Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Banii europeni ar putea schimba transportul local

Programul Strategia Europa 2020, care se va intinde pe sase ani, incepand cu 2014, este asteptat cu interes maxim de autoritatile locale din toata tara, pentru ca deschide portile accesarii de fonduri europene. Problema este insa ca de anul viitor nu vor mai fi eligibile spre finantare din fonduri UE decat unitatile administrativ-teritoriale care se asociaza si propun impreuna planuri integrate. Prin urmare, fara atat de contestatele Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara nu se vor putea obtine finantari pentru niciun fel de proiecte locale. Acest lucru ar putea afecta si transportul de persoane, prin reorganizarea sa la nivel local.


De fiecare data cand ne uitam la modul in care occidentalii isi fac transportul local (incluzandu-l aici si pe cel intre comune/sate) ne gandim ca asa ceva nu se poate aplica la noi. Activitatea este bine organizata, pasagerii beneficiaza de conditii civilizate de calatorie, iar operatorii lucreaza intr-un mediu corect si transparent si au siguranta ca drepturile lor sunt protejate. Si, cel mai important, autoritatile locale, care gestioneaza serviciile de utilitati publice, confera sentimentul de incredere si profesionalism, desi probabil ca orice padure are uscaturile ei.
Piata romaneasca de transport persoane are specificul ei. Operatorii au plecat de jos, au depus eforturi pentru a-si fideliza calatorii, s-au luptat intre ei pentru suprematia pe trasee sau curse si de cativa ani se lupta si cu saracia tot mai mare in care se afla pasagerii – clientii lor. Pentru ca, spre deosebire de colegii care fac transport de marfa si lucreaza cu strainatatea, aici mediul inchis nu a generat infuzii spectaculoase de fonduri. Pe de alta parte, sistemul le-a oferit si le mai ofera inca protectie. Unii au stiut sa isi creasca o afacere prospera. Altii, din diferite motive, au ramas la un nivel minim si tocmai de aceea statisticile arata ca jumatate din firmele de transport din Romania au licentiata o singura masina.
Aderarea la Uniunea Europeana a adus beneficii si obligatii deopotriva. Poate mai multe obligatii, este adevarat, dar si numeroase oportunitati, de care nu trebuie decat sa profitam. Fondurile alocate de UE pentru tarile mai „nevoiase“ sunt uriase, dar trebuie sa le accesam. Iar daca vrem sa o facem, atunci suntem nevoiti sa jucam dupa regulile impuse la Bruxelles.

Transportul metropolitan si intermodal sunt eligibile
Strategia Europa 2020, care reprezinta urmatorul program de investitii in perioada 2014-2020, acorda o atentie deosebita consolidarii retelei de localitati urbane. Iar aici sunt vizate mai multe aspecte: accesibilitate catre retele de energie si productie de energie regenerabila la nivel local, catre servicii economice de interes general, investitii in educatie, sanatate, infrastructura edilitara, management al patrimoniului natural si cultural etc. Transportul public intermodal este un punct important intre toate aceste elemente vizate si aici au interes toate autoritatile locale din tara.

Articole similare

Ad