La numai trei saptamani de la lansarea primului camion electric, Volvo FL, Volvo Trucks isi extinde gama de produse cu inca un model ce poate aduce plus valoare oraselor, prin emisii zero si o silentiozitate sporita. Noul Volvo FE Electric, cu sarcini maxime de pana la 27 t, este proiectat atat pentru activitati de transport urban de mare tonaj, cat si pentru colectarea deseurilor. Prima unitate, destinata colectarii deseurilor, cu o suprastructura dezvoltata impreuna cu Faun, va fi utilizata incepand cu 2019, initial pentru o perioada de 12 luni, in cel de-al doilea oras ca marime din Germania, Hamburg.
Alegerea metropolei germane pentru lansarea Volvo FE Electric se datoreaza interesului mare al municipalitatii locale pentru vehicule nepoluante. „Hamburg, numit in 2011 si «Capitala europeana verde», a actionat intens pentru o dezvoltare urbana sustenabila si ecologica. Acest lucru se aplica si in sectorul transporturilor, unde autobuzele electrificate de la Volvo sunt deja introduse in reteaua de transport public. Experientele si dezideratele acestei activitati fac ca Hamburg sa fie un partener foarte interesant pentru noi“, spune Jonas Odermalm, vicepresedintele departamentului de productie Volvo FL si Volvo FE de la Volvo Trucks.
Rüdiger Siechau, director general la Stadtreinigung Hamburg, compania de colectare a deseurilor detinuta de municipalitate, intrevede un potential enorm de beneficii legate de mediu in ceea ce priveste folosirea camioanelor electrice in orase. „In prezent, fiecare din cele 300 de vehicule de colectare a deseurilor emite anual aproximativ 31.300 kg de CO2. Un camion de colectare a deseurilor cu alimentare electrica cu baterie, care efectueaza o activitate completa de opt pana la zece ore, reprezinta un progres tehnologic. Un alt beneficiu este faptul ca Stadtreinigung Hamburg genereaza energie electrica neutra din punct de vedere climatic, care poate fi utilizata pentru incarcarea bateriilor“, a spus acesta, completat de Christian Coolsaet, director Volvo Trucks Germania: „avem responsabilitatea de a oferi un mediu curat generatiilor viitoare. Electricitatea va oferi oraselor care au o politica sustenabila privind mobilitatea o multime de avantaje, dar in principal lipsa emisiilor si a zgomotului.“
Autoritatile municipale considera noua achizitie drept un start promitator, un pas inainte catre un transport neutru din punct de vedere climatic, dar si catre vehicule grele agile. „Statisticile ne prezinta urmarile poluarii asupra oamenilor, in conditiile in care sectorul de transport, prin utilizarea motorului cu combustie, are o contributie deloc de neglijat la poluare“, au spus oficialii, amintind ca anul trecut municipalitatea Hamburg a revizuit „Planul pentru un aer mai curat“, care promoveaza utilizarea transportului public, dezvoltarea infrastructurii pentru biciclisti, transportul nemotorizat, car sharing-ul si electromobilitatea. „Zona cea mai dificila de atingere a emisiilor era in gama utilitarelor grele. Acum, numarul de solutii alternative este in crestere, in particular pentru uzul in interiorul oraselor. Cred ca impreuna cu firma de salubritate si Compania de Transport Public din Hamburg, care utilizeaza 30 de autobuze Volvo cu diferite tehnologii de actionare, putem deveni un exemplu pentru altii.“
Ca urmare, alegerea orasului Hamburg a venit oarecum naturala, mai ales ca Germania este una dintre cele mai mari piete ale Volvo Trucks. „Camionul va fi utilizat initial pentru 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pe alte 12 luni, timp in care va fi evaluata valoarea pe care o aduce orasului. Acesta este oferit in leasing, printr-un acord comercial intre companii.“
Eforturi pentru un transport mai eficient
In aceasta etapa, pe langa vehiculul FE de 27 t de la Hamburg, vor mai exista alte doua camioane electrice de 16 t in functiune la Göteborg: un FL pentru salubritate si un FL pentru distributie urbana, care se va ocupa de aprovizionarea mai multor magazine. „Cel din urma este un proiect realizat in colaborare cu DB Schenker si TGM (pentru operare) si un lant de magazine. Dupa 12 luni de functionare se va face o evaluare a vehiculelor implicate in acest prim proiect, astfel incat anul urmator sa putem incepe productia de serie“, a mai spus Jonas Odermalm.
Insa Volvo Trucks este deschis si pentru cooperarea cu alte orase din Europa. „Trebuie sa depunem eforturi comune. Ca sa obtinem cele mai mari beneficii de la noua tehnologie este importanta colaborarea intre mai multe parti. Si, pentru a descoperi sinergiile corecte, este interesant sa facem asta cu parteneri diferiti.“
In opinia lui Jonas Odermalm, electromobilitatea va schimba viata zilnica din orase si o va face mai atragatoare. „Fara un sistem atractiv de transport, standardul de viata de azi nu va mai putea fi mentinut, mai ales ca fluxul de marfuri care intra in oras creste tot mai mult. Iar asta vine cu provocari precum congestii, cresterea nevoii de calitate imbunatatita a aerului si a nivelului de zgomot si cresterea nevoii de siguranta“, a spus acesta, subliniind ca un astfel de vehicul mare poate inlocui mai multe vehicule mici, iar transportul noaptea se poate face de trei ori mai rapid decat in timpul zilei. „Toate acestea sporesc eficienta transportului. In plus, precizia de livrare va creste, costurile cu inventarul se vor reduce, iar consumul de energie va scadea. Mai mult, intensitatea traficului scade si odata cu ea numarul de accidente posibile.“
Noul FE electric ofera aceeasi sarcina utila ca modelele clasice
Compania de salubritate a orasului Hamburg are peste 3.000 de angajati si o flota de aproximativ 900 de vehicule, din care aproape 200 de unitati sunt de acelasi tip cu noul model de colectare a deseurilor. Colectarea se face cinci zile pe saptamana, intr-un singur schimb, intre 06:00 si 14:50. „Trecerea catre electromobilitate se va putea face cu usurinta, fara sa fie implicate terte parti. Schimbarile din flota, catre vehicule cu emisii reduse, sunt parte integranta in strategia companiei din urmatorii ani. Prin colaborarea dintre Volvo si Faun vom trece la colectarea electrica (condus si compactare), ceea ce va reduce semnificativ fumul evacuat si zgomotul, comparativ cu camioanele diesel de salubritate“, a precizat Rüdiger Siechau. El a subliniat ca vehiculul nou este interesant deoarece ofera aceeasi sarcina utila ca si camioanele utilizate in mod normal in sistemul de colectare a deseurilor in Hamburg. „Acest nou vehicul este capabil sa lucreze intregul schimb, intre 8 si 10 ore, fara a fi nevoie sa fie incarcate bateriile. Vom putea testa tehnologia practic pe termen lung si vom putea face comparatii de consum si performanta cu celelalte vehicule din parc, vom primi feedback si de la cetateni si de la angajati. Suntem increzatori ca va fi un succes 100%.“
Oficialii municipalitatii din Hamburg au precizat ca in ultimii ani au fost testate mai multe tipuri de vehicule electrice si nu numai (pe gaz sau cu hidrogen), insa cel propus acum de Volvo Trucks este singurul potrivit pentru orasul german. „La celelalte modele, problemele erau legate fie de sarcina utila oferita, fie de faptul ca nu puteau lucra un schimb intreg fara incarcare. In plus, acesta este singurul operational, real, gata pentru operatiuni zilnice, in vreme ce celelalte erau doar concepte, prototipuri.“
Sarcina utila este, la cererea clientului, de circa 10 t. Pentru ca presa consuma energie, chiar daca este cea mai eficienta caroserie pentru salubritate, cu cilindru rotativ, dar si pentru ca se confrunta cu multe opriri si porniri, Volvo FE electric va parcurge circa 70 km/zi.
Autonomie suficienta pentru colectarea zilnica a deseurilor
Bateriile Li-Ion, cu capacitati cuprinse intre 200 si 300 kWh, pot parcurge, cu o singura incarcare, pana la 200 km (FE) sau 300 km (FL), in functie de aplicatie, de conditiile meteo si cele de drum. „Clientul are mai multe optiuni in ceea ce priveste bateria, gandita ca un sistem modular, in functie de operatiunile in care va fi utilizat vehiculul, de tipul aplicatiei, de dimensiunea vehiculului, respectiv de suprastructura care participa, la randul ei, la consumul de energie. Pentru FE se pot utiliza intre patru si sase baterii (200-300 kWh), iar pentru FL se poate opta de la doua (100 kWh), pana la sase baterii (300 kWh)“, a punctat Jonas Odermalm, subliniind ca bateriile, chiar daca s-au tot ieftinit, reprezinta inca o cheltuiala destul de mare. „Volvo le recomanda clientilor sa nu se orienteze catre mai multe baterii decat au nevoie, din trei motive principale: impactul asupra mediului (in crestere pe masura ce se opteaza pentru mai multe baterii), sarcina utila (clientii trebuie sa transporte cat de mult posibil) si profitabilitatea (cheltuieli mai mari cu mai multe baterii).“
Incarcarea acumulatorilor are loc fie prin reteaua de alimentare, fie prin statii de incarcare rapida. „Sunt disponibile doua sisteme diferite de incarcare: CCS2, cu putere maxima de incarcare de 150 kW, in c.c., si un incarcator suplimentar cu putere redusa, de maximum 22 kW, in c.a. Cu CCS2 150 kW, timpul de incarcare completa (300 kWh) este de aproximativ 1,5 ore, iar cu incarcare cu putere redusa, de circa 10 ore.“
Noul Volvo FE Electric va fi disponibil in mai multe variante, inclusiv cu cabina cu acces coborat, si va fi destinat diferitelor tipuri de activitati de transport, cu posibilitatea de a fi utilizat si in locuri in care inainte nu era posibil, precum in medii inchise, chiar si in interiorul cladirilor. Mediul de lucru al soferului cunoaste, la randul sau, o imbunatatire, ca urmare a unui nivel scazut de zgomot si a functionarii fara vibratii. „Solutiile noastre holistice pentru transportul electrificat sunt concepute pentru a satisface nevoile specifice ale fiecarui client si ale fiecarui oras. Pe langa vehicule, vom acoperi si alte aspecte semnificative, de la analiza rutelor la service si finantare prin reteaua noastra de dealeri si de ateliere de service din intreaga Europa. Am dezvoltat, de asemenea, parteneriate stranse cu furnizorii de infrastructura de incarcare cu energie“, spune Jonas Odermalm, vicepresedintele departamentului de productie Volvo FL si Volvo FE de la Volvo Trucks, in completarea lui Claes Nilsson, presedinte al Volvo Trucks: „odata cu introducerea modelului Volvo FE Electric, avem o gama completa de camioane cu motor electric pentru operatiunile urbane. Asta ne ofera oportunitatea unor noi forme de cooperare cu orasele care vizeaza imbunatatirea calitatii aerului si reducerea poluarii fonice si a ambuteiajelor la orele de varf, deoarece operatiunile comerciale pot fi efectuate in liniste si fara emisii, fie dimineata devreme, fie noaptea tarziu.“
Senzorii de pe vehicule vor colecta date importante
Lantul cinematic al FE electric este alcatuit din doua motoare electrice cu putere maxima de 370 kW (cu putere continua de 260 kW) si transmisie Volvo cu doua viteze. Cuplul maxim oferit de motorul electric este de 850 Nm, iar cuplul maxim pe puntea spate, de 28 kNm. „Transmisia cu doua viteze este optimizata pentru vehicule electrice, astfel incat sa ne asigure o buna manevrabilitate. Chiar daca este o transmisie foarte puternica, actionarea electrica ne ofera functionalitatea schimbului de viteze, care se face fara sa se simta“, a precizat Anna Thorden, Product Manager Electromobility. Aceasta a aratat ca pe FL electric se utilizeaza o transmisie mai mica, folosita si pe autobuzele electrice mici care, aflate deja in operare din 2015, au parcurs peste 150.000 km. „De atunci, am adus imbunatatiri repetate pentru a reduce nivelul de zgomot si a spori manevrabilitatea.“
Volvo FL Electric este echipat cu un lant cinematic ce cuprinde un motor electric cu putere maxima de 185 kW (cu putere continua de 130 kW) si transmisie Volvo cu doua viteze. Cuplul maxim al motorului electric este de 425 Nm, in vreme ce cuplul maxim pe puntea din spate este de 16 kNm.
Atat pe camioanele FL din Göteborg, cat si pe FE din Hamburg, au fost montati senzori la interior, pentru a culege o serie de date, atunci cand camionul pleaca de la garaj catre zona rezidentiala unde strange gunoiul, pe drumul de intoarcere catre depou, la descarcarea deseurilor. „Sunt multe opriri ale caror parametri sunt esential de colectat pentru a putea proiecta numarul de baterii necesare. Daca in cazul FE este utilizat un cilindru rotativ, FL este echipat cu un compactor, care este mai putin eficient energetic“, a precizat Jonas Odermalm, mentionand ca se urmareste includerea a tot mai multe segmente de activitate, de clienti diferiti si de medii de lucru diverse.