Sectorul auto a contribuit semnificativ in ultimii ani la PIB-ul si exporturile Romaniei, si nu e vorba doar de succesul de care se bucura Dacia peste hotare, ci si de numeroasele firme care produc la noi componente pentru marii constructori de autovehicule din vestul Europei. Pe de alta parte, acest domeniu a fost puternic afectat de criza economica si continua sa genereze volume scazute, ceea ce se reflecta in activitatea de transport in special prin scaderea tarifelor, cu atat mai mult cu cat, si aici,
ca si la transportul de autovehicule, clientii sunt companii multinationale puternice, care negociaza de pe pozitii de forta. In acest context, am stat de vorba cu trei firme de profil cu experienta in domeniu si am aflat nu doar cum a tinut fiecare piept caderii pietei, ci si cum au reusit sa-si optimizeze activitatea si sa-si scada costurile.
Firma aradeana Eurocargo s-a infiintat in 1994 si pana in 2000 s-a ocupat de transport de mobila, dupa care „nu ne-am mai inteles cu beneficiarii“, asa cum isi aminteste directorul general Adrian Nuta, si a trecut la export de componente auto catre Germania si Anglia, pentru ca la import sa aduca in special ambalaje, pentru acelasi client, si sa completeze restul de circa 10% cu marfuri luate de pe burse. 70% din exporturile de componente auto sunt catre centre de productie de autovehicule, a caror aprovizionare se face mereu just-in-time. Comenzile insa vin printr-o mare casa de expeditie, care asigura cam 95% din volumele Eurocargo. Colaborarea dureaza de 7-8 ani, dar de 4-5 ani aceasta companie a devenit clientul majoritar. „Nu a fost decizia noastra sa ne bazam pe un singur client, dar am renuntat la alte colaborari din cauza tarifelor. Si, pentru ca la un moment dat volumul de lucru al casei de expeditii a crescut si ne-a dat comenzi pe care nu le-am cerut, dar nici nu le puteam refuza, am ajuns sa ne acoperim mare parte din volume din comenzile de la un singur client. Sigur ca parcul nostru actual nu e suficient pentru activitatea acestuia, dar in ultimul timp si volumele au mai scazut“, explica Adrian Nuta.
Camioanele firmei ajung la circa 12.000 km/luna, lucrand de obicei cu un singur sofer. Eurocargo face foarte rar curse interne, atunci cand descarcarile sunt in alte zone din tara decat Aradul si e nevoie de marfa pentru ca masinile sa nu se intoarca goale la sediu. Si se ocupa si de grupaje, dar nu in sensul de a incarca/descarca in mai multe puncte, ci sub forma unei colaborari cu o casa de expeditii la care aduna marfurile din tara, daca volumele sunt mai mici.
Firma nu a tras masini pe dreapta niciodata dupa 2008, iar anul acesta, asa cum isi aminteste directorul sau general, a inceput „in asa fel incat am crezut ca daca va merge tot asa scapam de toate problemele. Insa inainte de Paste au scazut volumele si de atunci se tot duc in jos, pentru ca au scazut vanzarile de masini. Iar in august vom lucra la jumatate din capacitate, deoarece e luna de concedii in vest si se inchid fabricile.“