Karsan Jest electric este primul minibus cu podea coborata care a intrat in productia de serie, prima flota de cinci unitati fiind comandata chiar din tara noastra, de catre Primaria Suceava. Vehiculul este propulsat de motor BMW i si are o autonomie de pana la 210 km, in functie de pachetul de baterii ales. Karsan Otomotiv a invitat jurnalistii presei de specialitate din toata Europa la München, in Germania, la inceputul lui noiembrie, pentru a testa minibusul Jest electric pe circuitul BMW Drive Academy. Cu acest prilej a fost vizionat si modelul Atak, de 8 m lungime, care este proiectat pentru a oferi o autonomie de pana la 300 km.
Karsan Jest reprezinta o alternativa viabila la transportul urban efectuat cu autobuze de mare capacitate, care sunt greu de manevrat in zonele centrale, iar in afara orelor de varf sunt ineficiente din punct de vedere energetic. Minibusul, de 6 m lungime, s-a bucurat de mare succes inca de la lansarea sa, in 2013, fiind vandut deja in peste 6.500 de unitati. Dezvoltarea modelului Jest electric a venit ca raspuns firesc la preocuparea pentru protectia mediului anuntata de toate municipalitatile europene. Pentru asta, Karsan a initiat o colaborare cu BMW, pentru utilizarea motorului electric de pe autoturismele i3 si i8, dar si a pachetului de baterii Li-Ion.
Motorul BMW i produce o putere de 125 kW (echivalentul a 170 CP) si are un cuplu motor maxim de 290 Nm. In functie de autonomia dorita se poate opta intre pachete de baterii de 33, 44, 66 sau 88 kWh (minimum 85 si maximum 210 km). Conectat la o sursa de curent alternativ, incarcarea pe timp de noapte se face in sase ore, in timp ce alimentarea de la statii DC cu incarcare rapida se face in 0,7 ore. Separat, bateriile se incarca singure pana la 25% din capacitate, prin intermediul sistemului de recuperare a energiei eliberate la franare.
Performante foarte bune la condus
Karsan Jest se evidentiaza prin manevrabilitate si dinamica excelente. Raza de bracaj fiind de numai 6,8 m, minibusul este usor de intors chiar si in spatii inguste. Intrucat puterea motorului se transmite catre axa prin intermediul unei sigure trepte de viteza, accelerarea este foarte rapida si fara intreruperi. Computerul de bord permite setarea a doua limite de viteza, de 50 si 70 km/ora, dar nici nu este nevoie de mai mult, fiind vorba de un vehicul urban.
Si pentru franare se poate alege dintre doua programe diferite, in functie de conditiile de trafic. Atunci cand este mai lejer este recomandata decelerarea lina, iar in situatii de ambuteiaje este indicata o franare mai ferma, pana la oprirea pe loc a vehiculului. Astfel, in momentul in care soferul ridica piciorul de pe pedala de acceleratie, in functie de modul setat, se produce decelerarea, automat cu recuperare de energie. Este foarte usor de inteles „comportamentul“ la franare in cazul Jest electric, astfel ca rar se mai impune utilizarea pedalei de frana. Singurul minus este pozitionarea display-ul de comanda pentru setarea tuturor programelor de conducere in partea centrala a bordului, astfel ca soferului nu ii este foarte la indemana sa il foloseasca. In mers este chiar incomod, pentru ca trebuie sa se intinda putin si sa isi ia ochii de la drum. Astfel, cel mai simplu este ca orice modificare de setari sa fie facuta la oprirea in statie.
Utilizarea cutiei de viteze pentru modurile „drive“, „neutru“ si „marsarier“ este mult mai facila, comenzile fiind amplasate la indemana. La fel si cu frana de parcare hidraulica, actionata printr-o clapeta pozitionata chiar sub butonul de start/stop al motorului.
Jest electric dispune de un pachet complet de sisteme de siguranta, toate incluse in echiparea standard. Este vorba de program de stabilitate, asistenta la plecarea din rampa (pentru orice rampa cu inclinatie de pana la 25%), ABS, distributie electronica a fortei de franare, sistem de control al tractiunii si al dinamicii vehiculului. Nu lipsesc nici senzorul de uzura a placutelor de frana, sistemul de masurare a presiunii din pneuri sau cel de detectare incendiu in compartimentul bateriilor.
Confortabil si bine echipat
Karsan Jest ofera conditii excelente de calatorie pentru pasageri. Desi are dimensiuni compacte – 5.845×2.055×2.800 mm (Lxlxh inclusiv agregat de aer conditionat) – minibusul are suprafete vitrate largi, care asigura o vizibilitate optima la exterior. Usa lata, de 1.200 mm, care poate fi single sau dubla, este integral din sticla, ofera acces rapid la bord si amplifica senzatia de spatiu.
Spre deosebire de modelul original Jest diesel, care are salonul pasagerilor integral cu podea coborata, versiunea electrica are doua trepte in partea din spate, dedesubtul acestora fiind montate bateriile. Culoarul este insa larg, astfel ca scaunele pot fi ocupate cu usurinta.
Iluminatul interior este integral LED, in tonuri de alb si albastru. In configuratia standard barele de sustinere si butoanele de solicitare a opririi vehiculului sunt, de asemenea, albastre, iar optional se pot alege din otel inoxidabil. Toate minibusurile pleaca din fabrica avand porturi USB pentru incarcarea dispozitivelor electronice, iar daca se comanda pachetele Multimedia sau Luxury este inclus si router Wi-Fi.
Compartimentul soferului poate fi delimitat partial sau complet de salonul pasagerilor, iar accesul soferului la bord se poate face din interior sau din exterior, minibusul avand usa pe partea stanga. Scaunul soferului este pneumatic, cu cotiera si sase optiuni de ajustare a pozitiei. Cum cabina este amplasata mai sus, deasupra axei fata, conducatorul auto are o perspectiva optima asupra traficului. Vizibilitatea in oglinzile retrovizoare este foarte buna, iar in pachetele de echipari Line si Surveillance sunt incluse si camere video pentru marsarier, pentru usi si pentru salonul pasagerilor.
ADN de minibus
Spre deosebire de majoritatea vehiculelor de capacitate mica, Karsan Jest a fost construit din start pentru activitatea de transport de calatori, cu podea coborata si o inaltime a podelei de la sol de numai 270 mm. Avand la baza o caroserie autoportanta, vehiculul este tratat anti-coroziune prin procesul de cataforeza si beneficiaza de garantie de zece ani. Separat, pachetul de baterii este garantat patru ani sau 60.000 km. In perioada urmatoare, constructorul turc va anunta si solutia financiara pentru inlocuirea bateriilor. In cazul in care se opteaza pentru capacitati de 33 sau 44 kWh se monteaza un singur pachet de baterii, in timp ce la capacitati de 66 sau 88 kWh se instaleaza doua pachete.
Pretul anuntat de producator pentru Karsan Jest electric incepe de la 165.000 de euro, insa variaza, desigur, in functie de specificatia tehnica si pachetul de echipari. Comparativ, pretul de plecare pentru un Jest Euro 6 este 37.000 de euro. S-a dorit insa ca pentru versiunea electrica sa se colaboreze cu un furnizor de top, care sa prezinte incredere pentru beneficiar si a carui tehnologie sa confirme deja. Si acesta este motivul pentru care s-a optat pentru BMW.