Cererea de autorizatii CEMT a fost mai mare in 2013 comparativ cu anul trecut, Rusia fiind si acum cea mai solicitata destinatie. Cererea pentru Euro 5 s-a dublat si acest lucru este incurajator, in conditiile in care a fost ultimul an cand s-au mai putut obtine CEMT-uri cu camioane Euro 3. Comisii mixtele pentru anul acesta nu au fost stabilite inca, dar reprezentantii MTI doresc sa lanseze invitatii Turciei si Federatiei Ruse. In plus, se urmareste cresterea contingentului de autorizatii BSEC, de la 200, in 2012, la aproximativ 500.
Presiunea pe autorizatiile CEMT a fost sensibil mai mare in 2013 comparativ cu anul precedent, pe de o parte deoarece utilizarea autorizatiilor CEMT este mult mai facila fata de autorizatiile bilaterale, iar pe de alta, pentru ca permite limitare numarului de curse fara incarcatura, prin elasticitatea pe care o ofera comenzilor de transport. O comparatie a solicitarilor de autorizatii CEMT 2012/2013 releva faptul ca numarul operatorilor de transport solicitanti a crescut de la 380 la 445, iar numarul cererilor de autorizatii CEMT, de la 2.366 la 3.500. In special cererea pentru Euro 5 sigur s-a dublat in 2013 comparativ cu anul trecut, in timp ce solicitarile pentru autorizatii CEMT Euro 3 sigur si Euro 4 sigur a ramas constanta in 2012 si 2013.
Cele mai multe solicitari pentru autorizatii restrictionate au fost, evident, pentru Federatia Rusa. Astfel ca s-a tinut cont la alocare de existenta contractelor pe destinatia respectiva, numarul CEMT-urilor alocate, precum si, in cazul primei etape de contestatii, de „istoricul“ relatiilor utilizate de operatorii de transport in anul precedent, pe baza foilor de drum transmise Comisie CEMT.
Pentru 2013 au fost disponibile 500 de autorizatii CEMT pentru Euro 3 sigur, din care 96 „libere“ pe Austria, 90 „libere“ pe Grecia, 110 „libere“ pe Italia, 134 „libere“ pe Rusia si 310 „libere“ pe Ungaria. Operatorii de transport au solicitat 1.474 de autorizatii si au fost atribuite 490 de autorizatii CEMT pentru Euro 3 sigur, din care 50 „libere“ pe Austria, 56 pe Grecia, 116 pe Italia, 134 pe Rusia si 125 „libere“ pe Ungaria.
Pentru Euro 4 sigur au fost disponibile 96 de autorizatii, din care 44 „libere“ pe Italia, 54 „libere“ pe Rusia si 124 pe Ungaria. Din cele 280 de cereri de autorizatii CEMT solicitate au fost onorate 92. Iar din cele 92 de CEMT-uri pentru Euro 4 sase au fost „libere“ pe Austria, 16 pe Grecia, 35 pe Italia, 54 pe Rusia si 14 pe Ungaria.
Contingentul CEMT pentru Euro 5 sigur a fost de 410 autorizatii, din care 220 „libere“ pe Italia, 268 pe Rusia si 620 pe Ungaria. Au fost solicitate 1.747 de autorizatii si au fost acordate in final 440, din care 40 „libere“ pe Austria, 18 „libere“ pe Grecia, 220 pe Italia, 268 pe Rusia si 143 pe Ungaria.
Comisia CEMT a stabilit ca noua „libere“ de Italia de la Euro 4 sigur ramase rest la alocare sa fie transferate CEMT-urilor Euro 3 sigur.
…