Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Logistica de medicamente, un domeniu atractiv

Cum profitul companiilor farmaceutice a inceput sa fie afectat de deciziile politice din domeniu din ultimii ani, acestea au inceput sa se orienteze catre optimizarea activitatii de logistica si tot mai multe se gandesc sa renunte la distribuitori in favoarea companiilor de logistica, pentru ca le pot oferi atat conditiile cerute, cat si costuri fixe. Iar in timp ce unii logisticieni se gandesc sa abordeze aceasta piata noua sunt deja distribuitori care, pentru a nu-si pierde clientii, devin logisticieni. In Romania, deocamdata doar FM Logistic ofera solutii logistice pentru producatorii de medicamente. Deoarece optimizarea logisticii de produse farmaceutice este limitata de legislatia din domeniu, dar si de regulile producatorilor, aceasta activitate este cu 15-20% mai scumpa decat logistica de produse generale. Despre aceste tendinte s-a discutat si la conferinta Tranzit de la Bucuresti, de pe 1 aprilie.

Din 2011, piata de produse farmaceutice din Romania a fost puternic afectata de unele decizii politice menite sa scada profitul companiilor din domeniu. Una dintre acestea este taxa de „clawback“, originara din Marea Britanie, care prevede ca producatorii sa contribuie la finantarea sistemului public de sanatate cu o suma cuprinsa intre 5 si 11% din veniturile realizate din vanzarea de medicamente compensate ce depasesc plafonul asigurat de Fondul National de Sanatate.

„Afacerea de produse farmaceutice este puternic influentata de politica si de nevoia de control a statelor, care atunci cand finanteaza aceasta afacere vor sa stopeze profitabilitatea companiilor din domeniu. Peste tot auzim sfaturi sa folosim produse naturale, pentru ca celelalte ne fac rau. Toate acestea au un impact major in capacitatea producatorilor de a-si recupera investitiile, ceea ce limiteaza puternic profitabilitatea companiilor farmaceutice“, a explicat Catalin Olteanu, director general FM Romania.
Un alt factor ce contribuie la scaderea profiturilor obtinute din vanzarea de medicamente este tendinta de a limita durata patentelor, care face ca producatorii sa nu-si mai poata recupera investitiile din inventii, deoarece produsul poate fi copiat de alte companii si vandut la preturi mai mici. Astfel ca profitul mai poate veni doar din solutii logistice mai ieftine. „Noi suntem aici, iar alti concurenti se pregatesc sa acceseze piata. In Europa sunt deja companii 3PL care lucreaza cu producatori din aceasta industrie.“

Distributia eficienta, cheia succesului
Pentru a face profit, producatorii de medicamente au nevoie sa se concentreze tot mai mult asupra unei distributii eficiente. Cei mai multi lucreaza cu firme specializate in distributia de medicamente, care, insa, au in depozit mai multi producatori cu care pot negocia pentru a le promova produsele mai mult decat pe ale altora. Deja este cunoscut faptul ca unii distribuitori incearca sa convinga medicii sa prescrie anumite medicamente. Tot acestia pot negocia cu farmacistii sa puna in fata pe raft sau sa recomande cumparatorilor anumite medicamente. Asa ca producatorii incep sa aiba o problema tot mai mare cu controlul lantului de distributie, atat cei nefavorizati de distribuitori, cat si cei pe care ­promovarea de acest gen a inceput deja sa ii coste foarte mult.

Articole similare

Ad