Stabilitatea financiara si rezultatele companiilor de transport au fost puternic influentate de mediul economic. In conditiile in care tarifele de transport nu sunt in concordanta cu cresterea pretului la carburant, piata nu da semne de revenire, iar bruma de profit realizata este derizorie, operatorii se vad nevoiti sa stranga cureaua si in privinta costurilor de reparatii si intretinere.
Pentru a mentine cheltuielile sub control, transportatorii au apelat la diferite artificii, de la contracte de service, pentru o imagine clara asupra costurilor, pana la piese after-market sau reparatii pe cont propriu, incercand astfel sa evite valorile ceva mai ridicate din service-urile autorizate.
Costurile pentru mentenanta unei flote nu sunt generate doar de varsta vehiculelor, ci, de cele mai multe ori, de drumurile pe care sunt exploatate si de modul in care este folosit un camion. Comportamentul soferului nu are un rol decisiv doar asupra consumului de carburant, ci si asupra starii tehnice a vehiculului.
Nu costurile de mentenanta reprezinta cea mai mare problema a transportatorilor, ci situatia generala a pietei, in principal stagnarea tarifului/km si, nu in ultimul rand, cresterea pretului la carburant. "Pretul pentru serviciu este la limita supravietuirii, nu asa se face transport", a spus Marcel Zahan, directorul general Plus Transport International. "Cresc cheltuielile si scade rentabilitatea, dat fiind faptul ca pretul la transport nu se modifica aproape deloc", a completat Lucian Pasca, reprezentantul Triplast. Incercarile de a include in pretul de transport diferentele generate de scumpirea combustibilului nu sunt acceptate de clienti, mai ales ca volumele de marfa sunt inca reduse.
Pentru compania clujeana Eda Comtrans, costurile anuale pentru un ansamblu complet cu o varsta de maximum sase ani plus anvelope se ridica la 21.000 de lei. Tocmai din cauza cresterii progresive a cheltuielilor, cu circa 5%, dupa cinci ani de exploatare vehiculele sunt reinnoite. Dupa sapte ani sau 800.000 km, un vehicul prezinta o rata de eficienta foarte mica.
Pe de alta parte, Plus Transport International aloca aproximativ 5% din veniturile anuale pentru intretinerea flotei, reparatii si anvelope, iar dupa 6-9 ani, in functie de numarul de kilometri parcursi si de starea drumurilor, intretinerea devine mult prea scumpa, fiind necesara reinnoirea flotei. "Dupa 10 ani nu mai este rentabil sa utilizezi un vehicul, chiar daca rulajul nu este foarte mare", a subliniat si Ovidiu Figan, administrator Agrifimec.
Avand in exploatare un parc cu aceeasi vechime, pentru Triplast costurile lunare generate de un singur vehicul ajung la 1.700 de lei.