Piata leasingului financiar s-a contractat cu 16% in primul semestru al lui 2013 comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, evolutie influentata de rezultatele in scadere la vanzarile de autovehicule, dar si de cererea redusa pentru finantarea de echipamente. Ca si in anii precedenti, sectorul auto ramane motorul activitatii companiilor de leasing din Romania, ocupand 73% din totalul finantarilor acordate in prima jumatate a anului. Piata leasingului auto evolueaza in stransa corelatie cu vanzarile de autovehicule, al caror declin continua si in 2013 (-18.6% fata de primele sase luni din 2012). Anul acesta, finantarile auto in leasing au inregistrat o diminuare cu 14%.
Piata de leasing a inregistrat, in primele sase luni ale anului curent, un volum total al finantarilor noi in valoare de 546 de milioane de euro, in scadere fata de aceeasi perioada a lui 2012. Rezervele firmelor de leasing in a acorda finantari pentru achizitia de vehicule comerciale, reclamate in mai multe randuri de operatorii de transport, este confirmata si de reprezentantii finantatorilor, ingrijorati de situatia contabila destul de sensibila in care se afla mare parte dintre carausi. Pe de o parte, vanzarile de autovehicule au scazut in prima jumatate a anului, si, pe de alta parte, creditul a inceput sa devina tot mai atractiv pentru transportatori in detrimentul leasingului, motivele principale fiind moneda de acordare a imprumutului, respectiv euro, si tratamentul diferentiat al TVA.
BRD Sogelease continua sa acorde finantari atat in euro, cat si in moneda nationala. Urmare a implementarii noilor reglementari ale Bancii Nationale a Romaniei, eforturile companiei se indreapta spre echilibrarea balantei si educarea clientelei pentru adoptarea unei solutii de finantare confortabile si prudentiale, asa cum este finantarea in lei. Optiunea clientilor ramane insa pentru euro, dobanzile practicate fiind mai reduse comparativ cu ofertele de finantare in lei, a declarat Vorles Morlot, director general BRD Sogelease.
Achizitia de autovehicule in leasing s-a redus semnificativ
Nivelul scazut al investitiilor, optiunea clientilor de a achizitiona vehicule rulate din import in incercarea de evitare a platii diverselor taxe (TVA, timbrul de mediu etc.), lipsa cererii de vehicule comerciale pentru constructii sau neindeplinirea criteriilor de eligibilitate impuse sunt cateva din motivele care au stat la baza regresului din sectorul auto. Este adevarat ca scaderea de 14% inregistrata in cazul acestuia din urma in prima jumatate a anului a fost generata in special de prabusirea vanzarilor de autoturisme noi, pentru ca finantarile pentru utilitare au fost in crestere cu circa 3%, in timp ce la vehiculele comerciale grele finantarea in leasing s-a redus doar cu 1%.
Rezultatele inregistrate de BRD Sogelease IFN SA la finele primului semestru din 2013 indica o pondere a finantarii vehiculelor de 71% din totalul contractelor aprobate, in crestere din punct de vedere procentual …