Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Optimizarea pe mai multe planuri, secretul succesului

Privit in ansamblu, 2017 nu va fi tot atat de ofertant pentru transportatorii care activeaza la extern, indiferent ca este vorba de intracomunitar sau international, in special din cauza modificarilor legislative aparute in statele vestice, insa solutii exista, considera Eugen Supuran, administratorul Maracana, una dintre cele mai vechi firme de transport cu capital romanesc. Cu investitii de peste 2,5 milioane de euro, atat in logistica, prin constructia unei hale proprii pe o suprafata de 5.000 m2, cat si in reinnoirea flotei de transport, directorul companiei estimeaza afaceri de peste 10 milioane de euro, in crestere fata de 2016. In plus, finalul de an vine si cu o noua extindere peste hotare, in Austria, unde urmeaza sa fie deschisa o noua societate, primul pas fiind facut in urma cu doi ani in Germania, prin infiintarea Maracana GmbH.
Text: Alexandru IONESCU
 

Eugen Supuran si-a pornit cariera de antreprenor cu discoteca Maracana, deschisa in 1991 in comuna timisana Biled, continuand apoi cu diverse activitati de comert, asa cum erau foarte multe afaceri la inceputul anilor ’90. Activitatea de transport a inceput cativa ani mai tarziu, in 1998, cu o raba de 16 t, fiind mai degraba un business de conjunctura pentru activitatea principala, agricultura, pentru ca „la vremea respectiva nu prea existau bene de cereale si intampinam dificultati in transportul marfii proprii“, rememoreaza administratorul companiei. Cererile venite din partea altor agricultori l-au convins pe omul de afaceri sa mai achizitioneze o raba, cu ajutorul careia si-a extins activitatea inclusiv in constructii, unde cara piatra, apoi in flota au intrat basculante, pentru ca la vremea respectiva transportul se platea pausal si era esential sa ai un volum mai mare.
Inceputul anilor 2000 a insemnat si intrarea in transportul intern, cu prelate, fiind o cerere destul de mare la momentul respectiv. „Aveam un parc format din circa 10 camioane si puteam sa beneficiez de CEMT-uri, astfel ca am inceput transportul international. Atunci se elibera un CEMT la patru vehicule, ceva de genul acesta“, isi aminteste administratorul Maracana. Primele curse au fost pe destinatia Olanda si retur, mai putin Germania, cu camioane Iveco, achizitionate direct din strainatate.

Investitii in flota Euro 6
Parcul auto este unul eterogen, in concordanta cu diversele activitati pe care le desfasoara firma, inclusiv in constructii, unde activeaza cu o statie de betoane, dar si in agricultura, acolo unde lucreaza 800 de hectare, majoritatea luate in arenda. Strict pe transport, flota Maracana numara peste 70 de autotractoare, cele mai multe Iveco Stralis, reinnoite prin leasing operational si credit. „Din totalul camioanelor achizitionate in ultimii doi ani, doar vreo 10 sunt luate prin credit, restul au contract de leasing operational pe trei ani, garantie full, mai putin partea de anvelope si reparatiile la sistemul de franare, pentru ca suntem service autorizat si ne facem mentenanta singuri, reducand din cheltuieli“, explica Eugen Supuran metoda de optimizare a costurilor cu flota. Astfel, in termeni de norma de poluare, 60% din parc este reprezentat de vehicule Euro 6, restul Euro 5, camioane ce vor fi inlocuite pe parcurs, unele chiar anul acesta, fiind in plan o investitie „intre 10 si 20 pana la final de an, plus mai multe vanuri de 3,5 t pentru transportul expres, dar si semiremorci“. Legat de acestea din urma, flota este mai mare decat cea de autotractoare, ajungand la 120 de vehicule, majoritatea Krone, mega si prelate standard, ultimele 64 fiind achizitionate in ultimul an si jumatate ca reinnoire, doar o mica parte reprezentand extindere. Motivul pentru care numarul semiremorcilor il depaseste cu mult pe cel al autotractoarelor tine de strategia firmei privind optimizarea timpilor de tranzit, majoritatea fiind relocate la client in curte, scurtand astfel descarcarea si incarcarea. „Dupa efectuarea pauzei de noua ore, soferul se duce si preia o remorca gata incarcata. In general, clientii nostri sunt cu solicitari de timpi de tranzit, iar avantajul semiremorcii de rezerva este tocmai acesta, de a eficientiza timpul de transport“, explica directorul companiei. In plus, strategia permite si diminuarea stocurilor, care ajung astfel sa nu mai genereze costuri mari, in special atunci cand suprafata depozitului nu este destul de ofertanta.

Linii fixe intre Germania, Austria si Romania
Cea mai mare parte a activitatii Maracana se desfasoara in Germania, fiind un mix intre contracte tur-retur si transport intracomunitar, cu accent pe acesta din urma, in timp ce transportul intern ocupa cea mai mica parte din business, fiind folosit mai mult pentru completarea dislocarilor. „Venim cu importurile si completam transportul pana la Timisoara pentru a nu ne intoarce cu camioanele goale. Practic, nu facem transport intern propriu zis“, exemplifica Eugen Supuran. De ce Germania? „Am lucrat foarte mult Austria, lucram si acum, insa in Germania ne-am orientat dupa client, acolo este economia Europei.“
Pe langa cele doua piete pe care activeaza, compania de transport efectueaza curse inclusiv pe Belgia, Olanda, Spania si, intr-o proportie mai mica, Franta. Pentru a beneficia de oportunitati de business mai bune, in urma cu doi ani Eugen Supuran a infiintat o firma de transport in Germania, la Nuremberg, Maracana GmbH. „Desi avem clienti de ani si ani de zile, este o alta relatie de business intre doua firme nemtesti, decat intre una din Germania si una din Romania“, motiveaza omul de afaceri. Astfel, compania romaneasca se foloseste de sinergiile cu firma sora din Germania, acolo unde exista si un depozit pe o suprafata de 2.500 m2, inchiriat recent si folosit in regim de cross-dock, si de unde marfa ajunge inclusiv in Romania. „Suntem locati la Nuremberg si de acolo plecam spre Europa. Activitatea in depozit am inceput-o de curand, in septembrie, insa intentia nu este neaparat de a face depozitare in Germania intrucat spatiul nu este suficient“, spune administratorul firmei de transport. Astfel, peste 80% din transporturi sunt in regim de camion complet, putine grupaje si distributie locala, care este realizata in Germania. „De exemplu, incarcam la client in Germania, strangem marfa acolo si apoi facem grupaje, 3-4 descarcari. Acesta este rolul depozitului nostru din Germania, de a consolida marfa pentru ca mai apoi sa facem grupaje.“ Distributia locala se efectueaza printr-un parteneriat cu un transportator german, prin reteaua acestuia de distributie. „Ducem marfa la ei in depozit, iar de acolo pleaca pe liniile lor tocmai pentru a putea garanta timpii de tranzit.“ Iar din Timisoara, se pleaca de la un producator local, in general transport full truck load, catre depozitele din Germania ale clientilor respectivului producator, pe destinatii fixe, completeaza administratorul firmei de transport. Exista si servicii de coletarie realizate pentru un singur client, in general cu vanuri de 3,5 t, dar si linii fixe intre depozite cu camioane complete. „Plecam de exemplu Nuremberg-Viena-Bucuresti sau Timisoara. Masina merge continuu, semiremorca este preluata la Viena, unde exista rezerva in curte la client, schimbam foarte mult remorcile“, afirma Eugen Supuran.  
Pentru optimizarea activitatii, planurile omului de afaceri includ dezvoltarea unor linii fixe Germania-Austria-Romania, cu activitati de depozitare, motiv pentru care consortiul Maracana urmeaza sa se imbogateasca cu o noua firma, deschisa in Austria. „Avem un client acolo pentru care deja facem transport. Vom deschide o firma pentru a putea lucra cu numere austriece. Deja activam acolo cu o flota de pana in 10 vehicule.“ Expansiunea va urma modelul implementat in Germania, compania urmand a avea si un mic depozit inchiriat, dar si o parte din curtea partenerului, folosita pentru parcare si pentru ca soferii sa isi poata efectua pauza.

Afaceri in crestere in Germania
Deschisa in 2015, Maracana GmbH a avut o evolutie pozitiva inca din primul an de activitate, cand a atins o cifra de afaceri de circa 700.000 de euro, in timp ce anul trecut a incheiat cu afaceri de un milion de euro. Volumele sunt in crestere anul acesta, iar administratorul societatii preconizeaza o crestere cu cel putin 40%, la 1,5 milioane de euro. Flota este distincta de cea a societatii din Romania si numara 13 autotractoare inmatriculate local, care transporta marfa pe teritoriul Germaniei, mai rar in Franta, Spania si Olanda, pentru patru clienti, intre depozitele acestora. Cel putin jumatate din totalul soferilor de aici sunt romani, „jumatate alte nationalitati, insa toti sunt stabiliti acolo si nu au cetatenie“, explica Eugen Supuran, care are 18 angajati, cu tot cu dispeceri si soferi.

Diversificarea serviciilor, un „must” pe o piata extrem de competitiva
Pe plan local, Maracana a incheiat 2016 cu afaceri in valoare totala de 8,8 milioane de euro, peste 70% din suma fiind realizata din transporturi, in crestere cu 31% fata de 2015, si un profit net de peste 1,3 milioane de euro, dublu fata de aceeasi perioada, potrivit datelor publicate pe Ministerul de Finante. Pentru 2017 nu se anunta cresteri la fel de spectaculoase, in concordanta cu piata, care nu a avut un inceput favorabil in primul trimestru, atunci cand preturile pe Comunitate au fost destul de mici. „La sase luni am inchis pe crestere, nu una spectaculoasa, dar totusi o crestere. Pe intracomunitar, cel putin in Germania, lucrurile s-au indreptat, in timp ce la international preturile au scazut destul de mult, dar atunci cand ai parteneriate stabile poti trece mai usor peste anumite perioade, chiar daca trendul nu este unul favorabil“, explica Supuran. Pe langa reinnoirea si extinderea flotei, Maracana isi diversifica serviciile logistice printr-o investitie de 1,5 milioane de euro intr-un depozit propriu, pe o suprafata de 5.000 m2, chiar pe centura ocolitoare a Timisoarei, acolo unde activeaza, inclusiv cu service-ul si statia de betoane, intr-o locatie de 31.000 m2. Aici va face operatiuni de consolidare marfa inainte sa o trimita la export, insa va fi folosit si ca hub zonal, de unde va fi facuta distributia, care momentan se face in Germania, prin intermediul celeilalte companii. „Vor fi rafturi de o anumita inaltime, solutii de andocare, deja suntem in discutii cu niste clienti. Nu dorim sa o inchiriem, vrem sa pastram hala pentru a eficientiza transportul clientilor proprii si a le oferi solutii logistice adecvate“, afirma directorul companiei.

Articole similare