Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tariful de transport din Franța a crescut pentru a doua lună consecutiv

Conform unei analize Upply, din cauza numeroaselor sărbători legale din mai, care au dus la o concentrare a cererii de transport, tarifele au crescut în Franța cu 1,1% față de luna anterioară, fiind a doua lună consecutivă de creștere.

Creșterea prețurilor este văzută de analiștii Upply doar ca o jumătate de surpriză. În aprilie, prețul motorinei a scăzut în Franța cu 4,3% și, având în vedere că impactul apare cu un decalaj de aproximativ o lună, ar fi fost de așteptat o scădere a prețurilor în mai limitată la aproximativ 1% (ținând cont de faptul că ponderea combustibilului în costurile totale de exploatare este estimată de CNR la 26,5% în transportul pe distanțe lungi cu ansambluri înmatriculate în Franța). Urmând același raționament, cu o scădere suplimentară de 6,6% a prețului combustibilului în mai, ar fi normal să ne așteptăm ca prețurile să scadă în iunie.

Luna trecută a fost marcată și de o acalmie în tulburările sociale și, probabil, de finalul mișcărilor de protest împotriva reformei pensiilor, odată cu publicarea primelor decrete de punere în aplicare, la începutul lui iunie.

În ceea ce privește climatul economic general din Franța, el prezintă unele semne pozitive. Estimarea provizorie publicată de institutul de statistică INSEE pe 21 mai indică o creștere de 5,1% a prețurilor bunurilor de consum față de mai 2022, în scădere față de creșterea de 5,9% din aprilie. În plus, perspectivele legate de creșterea economică se îmbunătățesc. Pe 15 mai, Comisia Europeană a revizuit în sus acest indicator în ceea ce privește Franța, estimând că PIB va crește cu 0,7% în 2023, cu 0,3% mai mult decât se spunea în toamna lui 2022. În plus, în întreaga Europă contextul ar trebui să fie mai bun: previziunile pentru creșterea PIB în 2023 au crescut de la 0,3% la 1,1% pentru zona euro și de la 0,3% la 1% pentru UE, iar inflația este de așteptat să ajungă la 5,8% în zona euro și la 6,7% în UE, o îmbunătățire de 0,3% față de previziunile din toamna lui 2022.

În Franța, mai a fost marcat și de noi anunțuri ale guvernanților în favoarea accelerării reindustrializării țării. Strategia prezentată de președintele Emmanuel Macron prevede investiții străine de 13 miliarde și crearea a 8.000 de locuri de muncă directe. Regiunea Hauts-de-France a avut un succes deosebit și, odată cu anunțarea a patru gigafabrici pe teritoriul său, inclusiv două în Dunkerque, își propune să devină „valea bateriilor“, într-un moment în care vehiculul electric revoluționează industria auto. În ciuda acestui val de optimism, pe termen scurt, moralul managerilor francezi rămâne scăzut. În mai 2023, climatul de afaceri din această țară a pierdut două puncte față de aprilie și revine la media pe termen lung de 100, cel mai scăzut nivel din aprilie 2021 încoace. La această deteriorare generală contribuie toate sectoarele de activitate: în construcții -3 puncte, în industrie și servicii -2 puncte, în comerțul cu amănuntul -1 punct. Iar perspectivele de afaceri sunt în scădere, ceea ce indică volume mai mici care urmează să fie transportate în următorul trimestru comparativ cu anul trecut.

Articole similare

Ad