Desi asociatiile transportatorilor din Occident deruleaza o adevarata campanie impotriva prelungirii restrictiilor la cabotaj pentru carausii romani dupa 1 ianuarie 2014, argumentand ca acestia din urma le fac concurenta neloiala din cauza costurilor mai mici cu forta de munca, in realitate volumele transportate de ai nostri in spatiul comunitar sunt de-a dreptul nesemnificative. De fapt, principalii beneficiari ai liberalizarii cabotajului sunt tot operatori vestici, care fie si-au deschis firme de transport aici, pentru a avea taxe/impozite si cheltuieli de operare mai mici, in conditiile in care au si conditiile de finantare si asigurare din vest, fie pur si simplu subcontracteaza transport din Romania.
Dupa o crestere sustinuta ani la randul pana in 2007-2008, transporturile au resimtit acut criza economica, la fel ca celelalte domenii de activitate, iar de atunci se realizeaza doar o recuperare modesta.
Cele mai importante piete pentru transport raman Germania, Franta, Spania, Italia si Marea Britanie, care reprezinta aproximativ 80% din volumele realizate pe toate celelalte piete europene la un loc. Singura piata cu transport intern mai important in afara de cele cinci amintite este Polonia.
Desi se face mare valva privind cabotajul, gradul de penetrare a acestuia este infim in toate tarile membre UE, respectiv de sub 3%, cu exceptia a trei dintre ele. Astfel, Belgia este tara cu cea mai mare pondere a cabotajului (5,5%), urmata de Franta si Danemarca (3,5%). In Suedia, Germania, Luxemburg si Austria procentul care revine cabotajului este undeva intre 2 si 3%, iar pentru restul tarilor este de 1% sau mai putin.
In acelasi timp, potrivit unor studii efectuate la nivelul Uniunii Europene, cele mai multe operatiuni de cabotaj sunt derulate tot de catre carausii vestici (din Olanda, Luxemburg, Germania, Spania, Belgia), cu exceptia polonezilor, care conduc detasat intr-un clasament al tonelor per kilometru transportate. Practic, 64% din operatiunile de cabotaj – care intr-o pondere de 99% este realizat pe teritoriul statelor din UE 15 – sunt derulate de catre operatori occidentali. Mai mult, Romania este chiar in coada listei privind cabotajul, ca o dovada suplimentara a faptului ca asa-zisul pericol pe care l-ar reprezenta romanii este doar un foc de paie si o modalitate de a castiga capital de imagine din partea anumitor foruri din vest.
…