Piata de sisteme de urmarire prin satelit a autovehiculelor este impartita, pe plan national, intre trei companii principale, fiecare montand in jur de 20.000 sisteme GPS. SAS Grup este una dintre ele, cu aproape 1.500 de clienti in Romania si 21.000 de sisteme active (75% pe autoturisme sau autoutiliare mici de pana in 1,5 t, 20% pe vanuri de pana in 3,5 t si restul pe camioane si utilaje). Am stat de vorba cu Adrian Dinu, director general SAS Grup, despre nevoile clientilor romani care apeleaza la montarea de sisteme GPS si evolutia acestei piete.
Tranzit: Exista cerere pe piata romaneasca de sisteme GPS?
Adrian Dinu: Cu circa 80.000 de sisteme GPS in uz, care s-ar putea sa creasca pana la finalul anului pana la 100.000, piata din Romania este la acest moment inca putin dezvoltata pe segmentul GPS comparativ cu Polonia, de exemplu, unde numai cel mai mare operator are 300.000 de sisteme GPS montate, sau Germania, unde se monteaza 100.000 de echipamente pe luna. Potentialul la noi este undeva la doua milioane de sisteme, insa mai e pana acolo.
Care sunt motivele care-i determina pe romani sa-si monteze GPS?
Reducerea costurilor de operare si cresterea eficientei activitatii. Astfel, cele mai cerute functionalitati sunt consumul normat, condusul agresiv, kilometrii in interes personal, atingerea obiectivelor si parcursurilor soferilor, cautarea dupa adresa si numar. Cautarea este valabila pe Romania si Polonia, dar pana in toamna va fi valabila pe toata Europa. Pentru servicii de urgenta, de interventii, se cer reperarea masinilor si calculul distantelor de la masina pana la punctul de destinatie. Se cer tot mai mult foile de parcurs, astfel ca, in aceasta perioada, oferim promotional un echipament GPS la 134 de euro cu montaj inclus si cu licenta pe primul an, dupa care 45 de euro/licenta/an de utilizare a softului, cu toate costurile de comunicatii incluse. Este o licenta standard, dar mai exista module optionale, cum ar fi consumurile, kilometrii in interes personal, avertizarile de expirare a RCA, CASCO etc.
Sunt diferente intre nevoile posesorilor de autoturisme si ale celor de camioane?
Pentru camioane, marea parte a economiilor care pot fi obtinute prin implementarea unui GPS vin din consum, pe cand la autoturisme si utilitare mici, din eliminarea kilometrilor in interes personal.
Cand cumpara un sistem GPS, orice client vrea sa reduca imediat cheltuielile cu combustibilul. Nimeni nu-si pune problema ca vor elimina cu totul indisciplina sau furturile de combustibil, chiar daca inselarea sistemelor nu este atat de simpla. Sunt mai multe sisteme care determina daca un angajat isi face treaba. De exemplu, in cazul firmelor de distributie, de obicei soferilor li se da un traseu, dar trebuie verificat daca chiar este respectat, pentru ca agentii de vanzari mint foarte mult, spun ca au fost la clienti, dar ei doar au vorbit la telefon cu acestia. In urma instalarii sistemelor GPS se reduc …