Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Carausii moldoveni acumuleaza tot mai multe frustrari

Lucrurile incep sa se miste usor, usor, si in Republica Moldova, inclusiv in domeniul transporturilor, cresterea de la inceput de an de aproape 10% a volumelor fiind un semn de revenire a pietei. Insa, spre deosebire de alte tari care isi protejeaza transportatorii, moldovenii sunt tot mai frustati de libertatea prea mare oferita de autoritatile autohtone carausilor straini, care isi pot ridica autorizatii cu lejeritate din vama, facand astfel imposibila majorarea cotelor de autorizatii din alte tari in cadrul Comisiilor mixte.
 

De asemenea, asa cum a reiesit la conferinta Tranzit de la Iasi, acestia merg mai departe cu acelasi gust amar dat de lipsa autorizatiilor si de greutatea obtinerii lor, ca si de planurile esuate ale autoritatilor de introducere a unor culoare de trecere rapida sau a impunerii si recunoasterii de catre alte state a Certificatului Unic de Cantarire.

Potrivit analizei prezentate de Grigore Bernavschi, presedintele Asociatiei AITA din Republica Moldova, in perioada ianuarie – aprilie 2017 carausii moldoveni au transportat 2,4 milioane de tone de marfuri, cu 9,3% mai mult decat in perioada similara a lui 2016, ponderi considerabile in volumul total revenind transportatorilor din Chisinau (46,1%) si Balti (8,2%).
Iurie Gulca, sef Directie analiza si evaluare a utilizarii autorizatiilor in cadrul Agentiei Nationale de Transport Auto (ANTA) din Republica Moldova, a punctat ca are in evidenta 873 de companii de transport, cu o flota totala de 5.788 de camioane, din care peste 50% sunt Euro 5 si 90 sunt Euro 6. „In parcul total exista patru camioane fabricate in 2017, 275 cu o vechime de 1-5 ani, iar intre 6 si 10 ani se incadreaza 40-50% din parc. Predominant, innoirea parcului se face cu vehicule Euro 5.“

Moldovenii au incarcat in 2016 cu 80% mai putin decat in 2008
Conform Registrului de licentiere, la 31.12.2016, in Republica Moldova erau inregistrati 1.670 de operatori. Anul trecut, numarul licentelor eliberate/prelungite s-a majorat cu 27,75% in raport cu 2014, dar s-a diminuat cu 28,53% comparativ cu 2015. De asemenea, numarul licentelor valabile a crescut cu 113,31% in raport cu 2014 si cu 21,86% fata de 2015.
In ceea ce priveste activitatea transportatorilor moldoveni in Romania, se observa o diminuare considerabila in perioada 1998-2016. Astfel, daca in 2008 se inregistrau circa 9.000 de incarcari, in 2016 numarul acestora s-a diminuat la 1.800. La fel stau lucrurile si cu numarul de descarcari, ajungandu-se de la 4.100 in 2007 la 1.700 in 2016. Cursele cu plecare din Romania se efectueaza preponderent spre Rusia (460), Republica Moldova (409) si Turcia (333). „Circa 20 de companii moldovene s-au inregistrat in Romania, in special din cauza barierelor birocratice din Republica Moldova (repartizarea netransparenta a autorizatiilor de catre Agentia Nationala Transport Auto, preturile mari ale autorizatiilor, deficitul lor etc.)“, a punctat Grigore Bernavschi, completat de Iurie Gulca: „exista si transportatori care, desi isi muta predominant parcul in Romania, mai pastreaza vehicule si in Moldova. Astfel testeaza si estul, si vestul.“
In Republica Moldova activeaza circa 10.000 de soferi in transportul de marfa si de calatori, din care 4.800 in transportul international de marfuri sub acoperirea Carnetelor TIR. „Si in Republica Moldova numarul de soferi este intr-o continua descrestere, ca si in alte tari, o parte din acestia preferand salariile mai mari oferite in alte state“, a punctat Bernavschi.
Ca preferinte legate de modelele de autovehicule, cele mai solicitate sunt DAF (28%), Volvo (20%) si Mercedes-Benz (19%). Membrii AITA detin preponderent autovehicule din 2006-2008, ceea ce inseamna ca ele sunt exploatate in medie 10-12 ani. „In acest context, consideram oportun ca statul sa se implice prin implementarea unor programe care sa le permita firmelor innoirea parcului“, trage un semnal de alarma Grigore Bernavschi.

Moldovenii solicita tot mai multe Carnete TIR
La inceputul lui iunie, AITA avea 52 de companii ca membri asociati, acestia reprezentand 7% din numarul total al membrilor. Circa 50% din companiile asociatiei (369) detin Carnete TIR, in vreme ce restul de 43% (326) e format din membri fara drept de utilizare a Carnetelor TIR.
In ceea ce priveste evolutia eliberarii de Carnete TIR catre membrii Asociatiei AITA, observam o crestere cu 3,12% a numarului de Carnete TIR eliberate in 2016, comparativ cu 2015. Totodata, in primele luni ale lui 2017 se constata ca numarul de carnete TIR eliberate a crescut cu circa 13% comparativ cu perioada similara a lui 2016. „Se pare ca punctul cel mai de jos al declinului economic global a fost depasit. Acum ne asteptam la o crestere a activitatii in toate domeniile, inclusiv in transporturi“, a precizat presedintele AITA.
Grigore Bernavschi considera ca trebuie promovata mai activ necesitatea de majorare a numarului de locuri pentru incarcare/descarcare pe un Carnet TIR de la patru la opt, caz in care transportul cu Carnetul TIR ar deveni atragator si pentru coletarie. De asemenea, atat transportatorii moldoveni, cat si cei romani se confrunta cu problema retinerii/neintoarcerii la timp de catre autoritatile turce si iraniene a Carnetelor TIR, ceea ce ii face pe transportatori sa incalce involuntar prevederile Conventiei TIR, fiind apoi supusi procedurii de penalizare. „Este o necesitate stringenta de implementare a sistemelor electronice in domeniul nostru, de la Carnetul electronic e-TIR la scrisoarea electronica e-CMR, precum si largirea domeniului de folosire a aplicatiei TIR-EPD, care ar permite trecerea activitatii la un nivel mai inalt, cu o operativitate mai mare si cheltuieli mai putine.“

Articole similare