Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volume constante si costuri doar putin mai mari in timpul pandemiei pentru Hym Spedition

Compania clujeana are 13 camioane cu semiremorci Schwarzmüller ultra light (avantajoase deoarece unele marfuri, precum cerealele, se platesc pe tona, nu pe kilometru, deci sarcina utila de 26 t face cursele mai profitabile) si cu obloane, pentru marfuri vrac. Flota este noua, de 1,5-2 ani, deci inca in leasing. Firma are contracte fixe cu mai multi producatori din Zalau si cativa din Cluj care nu au intrerupt activitatea, astfel ca in timpul pandemiei masinile nu au stat pe dreapta decat o saptamana, cand Slovenia a fost inchisa. In restul timpului au avut mereu de lucru, la preturile de dinainte de criza, asa cum subliniaza managerul Alexandru Elekes. 

„Numai unul dintre clienti ne-a solicitat o reducere de 25 de euro/cursa, atunci cand s-a ieftinit motorina, dar intre timp tariful a revenit la normal, pentru ca motorina s-a scumpit iar. Si am acceptat, desi pentru noi unele costuri au crescut in ultimul timp si desi, daca nu am fi gasit un traseu alternativ prin Ungaria, care sa evite autostrada si sa ne aduca astfel o economie de 70 de euro/sens, aceasta reducere ne-ar fi diminuat profitul pana la zero.“
 

Pe de alta parte, Hym Spedition a beneficiat, in primele trei saptamani de pandemie, de cresteri de tarife din partea unor clienti care aveau nevoie de materie prima, astfel ca cifra de afaceri in prima luna chiar a fost mai mare decat in perioada precedenta.
 
In ceea ce priveste ieftinirea carburantului, aceasta a fost de 65 de euro/cursa, dar numai datorita traseului alternativ prin tara vecina. „Daca am fi mers pe autostrada am fi fost pe pierdere.“
 
Timp de trei saptamani, camioanele au incarcat cereale numai din Ungaria, deoarece guvernul roman interzisese exportul de cereale, dar de fapt interdictia era numai pentru state din afara UE, nu pentru Italia, unde avea firma clienti, si intre timp situatia s-a clarificat.
 
Vehiculele Hym Spedition ajung lunar la o medie de 11.400 km, care s-a mentinut pe timpul pandemiei, ca si numarul de kilometri pe gol, deoarece rutele au fost aceleasi. Soferii au lucrat program normal, nu au tinut cont de derogarile la timpii de condus, „deoarece cunosc firme care au primit amenzi de 1.950 de euro la Bors pentru nerespectarea Regulamentului 561 si nu am vrut sa risc. Oricum, noi avem curse scurte, mergem in acelasi loc din Italia, in convoi, si tot de acolo incarcam pentru retur. De aceea nu a trebuit sa depasim timpul de condus, ci doar sa fim atenti sa nu facem pauza in Ungaria.“

Singurul cost suplimentar din perioada pandemiei a fost cel pentru echipamente de protectie, dar acesta nu a fost mare, declara directorul general al firmei, circa 400 de euro pentru intreaga firma, pana la inceput de iunie, datorita faptului ca achizitiile s-au facut in cantitati mari si intr-o perioada cand inca se gaseau manusi, masti si dezinfectanti, deci preturile erau decente. 
 

In aceste conditii, costul de transport, care in prima parte a anului a fost de 0,81-0,82 euro/km, a crescut in timpul pandemiei doar pana la 0,83 euro/km.
Hym Spedition, spre deosebire de numerosi alti transportatori romani sau straini care au avut flota total sau partial trasa pe dreapta din lipsa de comenzi, nu s-a confruntat cu aceasta situatie in special datorita faptului ca lucreaza 75% direct cu producatori, foarte rar prin case de expeditii, dar si pentru ca in general operatorii din vestul tarii, care fac transport de cereale, nu au fost afectati de pandemie, si pentru ca isi selecteaza cu grija clientii, iar pe cei noi ii trateaza cu precautie si le solicita termene de plata foarte scurte. „Pana acum 2-3 saptamani nu am descarcat marfa, la unii beneficiari, pana nu primeam ordinul de plata. Am evitat astfel tepe care, in cazul a doua firme din Cluj, au dus la inchiderea lor.“
 
Firma este in tratative pentru a achizitiona 10 camioane Scania si 10 semiremorci Schwarzmüller ultra light, pentru extinderea flotei. 

Articole similare

Ad