Dupa Germania, Austria sau Polonia, MAN are in Romania una dintre cele mai mari cote de piata din intreaga Europa. Spre deosebire de tarile amintite, unde este prezent direct, la noi operatiunile comerciale si after-sales se desfasoara printr-un importator care reuseste sa-i multumeasca pe reprezentantii producatorului bavarez. Dupa investitii masive in reteaua de service, greu de amortizat pe o piata pe care dealerii independenti dispar unul cate unul, MHS Truck&Bus se lauda cu incheierea lui 2012 pe profit, „insa nu pe masura asteptarilor”, dupa cum a apreciat CEO-ul Jorge Leuschner.
Cu aproape 700 de unitati noi vandute, importatorul MAN este din nou lider de piata, accentul fiind pus insa pe service, avand ambitia de a repara la aceleasi preturi din Germania.
Potrivit lui Jorge Leuschner, piata de camioane noi cu masa mai mare de 7,5 t a scazut cu 18% fata de 2011. „Este foarte mica si tot scade. In 2011 ne-am asteptat sa ajunga la 3.000 de camioane grele si s-au vandut in final 2.700. Anul trecut chiar ne-am asteptat la o crestere comparativ cu 2011, dar s-au vandut chiar mai putine.”
Leuschner a declarat ca MHS Truck&Bus urmeaza sa livreze in jur de 700 de unitati noi si circa 350 rulate, „cu 10% mai putine rulate decat in 2011”. Statistica de la DRPCIV indica un numar ceva mai mare de camioane MAN, datorita catorva flote de 5-10 unitati achizitionate direct de pe piata europeana. Compania ofera in continuare si vehicule in chirie, 200 de camioane aflandu-se sub contract in prezent. „in fiecare saptamana avem contracte care se termina si semnam altele.”
Constructiile si specializatele raman punctul forte al MHS, 60% din camioanele vandute fiind autosasiuri cu suprastructura si circa 40%, autotractoare pentru transport pe distante lungi.
„Am vandut anul acesta si flote (de maximum 15 unitati), atat pentru constructii, cat si pentru transport pe distante lungi. Cred ca vom incheia 2012 cu o cota de piata de 20% la vehicule noi si 15% la rulate”, a afirmat Jorge Leuschner.
Creste numarul de comenzi pentru Euro 5
Jorge Leuschner nu crede ca MHS va vinde foarte multe camioane Euro 6 in 2013, drept pentru care noile modele Euro 6 vor fi lansate in Romania abia la finele anului.
„Nu cred ca romanii sunt interesati, doar daca se schimba regulile si vor plati in Germania taxe de drum mai mici. Mai mult, ma astept ca multi transportatori romani sa doreasca Euro 5 catre finalul anului, pentru ca este mai ieftin cu 8.000-9.000 de euro. Insa vor cumpara numai cei care vor avea cu adevarat nevoie, nu cine are nevoie peste jumatate de an sau peste un an. Vor fi multi in situatia de a dori sa cumpere, dar de a nu avea bani.”
Tocmai de aceea, MHS nu se va grabi sa puna camioane in productie pentru stoc. „Trebuie sa analizam daca exista si putere financiara din partea clientilor. Oricum, pe langa cresterile de pret obisnuite ca urmare a cresterii preturilor la materiile prime, nu prevad scumpiri importante pentru Euro 5 in 2013.
…