Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din motive de siguranta si economie de carburant, Se pregateste schimbarea din temelii a formei cabinelor europene

CE a facut in primavara acestui an cateva propuneri de modificare a Directivei 96/53/CE privitoare la greutatile, dimensiunile si forma autocamioanelor, despre care se crede ca vor duce la aparitia unor modele mai sigure, mai curate si mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant. Desi vehiculele grele nu reprezinta decat 3% din flota europeana de transport rutier, ele sunt responsabile pentru 25% din poluarea produsa de aceasta industrie si sunt implicate in 18% din accidentele grave de pe continent, care fac aproape 7.000 de victime in fiecare an, asa cum arata diverse studii in domeniu.
 

Si ceea ce face camioanele europene din ziua de azi sa fie ineficiente si periculoase este mai ales forma de „caramida“.

Directiva 96/53/EC limiteaza atat lungimea maxima a autovehiculului, la 16,5 m, cat si pe cea a trailerului, la 13,6 m, deci spatiul ramas pentru cabina este de circa 2,35 m. Si, cum concurenta intre producatorii de autotractoare impune maximizarea spatiului destinat incarcaturii, aproape toate modelele din UE au un design „inghesuit peste cabina“, care impiedica modificarile partii frontale si implicit progresele in ceea ce priveste siguranta si eficienta.
Nici pozitionarea motorului sub cabina nu mai este considerata cea mai buna optiune, deoarece lasa spatiu de absorbtie a socului in partea frontala, deci in eventualitatea unei coliziuni aproape toata energia de impact este absorbita de celalalt autovehicul. Designul de tip „caramida“ sporeste riscul ca biciclistii si pietonii sa ajunga sub rotile autocamionului in caz de coliziune frontala, iar 70% din accidentele de acest fel au consecinte fatale. In plus, modelele actuale au multe unghiuri moarte, care pot fi si ele cauze ale unor accidente mortale, astfel ca se doreste modificarea directivei si pentru imbunatatirea profilului cabinei, care sa permita reducerea unghiurilor moarte, adaugarea de structuri de absorbtie a energiei in caz de coliziune si cresterea sigurantei si confortului soferului.
Asa cum arata Jeannot Mersch, reprezentantul Federatiei Europene a Victimelor Trafi- cului Rutier, „autocamioanele au o reputatie foarte proasta cand vine vorba de siguranta traficului. In prezent, coliziunea frontala cu un autocamion poate fi comparata cu impactul cu un zid din caramida.“ In acest context, „modificarile designului cabinei vor contribui la reducerea vatamarilor grave si vor salva anual sute de vieti. De aceea ar trebui introduse cat mai curand, pentru toate autotractoarele.“

Reducerea consumului si a poluarii, un argument cel putin la fel de „greu“
Un alt motiv important pentru care se impune modificarea directivei este necesitatea de a reduce emisiile de gaze cu efect de sera si consumul de produse petroliere – transportul rutier reprezinta 82% din consumul energetic din sectorul transporturilor – al caror pret in crestere mareste tot mai mult factura energetica a Europei. De aceea si Cartea alba privind politica transporturilor publicata in 2011 stabileste …

Articole similare