Vanzarile de vehicule noi au continuat sa scada in 2017, ca o consecinta fireasca a eliminarii oricaror bariere la importul de second-hand-uri din Occident. In aceste conditii, baza o reprezinta transportul urban, chiar daca achizitiile finalizate in 2017 au fost sub nivelul asteptarilor. Este imbucurator insa faptul ca lucrurile evolueaza intr-o directie buna, iar pentru 2018 au fost anuntate mai multe licitatii pe fonduri europene si nu numai. Nu trebuie scapat din vedere nici transportul national, unde operatorii asteapta inca sa vada cum se va organiza piata dupa 2019 pentru a-si putea face planul pentru urmatorii ani.
Numarul operatorilor de transport persoane s-a mentinut constant in ultimul an, cu putin peste 3.800 de operatori licentiati pentru transport rutier international de persoane in numele unui tert. Cele mai multe companii sunt inregistrate in Bucuresti (262). Urmeaza Constanta si Prahova, cu cate 184 de operatori licentiati, Suceava, cu 140, si Mures, cu 137. Judetele cu cele mai putine companii de transport inregistrate sunt Teleorman (36), Covasna (37), Tulcea (39), Harghita (39) si Arad (42).
In continuare piata este foarte divizata, cu 2.981 de companii care figureaza in evidentele ARR cu un singur vehicul si alte 2.367 care detin intre doua si cinci vehicule. La polul opus, singurul operator de transport cu un parc auto de peste 300 de masini este Regia de Transport Bucuresti. Patru companii au in flota intre 201 si 300 de vehicule, iar 20 de operatori au intre 101 si 200 de masini.
Parcul auto national este insa in scadere, la 1 octombrie 2017 fiind utilizate 27.663 de vehicule, cu aproape 2.000 mai putine decat in toamna lui 2016. Si achizitiile au fost in scadere, cu doar 237 de autobuze si autocare noi inmatriculate in perioada ianuarie-noiembrie 2017, fata de 244 de unitati in aceeasi perioada a anului trecut. In topul inmatricularilor de vehicule noi, pe primele 11 luni se situeaza Mercedes-Benz, cu 51 de unitati, urmat de C&I, cu 49, si Isuzu, cu 46 de vehicule. Karsan si Otokar figureaza fiecare cu cate 20 de midibuze inmatriculate, urmati de Dypety (18) si Iveco (15). Ceilalti producatori au livrat sub cinci vehicule.
In 2017 s-au vandut cu precadere autobuze urbane, in conditiile in care operatorii privati au preferat sa amane investitiile in flota pana la clarificarea modului in care va fi organizat transportul national dupa expirarea actualului program judetean si interjudetean, in vara lui 2019. Pe de alta parte, odata cu eliminarea taxei de mediu s-a dat liber la importul de second-hand-uri din vest, multe dintre ele cu un numar destul de mare de kilometri la bord. Astfel, si in 2017 achizitiile de vehicule rulate au depasit 1.100 de unitati, la fel ca in 2016. In acelasi timp, aproape ca s-au dublat tranzactiile pe piata interna, cu 1.121 de vehicule second-hand reinmatriculate in Romania in primele 11 luni ale lui 2017, fata de 687 in aceeasi perioada a anului precedent. Mercedes-Benz ramane cel mai solicitat model second-hand, cu aproape 300 de unitati vandute, urmat indeaproape de Setra, cu 267 de unitati. Al treilea si la mare distanta in topul preferintelor carausilor romani este MAN (149), urmat de Volvo (93), Iveco (83) si Neoplan (61).
Vanzarile de microbuze au scazut cu aproape 15% in ianuarie-noiembrie 2017 fata de perioada similara din 2016, situandu-se la 782 de unitati. Primul loc este ocupat de Mercedes-Benz, cu 161 de unitati, urmat de C&E Minibus, cu 139, si C&I, cu 123. Pacific Tour a vandut 113 vehicule, Volkswagen, 82, iar Dypety, 63. In ceea ce priveste microbuzele second-hand, valorile sunt similare.
Din punct de vedere al structurii flotei nationale in functie de varsta, 6.066 dintre vehiculele licentiate au sub cinci ani vechime, putin peste 7.000 au intre 6 si 10 ani, alte 7.625 de vehicule au intre 11 si 15 ani, iar 4.873 au intre 16 si 20 de ani vechime. Pe langa acestea mai sunt in exploatare 1.686 de vehicule cu 21-25 de ani vechime si alte 736 de autobuze foarte vechi, produse inainte de 1992. Cele mai multe masini licentiate sunt clasificate categoria a III-a, respectiv 8.136, iar 6.854 sunt clasificate categoria I. Vehiculele clasificate pe celelalte categorii sunt aproximativ 3.300 in fiecare, la care se adauga 1.897 de autobuze urbane si alte 7.950 de vehicule fara clasificare.
Livrari preponderent in urma castigarii de licitatii
Anadolu Automobil Rom a incheiat 2017 cu 104 autobuze vandute, dintre care 67 Isuzu Citiport livrate fac parte din contractul de 88 de autobuze semnat cu Primaria Iasi. Alte vehicule Isuzu au fost livrate catre Primaria Tulcea (doua Novociti), Primaria Zarnesti (un Isuzu Citiport), Primaria Harsova (un Isuzu Novo Ultra, pentru echipa de oina).
Primaria Braila a cumparat anul trecut 20 de midibuze Karsan, dintre care 4 Jest si 16 Atak. O vanzare interesanta, de zece Karsan Jest, a fost catre operatorul privat Pristyl, care deserveste transportul urban din Roman, in urma semnarii contractului de delegare de gestiune cu autoritatea locala. Club Sportiv Municipal Bucuresti (CSMB) a inmatriculat in 2017 doua autocare Temsa HD, iar Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca si Ministerul Apararii Nationale, cate unul. De remarcat si primul autocar Temsa vandut in Ungaria, catre Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta.
„Sunt in derulare licitatiile de la Constanta (90 de autobuze), Bucuresti (400 de unitati), la care se adauga cele doua contracte cadru cu achizitii semnate cu Jandarmeria Romana si cu Ministerul Apararii. Se urmaresc toate licitatiile care apar, mai ales ca tot sectorul de transport public urban se asteapta sa fie cel mai activ pe achizitii si in 2018. Municipalitatile din Sibiu si Brasov sunt in discutii avansate cu BERD si mai multe primarii si-au pregatit dosarele pentru a aplica pentru finantare europeana (pe axele 3.2 si 4.1) prin POR 2014-2020. Unii vizeaza exclusiv autobuze electrice, altii au ramas la tehnologie hibrida si foarte putini s-au orientat spre gaz natural comprimat. Intre timp, Sibiu organizeaza la inceputul lui ianuarie 2018 licitatia pentru achizitiona din fonduri proprii a zece autobuze urbane, iar CTP Cluj a demarat la jumatatea lui decembrie anul trecut procedura pentru cumpararea a 60 de autobuze de 12 m lungime. De altfel, clujenii trebuie sa reia licitatia pentru 50 de autobuze urbane, in urma deciziei Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiei, intrucat au fost comise anumite greseli in derularea licitatiei“, a declarat Magda Pesu, director general Anadolu Automobil Rom.