Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Vesticii vor reguli noi in UE, care sa le garanteze dominatia economica

Incet-incet, romanii par sa se urneasca si sa se zbata pentru a-si pastra competitivitatea pe piata transporturilor internationale. UNTRR, in cooperare cu asociatia profesionala a transportatorilor polonezi, a organizat luna aceasta un protest in fata ambasadelor Germaniei si Frantei fata de masurile de indepartare a esticilor de pe pietele cele mai importante de transport din Europa. UNTRR a cerut diplomatilor nemti si francezi sa transmita guvernelor tarilor lor dorinta transportatorilor romani de a lua in considerare si diurna in calculul salariului minim impus de cele doua tari. Initiativa a fost extrem de laudabila, pacat insa ca nu s-a bucurat de sprijinul mai multor transportatori.
 

Pe de alta parte, s-a auzit si prima voce a unui politician roman, care s-a implicat in luarea unei pozitii in cadrul Parlamentului European privind reglementarile protectioniste luate de Germania si Franta impotriva transportatorilor estici. Este vorba de Claudia Tapardel, europarlamentar PSD, membru al Comisiei de Transport si Turism, care a declarat in cadrul atelierului de lucru dedicat transporturilor, organizat la Consiliul National al PSD, ca „masura salariului minim nu va fi implementata de Germania, Franta sau Italia (interesata in ultima perioada de o practica similara), pentru ca inca politica de angajare este o atributie nationala, astfel ca nu poate fi impusa de un alt stat membru. Iar salariul minim pentru orice persoana este cel stabilit in tara sa de origine.” CE nu are inca o pozitie clara in acest sens, insa, in cazul in care raspunsul va fi negativ, Claudia Tapardel este decisa sa se adreseze Curtii Europene de Justitie, intrucat este o problema ce tine de aquisul comunitar, impus tarilor din est pentru aderare, dar care pare facultativ pentru cei care l-au inventat.
Pana una-alta, nemtii au trecut la verificari privind respectarea legii salariului minim de catre transportatorii estici. In acest sens sta marturie documentul publicat de asociatia transportatorilor maghiari MKFE, care arata ca institutia fiscala germana a cerut institutiei omoloage din Ungaria sa solicite unei firme din aceasta tara documentele doveditoare ca a indeplinit reglementarile MiLoG pentru cursele de transport efectuate in Germania. In ceea ce priveste Romania, surse din ANAF ne-au precizat ca inca nu s-a primit nicio cerere similara.
Potrivit BGL, asociatia transportatorilor germani, autoritatile fiscale din Germania recunosc ca MiLoG este foarte complicata, astfel ca in primele saptamani ale acestui an s-au multumit doar sa faca recomandari si nu au dat inca amenzi.
Asociatiile transportatorilor din Germania, Franta si Italia au realizat ca impunerea unui salariu minim pentru soferii care lucreaza pe teritoriul tarilor lor nu este suficient de eficace (sau, poate, nu este suficient de legala?) pentru eliminarea concurentei esticilor, astfel ca acum strategia este de a impune o legislatie europeana care sa redefineasca „libertatea prestarii de servicii” in cadrul UE, pentru „a reinstaura competitia legala”.
Rediscutarea regulilor din UE va aprinde lupta est-vest: in timp ce vesticii vor dori sa foloseasca in continuare statele estice doar ca piete de consum si de forta de munca, dar numai pentru „munca de jos”, neatractiva pentru ei, esticii vor dori sa-si exporte serviciile, nu doar forta de munca.
Urmeaza sa vedem cat de mult s-a slefuit clasa politica din tarile cu democratie tanara din est si cat curaj are (ca sa nu mai vorbim de patriotism si profesionalism) pentru a-si apara propriile economii.
Discutia pe aceasta tema o vom adanci in cadrul conferintei Tranzit pe care o vom organiza pe 23 aprilie la Timisoara. Cum Franta a devenit o sperietoare pentru transportatorii romani, ca urmare a amenzilor uriase pentru efectuarea perioadei de odihna saptamanale in cabina camionului si instaurarea unui salariu minim brut de peste noua euro pe ora pentru soferii care lucreaza pe teritoriul sau, am invitat la aceasta conferinta si trei specialisti in probleme de transport rutier (inclusiv un avocat) din Franta, pentru a da lamuriri firmelor de transport interesate de reglementarile din aceasta tara.

Articole similare