Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Apar noi reglementari, dar si ingradiri, la acordarea autorizatiilor

Discutiile privind acordarea si utilizarea autorizatiilor bilaterale si a CEMT-urilor, si restrictiile aduse de acestea, atat in Romania, cat si in Republica Moldova, au starnit si in 2017 interesul transportatorilor prezenti la conferinta Tranzit de la Iasi. De o parte a baricadei s-au aflat autoritatile, care incearca – desi simt ca situatia le cam scapa de sub control – sa faca fata presiunilor venite in special dinspre Turcia si Rusia, iar de cealalta transportatorii, care se plang de faptul ca organele de control au ajuns sa le confiste autorizatiile, cu suspiciunea de fals, impunandu-le o garantie de 3.000 de euro, pana la dovedirea adevarului.
 

De asemenea, carausii, necajiti ca se taraganeaza cateva zile suplimentarea unei autorizatii expirate, aceasta nefiind emisa dupa trimiterea unei copii pe e-mail, ci doar dupa ce este returnata in original, sunt linistiti de autoritati ca vor aparea noi reglementari care prevad prelungirea termenului de utilizare a autorizatiilor, de la 15 la 30 zile, iar a celui de returnare de la 45 la 60 de zile.

In opinia lui Eduard Ungureanu, consilier superior in cadrul Ministerului Transporturilor, situatia privind autorizatiile, CEMT-urile si controalele devine din ce in ce mai grea, simtind chiar ca scapa de sub control din cauza unor factori care nu tin de autoritatea romaneasca. „Cu totii stim ce probleme au aparut anul acesta cu Turcia sau care era situatia deja cu Rusia, Belarus sau Serbia. Incercam sa rezistam presiunilor si sa ajutam transportatorii romani in recapatarea segmentului de piata care le scapa din mana.“

Fara CEMT-uri pentru Euro 4 de la anul
Oficialul MT a subliniat ca anul acesta au solicitat autorizatii CEMT multe firme noi, dar in acelasi timp au disparut si altele din anii trecuti. „Numarul de solicitanti a scazut de la 450 in 2016 la 400-410 anul acesta. In acelasi timp, pe relatiile Austria si Rusia autorizatiile CEMT au fost alocate mai bine celor care au avut nevoie si care au demonstrat ca stiu sa faca transport in aceste state. Totusi, constatam ca inca nu se completeaza corect cererile si autorizatiile sau nu se utilizeaza corect, dar in acelasi timp vedem o situatie mai buna decat in anii anteriori“, a punctat Ungureanu. Din punct de vedere al zonei, cererile noi de autorizatii CEMT s-au localizat mai mult in judetele Bihor si Timis, dar si in Iasi. „Cererea de CEMT-uri pentru vehicule Euro 6 a depasit cu mult asteptarile noastre. Astfel, daca anul trecut am avut 200 si nu le-am epuizat, anul acesta am dat deja 400 si nu am reusit sa acoperim toata cererea. A scazut insa cererea pentru Euro 4 si ne gandim serios daca in 2018 le mai acordam, pentru ca un CEMT Euro 4 face cat doua Euro 5 sau Euro 6. E mai bine sa gandim in perspectiva.“
In ceea ce priveste relatiile de transport, cererile pentru Rusia au ramas aproximativ la acelasi nivel ca anul trecut pentru vehiculele Euro 5 si 6. Per total, numarul de curse cu CEMT pe Rusia a crescut in 2016 exponential fata de 2015 (aproape 2.500 de curse), la aproape o cursa dus-intors in fiecare luna. „E putin, dar mult mai mult fata de 2015, cand am avut circa 600 de curse si 88 de curse de Austria. Faptul ca in octombrie statele membre CEMT au fost invitate la o conferinta CEMT la Moscova ne face insa sa speram la o deschidere a numarului de astfel de autorizatii valabile pe teritoriul Rusiei.“
Ca noutate, incepand cu 1 iulie 2017, Kazahstan a intrat in CEMT, aceasta incepand sa fie o relatie interesanta pentru multi transportatori. De asemenea, multi si-au manifestat dorinta de a face transport si in Arabia Saudita, Emiratele Arabe, China, Maroc, si chiar in India. „Avem si circa 250 de autorizatii TRACECA. Anul trecut a fost o problema ca nu le-am putut utiliza, insa anul acesta am facut in asa fel incat sa fie utilizate in Turcia, ca terte. In acelasi timp, Ucraina tot insista sa-i marim contingentul de autorizatii. Incercam sa temperam cresterea aceasta, pentru ca le fac concurenta romanilor, mai ales in partea de nord a tarii“, a explicat Eduard Ungureanu.
Din punct de vedere al folosirii autorizatiilor, desi in 2015 au fost raportate mai putine CEMT-uri, numarul de curse efectuate cu autorizatiile respective a fost mai mare decat in 2016 (23.000 de curse). „Numarul de curse goale atinge 7%, un procentaj foarte bun comparativ cu media CEMT de 15-20%. In schimb, daca ne raportam la numarul de CEMT-uri si de curse pe perioada unui an, constatam ca, pe sens, s-a efectuat cu o autorizatie o cursa si jumatate, ceea ce e foarte putin, mai ales ca Ordinul MT spune ca trebuie efectuate minimum doua curse pe fiecare CEMT.“

A crescut gradul de utilizare a autorizatiilor
Pe langa situatia tensionata cu Rusia, si Turcia a inceput sa devina destul de dura in tratative, profitand de faptul ca detine un sistem de gestiune a autorizatiilor CEMT destul de riguros. „La jumatatea lui aprilie, pentru ca li s-a parut ca o stampila nu a fost comunicata sau nu era pe CEMT, organele de control turce au confiscat autorizatiile cu suspiciunea de fals. Au impus o garantie de 3.000 de euro pe care cei care erau acolo au fost nevoiti sa o plateasca, pana ce se va confirma oficial ca CEMT-ul nu e fals“, a spus Ungureanu, completand: „am convocat comisia mixta cu Turcia, dorindu-ne acum sa crestem nivelul delegatiilor la nivel de vice-ministru, astfel incat intalnirea sa aiba rezultate concrete.“
In acelasi timp, autoritatile romane au incercat sa studieze tranzitul transportatorilor turci pe teritoriul Romaniei, incercand sa evalueze in ce masura vor avea si acestia nevoie de schimb. Astfel, s-a constatat ca Turcia are un numar de autorizatii CEMT de trei ori mai mare ca al Romaniei. Traficul de tranzit al Turciei a fost in 2016 la acelasi nivel cu 2015, insa a crescut gradul de folosire de catre transportatorii turci al autorizatiilor CEMT pe teritoriul Romaniei cu 20-30% (3.300- 3.400 de CEMT-uri folosesc acestia in Romania, pe cand noi avem 1.700). „Daca in 2010-2011 se rugau de noi sa le dam autorizatii de tranzit, pe care le ofeream in contul contingentelor de autorizatii terta tara, acum contingentul de terta tara pe care Turcia il schimba cu Romania este cel mai mare dintre toate autorizatiile schimbate de Turcia cu state UE si non-UE“, a explicat Eduard Ungureanu.

Articole similare