Licentierea autovehiculelor cu masa maxima autorizata cuprinsa intre 2,4 si 3,5 t, prevazuta in OUG 11/2013, ridica numeroase semne de intrebare pentru transportatori, incepand de la problemele organizatorice – eliberare licente, copii conforme, atestate profesionale si costuri aferente – pana la controale si sanctiuni. Reprezentantii autoritatilor au dat asigurari ca va exista o perioada de timp rezonabila pentru ca operatorii in cauza sa se poata pune la punct cu toata documentatia necesara, din momentul intrarii in vigoare si a normelor metodologice ale OUG 11.
Totusi, acestia ar trebui sa nu se culce pe o ureche si sa incerce sa isi rezolve problemele cat mai repede cu putinta, pentru ca intelegerea autoritatilor centrale s-ar putea sa nu fie intalnita si la toti inspectorii din trafic.
Licentierea autovehiculelor de transport marfa de 2,4-3,5 t, cuprinsa in OUG 11/2013 pentru modificarea OG 27/2011, a venit ca urmare a solicitarilor in acest sens din partea transportatorilor, a explicat Laszlo Sajtos, directorul general al Directiei Generale Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor, in cadrul conferintei organizate de revista Tranzit la Bucuresti. Obiectivul este de a elimina „piratii“, respectiv pe cei care fac transport de marfa fara a avea licente sau fara a respecta prevederile legale si care sunt vinovati de evaziune fiscala.
Legiuitorul are la dispozitie 60 de zile de la data publicarii OUG 11/2013 in Monitorul Oficial, respectiv 5 martie a.c., pentru elaborarea si finalizarea normelor metodologice de aplicare. La data desfasurarii conferintei Tranzit – 21 martie – fusese numit deja un grup de lucru in cadrul MT in vederea elaborarii normelor si se estima ca pana la inceputul lui aprilie ele sa fie gata, pentru a fi puse pe site-ul institutiei pentru dezbatere publica.
Din momentul in care normele metodologice vor intra in vigoare, respectiv din 5 mai 2013, Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR) va putea sa controleze vehiculele de 2,4-3,5 t, deci va avea practic dreptul de a opri toate masinile care se incadreaza in aceasta categorie, urmand a decide daca desfasoara un transport comercial sau nu. De asemenea, soferii pentru vehiculele nou licentiate trebuie sa aiba atestate profesionale.
Este vizat exclusiv transportul in scop comercial
Operatorii prezenti la conferinta s-au aratat nemultumiti de faptul ca aceasta masura presupune costuri suplimentare. „Efortul financiar nu va fi exagerat, mai ales ca purtam discutii ca tariful pentru copia conforma sa nu fie la fel de mare ca pentru un camion care transporta 20 t de marfa. Ne intereseaza insa intrarea in legalitate a tuturor celor care deruleaza transporturi comerciale“, a explicat Laszlo Sajtos.
Operatorii au subliniat, la randul lor, ca avizul de insotire a marfii poate fi cerut pentru control in orice situatie, indiferent daca vehiculul are licenta sau nu. Iar licentierea nu va rezolva problema.
…