Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pierdem teren in fata strainilor

In pofida infrastructurii nemultumitoare, in 2013 s-au inregistrat incasari in economia romaneasca, din activitatea transportatorilor, de 3,6 miliarde de euro, fata de 1,4 miliarde de euro cheltuieli, ajungandu-se astfel la un excedent de 2,3 miliarde de euro. Insa, in opinia reprezentantilor companiilor din transport si logistica participanti la prima editie a ZF Transport&Logistics Summit, rezultatele ar putea fi mult mai bune daca ar exista conditii reale de competitivitate in raport cu companiile straine, firmele autohtone fiind adesea mai degraba dezavantajate de catre autoritatile administrative proprii, decat sprijinite.
 

Transporturile rutiere si activitatile conexe contribuie in prezent la PIB cu 3,1%, nivel care se situeaza sub media europeana de 3,8%. Si, pentru ca in perioada 2007-2013 piata transporturilor de marfuri a suferit o stagnare la 58 de miliarde de tone/km, Romania inca nu a reusit sa treaca de nivelul de 2,1 milioane de tone/km/locuitor, in vreme ce Ungaria (3,5 mil. t/km/loc), dar si Bulgaria sau Polonia stau mult mai bine.

Am putea profita de situatia politica din Ucraina
Insa, in opinia lui Radu Dinescu, secretar general al UNTRR, diferentele intre 2007 si 2013 in zona transportului rutier nu sunt date de piata nationala, care a inregistrat o relativa scadere a volumului, la tarife constante. „Exista cateva componente care s-au modificat in ultimii sase ani, generate de intrarea pe piata autohtona a unor companii multinationale. Astfel, au venit foarte multe firme din Turcia care si-au facut sediu si si-au inmatriculat vehiculele aici pentru a putea circula in UE fara restrictii de autorizatie si alte bariere administrative. De asemenea, companii mari din Europa de Vest au venit in Romania pentru a imbina avantajele celor doua lumi: un cost al capitalului in Europa de Vest la jumatate decat in Romania, cu costuri administrative competitive, inclusiv costul cu forta de munca“, a spus Radu Dinescu, subliniind ca majoritatea vehiculelor care apartin acestor companii nu lucreaza pe teritoriul Romaniei. „Prezenta lor ridica standardul pentru toti competitorii de pe piata nationala. Iar singurul regret al transportatorilor este ca tocmai din zona administrativa romaneasca sunt discriminati in propria tara“, a mai spus acesta, considerand ca masurile luate in transportul rutier in ultimii doi ani se vor reflecta negativ in perioada urmatoare, daca nu sunt corectate. In completare, vicepresedintele Arilog, Ion Lixandru, a subliniat ca exista multe companii din vestul Europei care opereaza in Romania doar ca sediu social, astfel incat sa poata angaja soferi. „Incepand cu 2009, nu am putut angaja atatia soferi cate camioane aveam, deoarece aceste companii opereaza in vest cu soferi din Romania. Astfel principala concurenta a vestului este tot cu vestul, pentru ca noi nu avem companii cu peste 1.000 de camioane.“

Articole similare