Curtea Europeana de Justitie a creat deja un precedent in a arata clar ca este interzisa efectuarea pauzei saptamanale in cabina. In august 2014, compania belgiana de transport Vaditrans a introdus la Raad van State (Consiliul de Stat, Belgia) o actiune in anulare a unui decret regal belgian, potrivit caruia o amenda in cuantum de 1.800 de euro poate fi aplicata in cazul in care conducatorul unui camion isi efectueaza perioada de repaus saptamanal normala la bordul vehiculului sau. Raspunsul CEJ arata insa ca, „in sectorul transporturilor rutiere, conducatorii auto nu pot efectua la bordul vehiculului lor perioada de repaus saptamanal normala la care au dreptul.“
In prezent efectuarea pauzei de odihna saptamanala normala in cabina camionului este amendata in Franta si Belgia din 2014, iar in Germania si Marea Britanie din 2017, insa hotararea Curtii Europene de Justitie permite tuturor institutiilor de control din toate tarile europene sa initieze masuri similar, in baza Regulamentului 561.
Potrivit UNTRR, este alarmant faptul ca, in acest moment, cand Regulamentul European nr. 561/2006 este in curs de revizuire la nivel european, iar sectorul transporturilor rutiere se confrunta cu o escaladare a masurilor protectioniste bazate pe interpretari nationale ale prevederilor acestui regulament in Europa de Vest, CEJ intervine si concluzioneaza, dupa 11 ani de la publicarea Regulamentului nr. 561/2006, ca „regulamentul UE, care armonizeaza legislatia sociala in domeniul transporturilor rutiere, contine in mod evident o interdictie, in privinta conducatorilor auto, de a-si efectua perioada de repaus saptamanal normal la bordul unui vehicul“.
UNTRR reaminteste ca Regulamentul European nr. 561/2006 nu contine nicio prevedere formulata in acest sens si este neschimbat din 2006 pana in prezent, iar in tot acest timp a fost interpretat de CE si de toate statele membre in sensul acceptarii efectuarii perioadei normale de repaus saptamanal de 45 h in cabina autovehiculelor.
UNTRR, alaturi de alte asociatii de transport rutier din UE, a protestat impotriva interpretarilor nationale adoptate de aceste state vest-europene, aratand ca interzicerea odihnei saptamanale normale a soferilor profesionisti in cabina este foarte restrictiva, inadecvata si cu certitudine discriminatorie, deoarece nu se aplica transportatorilor rezidenti in Franta, Belgia sau Germania, care, evident, nu isi petrec perioada de odihna saptamanala in cabina vehiculului, ci acasa.
Aceasta masura este in mod clar indreptata impotriva transportatorilor rutieri estici si soferilor straini care opereaza transport rutier international, care prin natura sa este o activitate cu un caracter mobil ridicat. Mai mult, aceste state vest-europene solicita soferilor straini sa doarma la hotel, desi este bine cunoscut faptul ca in intreaga UE exista o lipsa acuta de locuri de parcare securizate, care sa poata oferi in acelasi timp si cazare soferilor straini in conditii de siguranta pentru acestia, vehiculele lor si marfa transportata.