
Pe fondul perturbărilor prin care trece din nou transportul maritim, transportul feroviar de marfă pe ruta China-UE pe coridorul principal eurasiatic (Main Route) a înregistrat o creștere solidă, dar asimetrică în prima jumătate a lui 2024, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply. Astfel, după un 2023 pe care mulți analiști îl consideră sumbru, volumele dinspre China spre Europa au crescut cu 121% față de perioada similară din 2023, apropiindu-se de nivelurile maxime din 2021, dar cele dinspre Europa spre China au continuat să scadă, așa cum o fac mereu de la începutul războiului Rusia-Ucraina.
Evoluția inegală a volumelor pe cele două sensuri provine și din creșterea deficitului comercial al UE cu China în ultimii trei ani. Importurile chineze din UE au scăzut până la nivelurile din 2019, deoarece China caută independență și consum intern redus, ceea ce a scăzut cererea de bunuri europene.
Se revigorează rute de transport care au suferit din cauza războiului din Ucraina
Transportul feroviar de marfă între China și Europa rămâne concentrat pe una sau două rute: prin Polonia și prin Germania. Dar creșterea din ultimul timp a volumelor a reactivat rute care au fost o vreme mai liniștite din cauza războiului Rusia-Ucraina.
Mai exact, s-a înregistrat o dublare a volumelor transportate din China în Germania (Duisburg) în prima jumătate din 2024, dar legături economice strânse sunt și cu Ungaria, ceea ce a dus la creșterea volumelor către Budapesta, și cu Belgia, spre Liège, locația hub-ului Alibaba, care cunoaște și ea o creștere importantă mai ales datorită dinamismului comerțului electronic.
Pentru sensul spre China, ruta dinspre Polonia a înregistrat o creștere puternică a volumelor pentru prima dată de la izbucnirea războiului dintre Rusia și Ucraina, redresarea fiind datorată mai ales vehiculelor diesel – principalul produs livrat în Asia, deși volumele sunt încă mai mici de jumătate față de nivelurile de dinainte de război – dar și produselor din hârtie, lemnului și mai multor tipuri de alimente.
Transportul feroviar rămâne atractiv pentru produsele sensibile la timp
Având în vedere faptul că războiul dintre Rusia și Ucraina se prelungește, se preconizează că volumele de transport din UE către China își vor continua tendința actuală de scădere. Asta din cauza preocupărilor legate de reglementări, dar și pentru că producția de vehicule din China crește și mărcile locale au o cotă tot mai mare pe propria piață, ceea ce reduce livrările din sectorul auto european, care a fost mult timp segmentul dominant în comerțul dinspre Europa spre est. Consumul din China ar putea duce la creșterea cererii de alimente și băuturi din UE, însă volumul total din această categorie de bunuri este marginal.

În ceea ce privește volumele din China către UE, ele vor fi supuse unei volatilități mai mari. Reamintim că după șocul inițial al începerii războiului din Ucraina volumele spre vest și-au revenit rapid, după care s-au prăbușit în septembrie 2022, ceea ce a coincis cu prăbușirea tarifelor de transport maritim și a făcut ca expeditorii care au apelat la transportul feroviar în timpul pandemiei să se întoarcă la cel maritim.
Războiul va fi și în perioada imediat următoare un factor care va influența volumele, dar analiștii Upply cred că cererea de transport feroviar de marfă din China spre Europa ar putea fi afectată mai ales de situația din transportul maritim, în special de tarife și timpi de tranzit.

Observând cele mai recente evoluții ale tarifelor de transport maritim, mulți analiști cred că ele încep să se oprească din creștere. În plus, contracția indicelui comenzilor noi de export din China în ultimele luni semnalează o cerere mică în viitorul apropiat, care ar putea să nu susțină nivelul actual ridicat al prețurilor de transport.
Cu toate acestea, cea mai recentă escaladare a conflictului din Orientul Mijlociu nu dă speranțe că navele se vor întoarce curând în Marea Roșie, deci prelungirea conflictului înseamnă că transportatorii vor continua să folosească ruta prin Capul Bunei Speranțe și că tarifele nu vor putea scădea brusc, așa cum am văzut la sfârșitul lui 2022, chiar dacă scade cererea din Europa.
Câtă vreme nu există o soluție clară de ieșire din criza Mării Roșii, transportul feroviar de marfă pe coridorul spre Europa rămâne o opțiune atractivă în special pentru produsele mai sensibile la timp.
Upply atrage însă atenția asupra faptului că studiul s-a concentrat doar asupra rutei principale de transport feroviar prin Rusia, în timp ce ruta transcaspică (Middle Corridor) obține tot mai multe angajamente atât din partea UE, cât și a autorităților chineze, ceea ce va contribui cu siguranță la rezolvarea problemelor legate de infrastructură și la armonizarea reglementărilor din zonă.
