Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe fondul constrangerilor economice, Romantismul industriei de autocare se duce incet-incet

Toamna a adus numeroase expozitii pe segmentul autobuzelor si autocarelor si, in ciuda crizei, producatorii s-au pregatit temeinic pentru a-si intampina clientii, chiar daca au optat pentru standuri mai mici si au prezentat mai putine modele demo. Luna trecuta a avut loc si cel mai mare salon dedicat vehiculelor comerciale, IAA Hanovra. Special pentru acest eveniment, toti expozantii au etalat ce au avut mai bun, mai ales ca traditia cere ca lansarile de noi modele sa fie pastrate pentru targul german.
 

Aceasta nu este insa singura manifestare de profil, dovada ca industria se misca, desi la noi activitatea este aproape paralizata. Cel putin doua alte expozitii de talie europeana si, spre deosebire de IAA, dedicate exclusiv transportului de calatori, vor avea loc in noiembrie. Este vorba de Euro Bus Expo, la Birmingham, si FIAA, la Madrid.
Este adevarat ca si in randul fabricantilor de autobuze si autocare se constata o reorientare in politica de productie, dovada ca nevoia de a fi cat mai eficient si de a optimiza cheltuielile este tot mai presanta. Astfel, ceea ce s-a petrecut in industria de camioane in urma cu cativa ani se intampla acum pe segmentul transportului de persoane. Iar unii constructori europeni au anuntat deja implementarea productiei modulare, cu elemente comune pentru mai multe modele, precum si restrangerea gamelor. Totul se rezuma la bani, totul devine strategie, iar romantismul care inconjura pana nu demult acest domeniu incepe sa se piarda. Ramane de vazut daca cei care au „carmit“ in aceasta directie au tras cartea castigatoare si daca beneficiul adus de eficientizarea productiei va compensa pierderile suferite in randul clientilor.
Spre deosebire de carausii de marfa, operatorii de transport calatori pun mai mult pret pe solutii personalizate si vor sa aiba posibilitatea de a-si configura singuri masina. Firme cu traditie, clienti fideli ai unui anumit brand de autocar, ar putea sa isi schimbe optica daca remarca faptul ca nu mai gasesc aceeasi apropiere din partea furnizorului. In acelasi timp, unii dealeri au preferat sa se „mute“ la concurenta decat sa accepte modificarile aduse in structura companiei pentru care lucreaza sau la nivelul produselor. Ne aflam intr-o perioada de framantari si cautari la nivel european, chiar daca la suprafata lucrurile par a decurge normal.
Totul este mult mai simplu pe piata de la noi, unde avem mai mult alb si negru. Problemele economice ne-au impins spre un pragmatism dus la extrem, iar tot ceea ce conteaza este banul. Sunt putini operatorii dedicati unui brand sau unei familii de autocare. Vinde cel care are masina cea mai ieftina si disponibila imediat, indiferent de configuratie. Nu prea avem nici exercitiul vizitarii targurilor de profil, pentru ca oricum nu vrem sa cumparam. Nici nu avem cu ce. Nu sunt bani suficienti pentru investitii pentru ca si pretul calatoriei este sub cel real. Avem pirati care merg la tarife de dumping, avem guvernanti plini de datorii si pasageri blazati, care nu se mai entuziasmeaza sa calatoreasca la standarde de top, atata timp cat trebuie sa plateasca pentru ele. Pentru ca nu au de unde. Pe scurt, traim intr-un cerc vicios. Nu trebuie insa sa ne pierdem increderea. O sa fie si la noi mai bine.

Articole similare

Ad