Piata de asigurari a crescut in 2018, sustinuta de achizitiile de autovehicule. In acelasi timp, si beneficiarii au fost in avantaj comparativ cu situatia dramatica din urma cu doi ani, ca urmare a competitiei mai stranse intre asiguratori, mai ales ca acum – spre deosebire de atunci – furnizorii sunt interesati sa vanda RCA. Tariful de referinta instituit de Autoritatea de Supraveghere Financiara a adus liniste si stabilitate pe piata si, in ciuda amenintarilor venite de la Comisia Europeana, va fi pastrat (cu mici ajustari de nuanta in plan legislativ). Desi volumele de asigurari sunt generate in continuare in mare parte de RCA, se constata un interes crescut pentru asigurarile de constructii realizate cu finantare europeana si pentru asigurarile de sanatate.
Desi tariful de referinta la asigurarea de raspundere civila (RCA) este stabilit in prezent la 7.000 de lei pentru un camion in B0, pretul mediu de vanzare al politelor se situeaza la aproximativ 6.000 de lei. In plus, pentru firmele de transport cu istoric al daunalitatii bun, politele se vand si cu pana la 30% mai ieftin fata de tariful de referinta (aproximativ 4.300 de lei). De altfel, tariful de referinta este doar o recomandare, care nu trebuie depasita pentru a nu mai exista derapajele din trecut, explica Viorel Vasile, CEO Safety Broker.
Pe segmentul RCA exista acum trei jucatori mari, care isi impart aproximativ 70% din volumul total: City Insurance (axat in special pe persoane juridice), Euroins (axat pe persoane fizice) si grupul VIG, care include Omniasig si Asirom, care sunt, la fel, orientate catre persoane juridice, respectiv persoane fizice. Piata este stabila si orice operator isi gaseste o oferta potrivita. Totusi, majorarea tarifelor de referinta, dupa ultima recalculare, in medie cu 17%, reprezinta un semnal de alarma, pentru ca inseamna ca daunalitatea medie este in crestere. „Daca in trecut toata lumea ii arata cu degetul pe transportatori, in prezent, lucrurile s-au schimbat. Pe de alta parte, au crescut costurile cu salariile, cu piesele, cu manopera de service, si toate acestea se rasfrang in pretul platit pentru reparatii. Este o crestere naturala, consecinta a apartenentei la Uniunea Europeana. Atata timp cat exista competitie, tarifele practicate la asigurari vor fi sub control.“
Industria nu vrea sa renunte la tariful de referinta pentru RCA
Primul pas al procedurii de infringement impotriva Romaniei pentru nereguli in legislatia RCA a fost declansat de catre Comisia Europeana (CE) in iulie a.c. Este vizat tariful de referinta si limitarea pretului asigurarilor RCA, lucru ce ar contravine regulilor de functionare libera a pietei. In prezent se lucreaza intr-un grup de lucru din care fac parte reprezentanti ai tuturor categoriilor de business implicate, pentru formularea unui raspuns catre CE. „Cert este ca nu se doreste renuntarea la tariful de referinta, care da o indicatie cu privire la pretul recomandat pentru RCA. Este adevarat ca sunt anumite aspecte care nu sunt tocmai corecte din punct de vedere concurential. De exemplu, plafonarea cheltuielilor administrative ale companiilor de asigurari la 25%, pentru ca nu ii poti impune unui agent economic care sa ii fie costurile. Real, cu toate optimizarile, cheltuielile sunt in prezent de 26-27%, dar se pot asuma de catre asiguratori“, este de parere Viorel Vasile.
O alta problema invocata de Comisie este coeficientul „n“ – in prezent de 1,36 raportat la calculul tarifului de referinta – la care ar trebui sa se renunte pe motiv ca plafoneaza pretul. Practic, daca tariful ofertat in prezent sare peste tariful de referinta cu 36%, beneficiarul politei poate solicita Biroului Asigurarilor Auto din Romania (BAAR) o oferta pentru incheierea unui contract RCA. Alte cerinte mai putin stringente vizeaza adoptarea unor masuri doar pentru ca sunt in vigoare la nivel european, cum ar fi eliberarea cartii verzi la tramvaie, desi la noi este un non-sens. „Acestea sunt insa niste reglaje fine care nu trebuie sa afecteze demersul in ansamblu, al carui scop este de stabilizare a pietei – ceea ce s-a si reusit. Tariful de referinta exista si in Belgia si Austria si este functional, asa ca nu sunt argumente pentru ca Romania sa renunte la el. Eventuale modificari ale legislatiei nationale probabil ca nu vor fi facute mai devreme de martie anul viitor, intrucat legea trebuie sa treaca prin Parlament.“
Legea IDD va tria piata de brokeraj
Cea mai importanta schimbare in plan legislativ este implementarea directivei de distributie in asigurari (IDD) in legislatia romaneasca. Aceasta obliga toti distribuitorii in asigurari sa respecte aceleasi reguli. Astfel, daca o banca doreste sa intermedieze vanzarea de asigurari, se supune acelorasi obligatii ca si ceilalti asiguratori. „In principiu, este vorba doar de o formalitate, pentru ca toti cei care au dorit sa dezvolte acest serviciu au putut sa o faca si pana acum, cu brokeri proprii. Conditiile de acreditare si de functionare sunt insa destul de drastice, astfel ca va fi din ce in ce mai greu si pentru brokerii mai mici sa se mentina pe piata. Astfel, din cei aproximativ 300 de brokeri activi in acest moment pe piata probabil ca o treime vor renunta in urmatorii ani, deoarece costurile logistice sunt mult prea mari. Discutam de norme de pregatire profesionala, de credite anuale pentru fiecare vanzator de asigurari… practic, de acum tot ce se aplica in Europa ne vizeaza si pe noi“, arata seful Safety Broker.
Jumatate din volumul asigurarilor este tinut de RCA
Putin peste jumatate din totalul pietei de asigurari este generat de RCA, iar alte circa 20 de procente sunt reprezentate de alte produse de asigurare facultative destinate tot industriei auto. Aceeasi pondere se regaseste si in portofoliul Safety Broker.
In ultimul timp insa se constata un interes sporit pentru garantii de participare la licitatii si asigurari de buna executie pentru proiectele din constructii realizate cu fonduri europene, unde asigurarea este ceruta obligatoriu, dar si pentru asigurarile de sanatate, in conditiile in care sistemul public se bucura de tot mai putina incredere. Astfel, pe aceste doua segmente s-au inregistrat in ultimii ani cresteri procentuale semnificative, dar tot suntem departe de realitatea occidentala.
„In Uniunea Europeana politele de viata si sanatate reprezinta aproximativ 60% din piata. Aceasta ar trebui sa fie directia si la noi. Desigur, conteaza foarte mult insa si nivelul de trai. In Romania, fiecare locuitor cheltuie in medie 100 de euro pe an pentru asigurari, in timp ce in Germania sumele se ridica la 4.000 de euro/an“, atrage atentia Viorel Vasile. De altfel, tara noastra are cel mai scazut nivel al asigurarilor din Uniunea Europeana, chiar si sub Bulgaria.
Pe segmentul asigurarilor CASCO volumele au crescut destul de putin comparativ cu anul anterior, acestea fiind in directa legatura cu vanzarile de masini noi (care reprezinta doar o treime din totalul achizitiilor de vehicule). Evident, la second-hand nu prea se pune problema de CASCO. Din pacate, nu mai mult de 30% dintre cei care au RCA opteaza si pentru o alta forma de asigurare, nu neaparat din domeniul auto.
Atentie la daunalitate!
Parteneriatele incheiate de Safety Broker cu FORT si UNTRR, prin care se ofera polite RCA la tarife mai mici membrilor, reprezinta un real succes si au facut ca mai multi operatori de transport sa fie motivati sa se inscrie intr-o asociatie patronala. Este important ca firmele sa tina aproape de industrie, sa aiba acces la informatie, sa fie unite.
„Mici discutii pe marginea tarifelor politelor de asigurare au mai fost, deoarece pretul preferential de 4.300 de lei net la un autotractor este valabil doar daca clientul nu are evenimente rutiere si se incadreaza in clasa de bonus. In momentul in care o companie are daune, nu mai poate beneficia de acest tarif. Si chiar au fost situatii cand am ofertat polita RCA si la 12.500 de lei. Daca facem o medie, pretul de vanzare al RCA este de 5.500 de lei. Asociatiile patronale au inteles pozitia noastra, pentru ca este o practica corecta pe piata de recompensare a celui care nu are daune si de sanctionare a celui care greseste.“
Discutiile privind modificarea legislatiei si acordarea coeficientului bonus-malus pentru sofer, si nu pentru vehicul, nu au mai avansat deloc si, oricat de corecta este argumentatia, din punct de vedere operational este greu de pus in practica. In plus, „pentru firmele de transport, penalizarea soferilor nu este o solutie viabila in conditiile actualei crize a fortei de munca. Si nici nu cred ca este o prioritate. Scandalul din trecut cu transportatorii a fost mai mult artificial, pentru ca asiguratorii nu doreau de fapt sa vanda polite RCA.“
Safety Broker se extinde pe CMR
2019 se estimeaza ca se va mentine la un nivel similar cu anul acesta, poate cu o usoara crestere. Stabilitatea nu va favoriza majorari de tarife, dimpotriva, pe fondul inaspririi competitiei cei mai castigati vor fi beneficiarii. In 2018 au intrat pe segmentul RCA Grawe si Whatford si au deja o cota de piata de 2-3% fiecare, iar anul viitor este asteaptat ERGO, alaturi de alte doua nume noi.
Exista asiguratori noi si pe segmentul CMR, cu care Safety Broker are incheiate protocoale de colaborare. Este vorba de Group Ama, Gothaer si City Insurance. „Piata CMR este uriasa, cu prime anuale de asigurare de peste 100 de milioane de euro. Noi venim cu un pachet atractiv de asigurari pentru firmele de transport, cu RCA la tarife speciale in conditiile aderarii la o asociatie patronala si asigurare CMR. Iar principalul beneficiu al politei CMR este ca garantam despagubirea in momentul in care apare dauna. Daca mai departe firma de asigurare se regreseaza pentru recuperarea prejudiciului sau nu este mai putin interesant pentru client. El isi doreste doar sa fie despagubit si sa nu isi pericliteze relatia cu clientul“, a concluzionat Viorel Vasile.