Statistica APIA pentru primele sase luni din 2010 confirma ceea ce stiam deja, si anume, ca piata de autobuze si autocare este la pamant. Astfel, continuand tendinta din 2009, vanzarile de vehicule se situeaza în continuare la un nivel scazut. Atat de scazut ca a devenit chiar îngrijorator pentru industria de profil. 27 de autovehicule cu capacitate de peste 22 de locuri, dintre care niciun autocar de mare capacitate. S-au vandut numai cateva autobuze urbane, interurbane si vehicule de capacitate medie. Totusi, daca ne gandim bine, sunt chiar cu cinci vehicule mai mult decat în 2009, cand în intervalul ianuarie-iunie s-au vandut 172 de masini, dar dintre care 150 erau autobuzele urbane livrate Regiei de Transport din Capitala. Asadar, putem lua ca valoare de referinta pentru prima jumatate a anului numai 22 de unitati.
27 de autobuze în sase luni reprezinta o statistica de tot plansul, mai ales ca vorbim de o tara care trebuie sa satisfaca nevoia de mobilitate a aproape 22 de milioane de oameni. Stim cu totii motivele pentru care operatorii au renuntat sa îsi mai achizitioneze masini noi si efectele crizei economice sunt de necontestat, ca sa nu mai punem la socoteala situatiile în care, desi au vrut sa îsi mai ia masini, carausii nu au primit finantare.
Este adevarat ca în 2008 parcul auto existent la nivel national a fost întinerit semnificativ. Despre faptul ca multe dintre autocarele cu care s-a licitat pentru cursele judetene si interjudetene nu s-au mai regasit în final în traseu nu are sens sa mai discutam. Se cunosc deja foarte bine atat argumentele pro, cat si cele contra. Ideea este însa ca, în ciuda volumului de autobuze noi achizitionate, s-au pastrat în exploatare si numeroase masini vechi, care acum sunt mai „batrane“ cu înca doi ani. În acelasi timp, si vehiculele noi au început sa arate destul de rau, pe de o parte pentru ca exista calatori care le vandalizeaza, iar pe de alta parte, deoarece masinile sunt folosite frecvent peste capacitate. Si nu o data am vazut autobuze ticsite cu pasageri la orele de varf. Asadar, în ciuda faptului ca este clara nevoia de continuare a înnoirii parcului auto national, de doi ani încoace nu s-a prea miscat mai nimic. Si cu cat ramanem mai mult în urma, cu atat va fi mai greu. De asta în Occident operatorii cumpara constant masini, desi ritmul de înlocuire este o data la circa 10 ani: este mai usor de suportat efortul financiar si, în plus, industria se bazeaza pe un flux economic regulat. Dupa cum stim însa, piata romaneasca are particularitatile ei, care fac sa mai dureze pana va fi pusa în practica o asemenea strategie si la noi.
Dar, ca sa dam Cezarului ce este al Cezarului, sa consemnam ca primul loc în statistica APIA pentru vehiculele de peste 22 de locuri a revenit, dupa primele sase luni ale anului, lui Iveco, cu 16 vehicule, dintre care 10 autobuze urbane si 6 interurbane. Urmeaza Isuzu, cu 4 Turquoise, Mercedes-Benz cu 3 Intouro, la egalitate cu BMC, care a vandut doua Midilux si un Belde 250, iar micul pluton este încheiat de Volvo, cu o masina. MAN si MAZ nu au vandut nimic, iar restul firmelor care mai erau înscrise în APIA pana anul acesta s-au retras. Oricum însa, nu ar fi schimbat semnificativ statistica.
La microbuze (vehicule de pana la 22 de locuri), cel mai bine în lunile ianuarie-iunie 2010 a vandut Volkswagen – 71 de unitati – urmat de Mercedes-Benz, cu 57 de vehicule, Renault, cu 49, Iveco, cu 20, Fiat, cu 7, Opel, cu 6, si Peugeot, cu o singura masina. Totalul pietei pe acest segment se ridica la 211 unitati, fata de 366 în perioada similara a anului trecut, în scadere cu 42,3%. Daca lucrurile nu se vor schimba – si solutii nu se prea întrezaresc, mai ales în conditiile prelungirii perioadei de valabilitate a licentelor de traseu – este foarte posibil ca, atunci cand operatorii se vor hotarî sa faca achizitii mai serioase, numarul furnizorilor de pe piata sa se fi redus însa semnificativ. Vom vedea.