Numeroasele initiative pe care statele vestice le iau pentru a incetini sau stopa ascensiunea flotelor din est pe pietele lor face ca un studiu precum cel realizat de Comitetul National Rutier din Franta, pe baza datelor Eurostat, referitor la ponderea pe care diverse flote nationale o au in transportul rutier de marfa din UE, precum si la intern, respectiv international, cu componentele sale specifice – bilateral, terta-tara, cabotaj – sa fie cu atat mai interesant. Iar daca ne uitam nu doar la 2013 – ultimul an pentru care exista astfel de statistici – ci si la dinamica din ultimii 15 ani, vedem clar ca flota Poloniei creste pe toate planurile si daca nu a ajuns inca lider in clasamentul general este pentru ca piata interna a Germaniei este uriasa, iar flota nationala isi asigura pe plan local volume foarte mari de marfa.
Pana in 2017, sau chiar mai devreme daca mai apar miscari surprinzatoare pe piata, se estimeaza insa ca flota Poloniei va ajunge lider european in transportul rutier de marfa. Si alte piete estice iau incet-incet cu asalt topul.
Dupa o scadere cu 4% in 2012, transportul rutier de marfuri in Europa s-a redresat usor si a crescut cu 2% in 2013, asa cum reiese dintr-un studiu realizat de CNR (Comitetul National Rutier). Cresterea se datoreaza numai tarilor din est (+9,3%), cele din vest inregistrand o scadere totala de 0,5% din cauza reducerii activitatii de transport intern, in medie cu 1,2%, compensate in parte de progresul moderat la international (+2,2%).
Noile state membre inregistreaza cresteri puternice si la transport intern, si la international, Polonia consolidandu-si pozitia de lider la international, pe masura ce Germania cedeaza tot mai mult teren.
In cadrul transportului intenational, o crestere extraordinar de mare au cunoscut transportul intre terte tari si cabotajul, cu 15, respectiv 20%.
In ceea ce priveste tonele kilometru (tkm) transportate, partea superioara a clasamentului nu se modifica, dar, daca privim cu mai mare atentie, distanta dintre Germania si Polonia s-a micsorat, mai ales ca Germania a scazut cu 0,4%, iar Polonia a crescut cu 11,4%. In total, cele 30 de state europene incluse in studiu au ajuns la 1.763.495 de milioane tkm transportate in 2013, din care 1.128.657 de milioane tkm de catre flote din UE15, iar 500.387 de milioane tkm de catre flotele din statele nou intrate in UE, care castiga cote de piata importante datorita „sanatatii flotelor poloneza, romaneasca, bulgareasca si lituaniana“. In ceea ce priveste Croatia, si mai recent intrata in UE, ea are deja performante bune, desi inca nu are acces la cabotaj.
Tara noastra a avut in 2013 cea mai mare crestere fata de 2012, de 14,7%, in ceea ce priveste milioanele de tkm transportate, urmata de Lichtenstein (13,2%) si Lituania (12,3%).
Iar scaderile cele mai mari s-au inregistrat in Cipru (cu 29,2%), Grecia (7,9%) si Irlanda (cu 7,6%).
Sunt totusi si flote din vest al caror volum de activitate a crescut in 2013: Portugalia (cu 11%), Luxemburg …