Daca in anii trecuti, cand transporturile erau o afacere foarte profitabila, managerii nici nu voiau sa auda de anvelope resapate si optau mai ales pentru cele noi, nu neaparat marci premium, de cand cu criza tot mai multi transportatori incep sa aleaga pneuri resapate, economisind astfel ceva bani. Acest lucru se vede din faptul ca anul trecut piata de anvelope resapate a scazut cu 5-10%, pe cand cea de anvelope noi a fost cu 30% mai mica, iar anul acesta se preconizeaza a fi unul foarte bun pentru resapatori.
Piata se schimba, acesta este unul dintre avantajele crizei, oamenii gandesc altfel decat o faceau in trecut si privesc resaparea ca pe o modalitate de a reduce costurile. Pentru cei care au probleme in prezent, criza este un impuls de a gasi solutii, astfel incat situatia sa nu se mai inrautateasca.
„Transportatorii trebuie sa-si optimizeze activitatea. Una dintre problemele clare este ca inainte nu se uitau la bugetele operationale si nu urmareau rezultatele financiare ale companiei. Nu erau educati in acest sens. Multe firme de aici sunt la prima generatie, spre deosebire de majoritatea companiilor de transport din vestul Europei, care sunt la a doua sau a treia, iar oamenii de la conducere au cunostintele necesare desfasurarii activitatii. Acestia au experienta in toate aspectele transportului, de la cel financiar pana la cel logistic, si acopera intreaga arie, ceea ce inca nu este cazul in Romania“, considera Roel Kamminga, director comercial Michelin Romania& Balcani.
In ultimii ani, dar si in 2009, Michelin a promovat foarte mult anvelopele resapate, fiind organizate evenimente in care au fost explicate avantajele celor patru vieti ale pneurilor Michelin. In plus, resapatele au aceleasi performante ca si anvelopele noi si costa 55% din pretul celor noi. In cadrul acestor evenimente au fost asezate una langa alta o anvelopa noua si una Remix, iar oamenii au fost invitati sa indice anvelopa resapata, ceea ce nu a fost prea usor pentru ei. „Resaparea devine interesanta pentru transportatori doar atunci cand realizeaza potentialul de a economisi bani. Obligati sa scada costurile, au apelat din ce in ce mai mult la pneuri resapate. Cea mai buna dovada a acestei cresteri de interes este faptul ca de la inceputul lui 2010 cererea de Remix a crescut cu mai bine de 300%. Anul trecut, piata de anvelope noi s-a redus cu circa 30%, pe cand cea de resapate a scazut cu doar 5-10%. Asta nu s-a intamplat doar in Romania, ci in toata Europa“, declara Roel Kamminga.
Romanii nu prea au inca incredere in resapate
In Romania, companiile de transport nu prea au incredere in resapare, iar una dintre marile probleme este ca service-ul preventiv pentru anvelope nu este realizat corespunzator. Pentru a folosi carcasa si pe parcursul celei de-a treia vieti, in prima etapa de folosire anvelopa trebuie ingrijita corespunzator. Presiunea trebuie monitorizata atent, iar daca apare vreo intepatura trebuie rezolvata de profesionisti, pentru ca, daca nu, carcasa risca sa nu mai poata fi folosita pentru resapare. Transportatorii se gandesc foarte mult la pretul initial, dar nu si la potentialele economii care pot reiesi datorita unui service preventiv profesionist. In realitate, potentialul de economisire este mult mai mare decat diferenta de pret de la un dealer la celalalt, service-ul preventiv poate aduce economii de 25-30% din bugetul total destinat anvelopelor. De exemplu, daca la sfarsitul vietii anvelopei Michelin mai sunt 2 mm de cauciuc nefolositi, se pierde 10% din valoarea ei.
O alta situatie des intalnita este folosirea anvelopelor prea mult, fara a face recanelarea la momentul oportun, iar mai tarziu ea nu mai poate fi realizata. „Impreuna cu dealerii, incercam sa ducem campanii de constientizare a importantei service-ului. Derulam traininguri cu dealerii, iar cu ajutorul echipei de vanzari mergem si direct la companiile de transport, pe care le indemnam sa nu se mai uite doar la pretul de achizitie, ci si la costurile totale de operare. Nu doar la buget, ci si la economia de carburant, deoarece recanelarea ajuta foarte mult la economia de carburant datorata anvelopei. Rezistenta la rulare a unei anvelope recanelate este cu 20-25% mai redusa decat a unei anvelope noi, deci e indicat ca anvelopa sa fie folosita cat mai mult in acest stadiu, dar corect, din moment ce, in prezent, in functie de aplicatie, carburantul poate reprezenta 40-50% din costul total de operare al unui vehicul. Daca anvelopele sunt administrate corect, pot avea o pondere de 3-4% din costurile de operare ale vehiculului, in functie de segmentul de activitate“, considera Roel Kamminga.
Pretul unei carcase difera in functie de dimensiune, dar, in cazul Michelin, poate ajunge pana la 60 de euro. In Romania, colectarea de carcase este la un nivel mult redus fata de alte tari, de aceea resapatorii sunt obligati sa importe carcase, cateodata chiar mai mult de 50% din necesarul pentru productie.
Michelin resapeaza anvelope pentru toate segmentele – transport international, regional, constructii. Dar, pe piata de constructii, desi anvelopele au o durata de viata mai mica, deoarece lucreaza in conditii foarte dure si se uzeaza rapid, 40-90.000 km, pe cand pentru transport international o carcasa poate rezista pana la 500.000 km in prima viata, resaparea nu este considerata o optiune, cu toate ca, atunci cand carcasa este ingrijita corespunzator, poate fi resapata cu succes din punct de vedere al robustetii, al kilometrilor parcursi, al aderentei.
„Prima reactie din partea companiilor de constructii tipice este refuzul de a investi intr-o anvelopa scumpa cum este Michelin, pentru ca se uita la costul initial, desi, esalonat pe km, Michelin nu este o anvelopa scumpa, este cea mai ieftina de pe piata“, a afirmat Roel Kamminga.
Un raport optim de anvelope resapate si anvelope noi ar trebui sa fie de 1 la 1. In Franta, de exemplu, piata anvelopelor noi este putin mai mare decat a celor resapate. In Romania, raportul este de 4 la 1, deci exista un potential foarte mare de crestere.
Cererea a scazut, preturile au crescut
Pretul anvelopelor a crescut din cauza scumpirii materiilor prime, care au atins un nivel record, mai ales pentru cauciucul natural. Aceste modificari de pret au avut loc in perioada aprilie-mai 2010. Au crescut si costurile cu energia, la fel si cele pentru produsele petroliere. Recent, si problemele din zona euro fac ca rata de schimb euro-dolar sa nu fie favorabila, mai ales ca materiile prime se vand in special in dolari.
De la 1 aprilie, si Michelin a crescut preturile cu 4%, dar aceasta crestere nu acopera cresterea de la materiile prime. Conform Europool, portalul unde toti producatorii isi declara volumele vandute, anul trecut piata a cazut cu 30% pentru anvelope noi, dar aici se adauga volumele importate din zona non-euro, care au avut o scadere si mai importanta, deoarece, de exemplu, anvelopele din China au o intarziere la livrare foarte mare si, daca piata este nesigura, importul de cantitati mari care presupune plata in avans este un lucru riscant. Din punct de vedere sell-out, piata nu a scazut la fel de mult ca in cazul sell-in.
Contract pentru costuri reduse
„Michelin ofera Michelin Fleet Solution, suntem lider de piata in Europa pe astfel de servicii, si am observat o crestere a interesului in aceasta directie. Am primit din ce in ce mai multe cereri de oferta, in 2009 multe companii se gandeau la asta, dar in 2010 situatia s-a schimbat, companiile au inceput sa priveasca in viitor, lucru care pana acum era imposibil din cauza crizei“, a relatat Roel Kamminga.
Cele doua obstacole cu care compania se confrunta in Romania sunt faptul ca operatorii de transport nu au vizibilitate totala asupra costurilor cu anvelopele, iar solutia Michelin este foarte transparenta din punctul de vedere al costurilor, de aceea le este foarte greu sa compare oferta cu ce vad ei in documente. Lipsa de vizibilitate este datorata si faptului ca in trecut au avut o crestere puternica a parcului auto si un flux important de vehicule noi, iar acum nu au o vedere clara asupra produselor pe care le folosesc. Al doilea handicap este faptul ca service-ul preventiv nu este foarte bine valorificat pe piata.
In plus, transportatorilor le e greu sa hotarasca externalizarea totala a managementului anvelopelor, pe cand in Europa situatia este exact opusa, companiile de transport lasa asta pe mana expertilor, astfel incat sa se poata concentra pe activitatea de baza. Acest gen de colaborare este benefica deoarece transportatorul plateste doar cand circula, daca nu are curse, iar camionul stationeaza, nu plateste nimic. In plus, oferta de pret este realizata pe baza faptului ca anvelopa va fi folosita pe parcursul celor patru vieti, iar acest sistem este pus in aplicare imediat. Unul dintre motivele pentru care oamenii sunt reticenti la astfel de contracte este ca pe timp de criza trebuie sa ai vizibilitate si control maxim asupra costurilor si atunci externalizarea ar putea parea putin riscanta.
Marcile premium au fost preferate
In opinia lui Roel Kamminga, „anul trecut, in Romania, marcile premium si-au crescut cota de piata, semn ca transportatorii au inceput sa cumpere calitatea. Peste 50% din vanzarile de anul trecut au fost pentru marci premium, mai mult decat se inregistra in 2008. Am observat ca pe timpul crizei, pentru toate componentele, marcile premium au castigat.“
In Europa de Vest, diferenta dintre piata anvelopelor noi si cea de resapate a fost in favoarea resapatelor, numai ca acolo managerii companiilor de transport au trecut mai repede pe resapare din dorinta de a reduce costurile.
„In Europa s-a observat ca numarul anvelopelor recanelate a crescut, observam asta studiindu-le pe cele care vin pentru resapare, cresterea fiind de 2% intr-un an, cea mai mare pe care am vazut-o vreodata. In plus, si castigurile dealerilor de pe urma service-ului a crescut mult in 2009, ceea ce denota faptul ca transportatorii vor sa prelungeasca viata anvelopelor. In ceea ce priveste vanzarile, credem ca se va inregistra o crestere puternica fata de 2009, dar nu vom reveni la nivelul din 2007 si 2008.“
Conform Europool sell-in, in Romania piata a crescut cu 70% din doua motive, fie anvelopele au fost importate la noi dupa care au fost re-exportate, fie din cauza ca unii dealeri au anticipat cresterea de preturi din aprilie si si-au facut stocuri, nu foarte mari din cauza lipsei de lichiditati, mai ales ca statul inca nu isi plateste datoriile catre companiile de transport, iar acestea nu isi platesc furnizorii de servicii.
Michelin resapeaza si in Romania
Oferta Michelin in ceea ce priveste resaparea vizeaza doua segmente, resapare la cald si le rece. Pe de o parte exista Michelin Remix, o anvelopa innoita, identica cu una noua.
„In Romania oferim doua posibilitati. Daca clientul foloseste Michelin ne poate da carcasa, noi o verificam si ii dam inapoi un Remix in profilul dorit si el plateste doar reinnoirea anvelopei folosind cauciuc de aceeasi calitate cu cel pentru anvelope noi. Procesele sunt identice ca la o anvelopa noua, utilizam aceleasi matrite. Apoi, a doua posibilitate este in cazul clientilor care vor sa beneficieze de pe urma tuturor celor patru vieti ale unei anvelope, dar nu au carcase de dat la schimb pentru ca nu foloseau Michelin. Ei pot cumpara Remix, bineinteles, platesc carcasa, dar beneficiaza de pretul mai mic fata de un pneu nou. Mai avem si o a treia oferta, care presupune semnarea unui contract pentru un pachet de servicii, impreuna cu dealerul local, in care el ne spune cate anvelope foloseste intr-o anumita perioada de timp, iar noi ii oferim un mix de anvelope noi si resapate, astfel incat beneficiaza de economiile rezultate din achizitia unei anvelope resapate. In acest mod profita de toate avantajele celor patru vieti ale anvelopelor fata de situatia in care ar cumpara numai anvelope noi si peste unul sau doi ani ar inapoia carcasele.“
Principalele locatii de productie Remix sunt in Homburg, Clermont-Ferrand si Valladolid. Acestea sunt locatii de productie foarte mari, in apropierea locatiilor de productie a anvelopelor noi, deoarece acestea doua sunt interconectate.
In Romania, Michelin are un centru in Floresti, pentru Recamic, procedeu de resapare la rece. In multe cazuri este nevoie de o solutie mai rapida decat resaparea la cald si atunci cand ai un punct local este mult mai simplu decat sa trimiti carcasa in Germania si dupa resapare sa fie inapoiata clientului. Michelin Remix este realizata doar pe carcasa Michelin, pe cand Recamic poate fi folosit si pe alte branduri.