Noua taxa de drum din Ungaria, care urmeaza sa intre in vigoare pe 1 iulie, agita spiritele in randul transportatorilor romani care trebuie sa se descurce cu acest cost suplimentar pe care nu l-au avut in vedere atunci cand si-au stabilit bugetele sau, in cel mai bun caz, pe care nu l-au estimat corect, mai ales ca aceasta taxa de drum este mai mare chiar si decat cea din Germania. Cum traseul prin Ungaria era cel mai la indemana pentru camioanele care merg spre Vest, e de asteptat ca vistieria Ungariei sa se umple cu banii primiti de la romani, care fie nu vor putea evita trecerea prin Ungaria, fie nu vor considera rentabile variantele ocolitoare prin Serbia, sugerate de APTE 2002.
Spunem ca romanii vor cotiza puternic, din moment ce transportatorii unguri vor beneficia de subventii si ajutoare de la statul maghiar pentru a suporta mai usor noua taxa de drum. Cel putin asa se arata intr-un acord semnat de guvernul maghiar si asociatiile patronale din Ungaria, care a fost prezentat auditoriului in cadrul conferintei Tranzit de la Bacau. Daca acest acord va fi pus in aplicare s-ar crea o piata neconcurentiala intr-o tara membra a Uniunii Europene, care nu accepta astfel de strategii. Un lucru ar fi insa de admirat in toata aceasta poveste: puterea patronatelor din transporturi din Ungaria care au obtinut astfel de facilitati pentru membrii lor, si ei foarte afectati de noua taxa. Iar asociatiile profesionale din Romania si Guvernul Romaniei deopotriva ar avea cate ceva de invatat din aceasta situatie.
Principalele acte normative care reglementeaza aplicarea acestei taxe sunt Legea 67/27 din mai 2013, privind plata taxei de drum pentru folosirea proportionala a autostrazilor, a drumurilor de autovehicule si a drumurilor principale, Ordinul ministrului dezvoltarii nationale nr. 25/31 din mai 2013, privind cuantumul taxei de drum si rutele taxabile, si Ordinul Guvernului nr. 175/31 din mai 2013 privind modificarea unor ordine de guvern referitoare la amendarea unor fapte contraventionale rutiere. „Se observa graba autoritatilor din Ungaria, inexplicabila deoarece, pentru a intelege un act normativ si niste norme care guverneaza o ramura industriala atat de diversificata, ar trebui mai mult timp. In Germania aceasta taxa a fost implementata intr-un an si jumatate, iar Ungaria in doar doua luni vrea sa treaca deja la incasarea taxei“, considera Szanto Zsolt Arpad, avocat, desi nu e clar inca nici cum se va plati si nici nu sunt disponibile aparatele de inregistrare electronica a kilometrilor rulati, pentru a nu sta la coada si a-i calcula ruta parcursa dupa cum crede functionarul maghiar disponibil.
Reteaua de autostrazi si drumuri taxabile insumeaza 6.513 km. Interesant este ca reteaua taxata include nu doar autostrazile, ci si alte categorii de drumuri, astfel ca transportatorii nu prea vor putea gasi rute prin care sa scape de plata taxei.
…