Cresterea cererii de transport de pe piata se reflecta si in cresterea numarului de camioane comandate in acest an. Presedintele Volvo Trucks Europe, Claes Nilsson, estimeaza o crestere a pietei de camioane cu cel putin 10% fata de 2009, termenele de livrare urcand iar la 10-12 saptamani. Odata cu revenirea preturilor la camioane la un nivel „normal”, Claes Nilsson ne-a vorbit, in cadrul unui interviu luat cu ocazia IAA, si despre planurile de productie a camioanelor hibride si a celor pe gaz metan, precum si despre Euro 6.
Tranzit: Ati prezentat la IAA mai multe modele cu propulsie alternativa. Care dintre tehnologiile expuse credeti ca va avea cel mai mare succes?
Claes Nilsson: Cel cu propulsie in principal pe gaz metan, dar care utilizeaza si diesel pentru injectie, pentru care vom incepe productia de serie anul viitor. Unul dintre motive este reprezentat de faptul ca gazul metan este disponibil si mai ieftin, ceea ce face aceasta solutie mai economica decat cea pe DME sau hibrida. Totusi, vom incepe productia de serie si pentru hibrid, insa la scara mica.
Ati stabilit preturile pentru camioanele hibride? In ce interval de timp estimati amortizarea investitiei pentru achizitie?
Nu au fost stabilite inca preturile. Cunoastem foarte bine care ne sunt costurile pentru a produce aceste vehicule, dar trebuie sa vedem si care sunt preturile pe care piata le
stabileste. In prezent efectuam teste impreuna cu clientii si speram ca rezultatele vor fi bune si vom incepe productia de serie pe la jumatatea anului viitor.
De asemenea, este imposibil sa estimam o amortizare, pentru ca depinde foarte mult de rulajul realizat, dar si de cerintele clientilor nostri: in oras, unde este obligatoriu sa ai solutii ecologice, amortizarea se realizeaza foarte repede, dar in cazul unei operari normale, pe trasee mai lungi, depinde foarte mult de pretul de lansare pe piata. Cel mai probabil vom avea preturi diferite in tari diferite, pentru ca pretul variaza si in functie de taxele aplicate in anumite zone.
Sunteti pregatiti pentru Euro 6? Volvo va folosi aceeasi tehnologie ca si Renault Trucks pentru Euro 6?
UE inca nu a publicat normele pentru Euro 6, care urmeaza sa intre in vigoare in 2013, si ca atare nu ne grabim. Lucram inca la diferite alternative, in afara de SCR si EGR, pe care s-a bazat, spre exemplu in SUA, trecerea de la EPA07 la EPA10, dar nu sunt inca finalizate. Cert e ca nu ne-am blocat doar la Euro 6.
Fiind parte a Grupului Volvo, am spus de la inceput ca vom impartasi cu Renault Trucks evolutia tehnologica. La fel se va intampla si cu Euro 6: pasii pe care ii vom face vor fi mai mult sau mai putin aceiasi cu cei facuti de Renault Trucks, din punct de vedere tehnologic, dar trebuie sa gasim balanta intre a beneficia de sinergia costurilor, data de o cercetare comuna, si necesitatea comerciala de a iesi pe piata cu produse diferite, ceea ce se va intampla cu siguranta.
Cum este 2010 comparativ cu anul trecut?
2010 este mai bun din punct de vedere al comenzilor, iar piata totala a crescut ca numar de inmatriculari. Anul trecut am incheiat cu o cota de piata de 13,2% (UE 29 plus Elvetia), iar pe 2010 pana acum avem 13,1%, din punct de vedere al inmatricularilor, si cred ca vom mai creste pana la finalul anului.
O parte din dificultatile de anul trecut au fost determinate de inventarul dealerilor si inmatricularile realizate mai tarziu, de aceea cresterea reala pe 2010 va fi mai mare de 10%.
Sunt semne ca piata isi revine incet-incet?
Clientii sunt foarte optimisti, mai ales in nordul Europei, au inceput sa utilizeze toata flota si au nevoie de capacitati mai mari, ceea ce va duce la cresterea comenzilor. Poate ca nu si in Romania, deocamdata, dar in alte state, in special in vestul Europei, societatile de finantare au revenit la un ritm normal, pe multe piete exista o oferta foarte buna. Compania noastra de finantare a revenit mai agresiva, incercand sa aiba o cota mai mare.
La cat au ajuns termenele de livrare la Volvo?
Vrem sa ajungem la un termen de livrare de 8-10 saptamani, dar pentru unele modele momentan este mai mare. Este o lupta sa faci fata cresterii. Rusia incepe, de asemenea, sa-si revina. In fabrica Volvo din Kaluga (n.r.: langa Moscova) am trecut de la 6 la 10 camioane pe zi, iar semnalele sunt in continuare pozitive.
In America de Sud nu putem vorbi de o expansiune, pentru ca suntem acolo de mult timp, dar, datorita economiei, ne-am dublat volumele.
Suntem un jucator de nisa si in China si in India, dar suntem prezenti pe aceste piete. La fel in Iran, unde vindem de mai multi ani.
In ce masura anul trecut vanzarea de servicii este cea care a ajutat dealerii sa supravietuiasca?
Balanta dintre vanzarile de camioane si vanzarile de servicii s-a schimbat enorm, pentru ca am dezvoltat anumite servicii, dar au scazut vanzarile de camioane. In total, serviciile after-market au scazut cu doar 10% in 2009 si am incheiat mai multe contracte de service decat inainte.
Avem toate serviciile necesare pentru utilizarea camioanelor si suntem foarte concentrati pe cele care sa duca la scaderea consumului de carburant – sisteme telematice, cursuri de pregatire a soferilor etc. – mai ales in Olanda, Franta si celelalte piete majore.
Pe termen lung intentionam sa initiem si alte proiecte si sa extindem reteaua de service, dar este o perioada dificila pentru investitii. Anul acesta vom inaugura 9-10 ateliere de service, in principal in tarile nou membre UE.
Cum vedeti evolutia pietei in continuare? Credeti ca ne vom intoarce curand la un nivel similar celui din 2007-2008?
2007 si 2008 au depasit cu mult valoarea tendintei de crestere, nu pot fi luate ca referinta. Poate anul viitor sau in 2012 vom reveni la un nivel normal, care inseamna 200.000-220.000 de camioane pe an.
Credeti ca pretul ridicat al Euro 6 ii va determina pe clienti sa cumpere masiv Euro 5 in 2011-2012?
Nu stiu daca introducerea Euro 6 va forta vanzarile de Euro 5. E-adevarat ca tehnologia Euro 6 este mult mai scumpa, dar clientii sunt preocupati de valoarea de revanzare a vehiculelor Euro 5 rulate. Sunt clienti care vor sa cumpere la preturi mai bune, dar sunt si clienti care prefera sa astepte lansarea Euro 6, pentru a avea o valoare de revanzare mai mare si cu speranta ca guvernele europene vor oferi ceva facilitati la achizitiile din primul val. E dificil sa estimam.