status, Dynafleet Fuel&Environment, Dynafleet Safety Service, Dynafleet Driver Times și Dynafleet Messaging.
Datorită serviciului Poziționare, întreaga flotă poate fi vizualizată în timp real pe hartă, cu precizie până la nivel de stradă. Astfel, planificarea rutelor este optimizată și este mai ușor de găsit traseul cel mai rapid. Camioanele clientului apar repartizate pe hartă și dând clic pe fiecare se pot afla date despre șofer, poziție, cât a condus și cât mai are din program, data estimată a sosirii la destinație, în funcție și de trafic, viteză medie, istoricul pozițiilor, nivelul carburantului din rezervor și distanța ce poate fi condusă cu această cantitate etc. Pe aceeași hartă pot fi vizualizate și stațiile de alimentare preferate de client, service-uri sau alte puncte de interes de pe trasee. Iar pe serverul Volvo Trucks se pot păstra doi ani datele descărcate din tahograf și de pe cardurile șoferilor.
Vehicle Status oferă date despre starea fiecărui vehicul din flotă, emite alerte ce apar instant pe ecran, referitoare la actualizări de soft sau la defecțiuni tehnice (becuri arse, plăcuțe de frână uzate, presiune incorectă a uleiului), astfel încât să poată fi luate din timp măsuri. Iar în curând, cu ajutorul Volvo Connect, șoferul va putea să atașeze o fotografie a componentei defecte sau a mesajului de eroare, care ajunge la dispecer și pe viitor și la service, deoarece sistemul știe cărui atelier îi este alocat acel camion și poate face programare. În prezent numai dispecerul îi poate trimite șoferului atașamente (doc, pdf, jpeg etc. sau fișiere audio).
Fuel&Environment permite monitorizarea mai ușoară a consumului de carburant și intervenția trainerilor pentru a corecta anumite obiceiuri de condus, urmărește performanța șoferilor și camioanelor, emite rapoarte exacte și ușor de citit despre consumul de carburant și documentații solide referitoare la emisii, arată unde pot fi făcute economii și avertizează dacă apar schimbări majore în nivelul combustibilului din rezervor.
Safety Service încurajează șoferii să aibă un stil de condus sigur, pentru a minimaliza riscul de accidente, monitorizează folosirea sistemelor de siguranță, analizează comportamentul de condus ca frânările și accelerările bruște și avertizează imediat când apare o problemă de siguranță. Iar un serviciu nou pentru Dynafleet arată dacă sistemele vitale de siguranță, ca Avertizarea la coliziune sau Frâna de Urgență, au fost activate în timpul unei curse. Pentru date despre punctajul șoferilor se ține cont de tipul de transport – pe distanțe lungi, distribuție, construcții etc. – iar acest profil se setează pe fiecare camion. Punctajele pot fi vizualizate pentru fiecare șofer, pentru fiecare camion, pentru toți șoferii ș.a., pentru un interval ales de client, care poate opta să primească un raport într-o anumită zi a săptămânii sau a lunii, salvat și exportat ca pdf sau Excel, cu informațiile grupate în ordinea în care dorește și cu parametrii pe care vrea să-i urmărească, dintr-un total de peste 200.
Driver Times oferă date în timp real despre timpul de condus al șoferului, astfel încât programul de lucru să poată fi folosit la maximum, descarcă de la distanță date din tahograf și cardul șoferului, oferă informații despre reglementările în vigoare, emite alerte dacă un șofer se apropie de finalul timpului de condus și pune la dispoziție o bază pentru facturarea și calcularea salariilor șoferilor, reducând munca administrativă.
Messaging menține o comunicare sigură și eficientă între birou și șofer sau între șoferi, iar mesajele îl ajută pe șofer să ia cele mai bune decizii. Volvo Connect oferă două tipuri de mesagerie: una gratuită, similară whatsapp, pentru care șoferul se înregistrează în sistem cu numărul de telefon mobil, și una mai complexă, contra cost, care permite și primirea de atașamente de la dispeceri, și care pe viitor îi va citi șoferului mesajele cu voce tare, pentru ca el să afle acea informație fără ca atenția să-i fie distrasă de la trafic. Dispecerii pot transmite și traseele, pe care șoferul le importă în sistemul de navigație.
Volvo Connect folosește hărțile Here – spre deosebire de Dynafleet, care folosea Google Maps – și acestea oferă mai multe detalii despre parcări, stații de alimentare, limite de greutate/înălțime și alte puncte de interes. Camioanele care au sistem de navigație își pot actualiza hărțile de aici, le descarcă pe un stick și introduc stik-ul în camion, și astfel evită să mai piardă timp în service.