Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Europa se misca prea incet, iar unele state vestice, prea repede

Transportatorii si asociatiile profesionale din estul Europei nu sunt singurii care identifica neajunsuri in legislatia comunitara in domeniu, asa cum reiese din interviul pe care Lode Verkinderen, secretarul general al asociatiei belgiene a firmelor de transport si logistica Transport en Logistiek Vlaanderen, l-a acordat lui Jan Voet, redactor-sef Transporama. Acesta este de parere ca reglementarile europene au lacune si ca nu exista un control coerent, ceea ce are efecte negative si asupra tarilor vestice – in primul rand acela ca isi vad industria de transport sub presiune din cauza tarifelor mai mici percepute de estici. Si deocamdata se pare ca mai este mult pana la echilibrul pietei spre care tinde UE, din moment ce tot mai multe tari vestice iau masuri unilaterale.
 

Europa in ansamblul ei se misca incet deoarece, pentru a adopta noua directiva trebuie sa existe „majoritate calificata“, adica sa voteze doua treimi din membrii Parlamentului si sa existe majoritate in fiecare tara, ceea ce face ca decizia sa fie foarte greu de luat.
Oficialul belgian aminteste ca, atunci cand vine vorba de legislatie sociala in transport, exista trei abordari: despre legislatie, despre plata si conditii de lucru si despre contributiile sociale ale angajatilor. Si niciunul din aceste aspecte nu a fost armonizat integral intre tarile europene, existand diferente majore intre nordul si sudul continentului, dar mai ales intre vest si est. Diferentele dintre salariile nete ale soferilor de international sunt mici, dar in ceea ce priveste costurile muncii – salariul brut – ele sunt uriase.
Iar liderul absolut la capitolul costurilor muncii este Belgia. Soferii de acolo au cele mai mari costuri de munca din UE, de aceea nu este o surpriza ca guvernul federal belgian este tentat sa se gandeasca la protectionism. Transportul din Belgia nu poate recastiga in prezent cota de piata din cauza costurilor salariale mari, ceea ce nu inseamna ca soferii castiga mai mult decat colegii lor straini: dimpotriva, castigul net este aproximativ acelasi pentru toti soferii de camion din UE.

Controlul legaturii dintre filiale si firmele-mama este deficitar
Legislatia europeana de transport este sintetizata in Directiva 10/71/ 2009, care in opinia lui Lode Verkinderen este foarte clara, si care contine definitii foarte clare. Iar aici se spune ca o companie ar trebui sa aiba o adresa permanenta in strainatate daca este activa acolo. Deci nu e suficient sa inchiriezi o cutie postala intr-o tara din est, ci trebuie sa ai activitate economica sustinuta si clara. Din punct de vedere legal nu exista neajunsuri sau defecte in directiva, dar problema este ca statelor membre nu li se cere sa verifice situatia la fata locului. In plus, nici nu este foarte usor de facut aceste controale. Asa cum s-a sugerat la un moment dat, ar fi bine ca autoritatile sa controleze numarul de locuri de parcare pentru camioane pe care o firma le are la sediu, ca un indiciu al faptului ca are intr-adevar …

Articole similare