Timis este, dupa Arges, judetul cu cea mai mare concentrare de producatori de componente auto, ceea ce inseamna nu doar investitii, contributii la bugetul local si locuri de munca, ci si volume importante de transport si/sau depozitare pentru firmele de profil din regiune. Una dintre fabricile din Timisoara apartine Technical Die-Casting (TDC), care si-a inceput activitatea in Romania in 2002, a carei companie-mama este situata in Franta, in celebra „Vale a plasticului“, si pentru care componentele auto reprezinta circa 50% din cifra de afaceri. Iar din acest volum 60-70% ajunge la Dacia-Renault, direct sau prin intermediul unor furnizori.
In plus, TDC fabrica instrumente de unica folosinta din plastic (foarfece, pensete s.a.) pentru domeniul medical, caz in care conceptia apartine firmei-mama si la Timisoara se face doar injectarea, precum si legaturi de schiuri pentru Salomon. De fapt, aceasta din urma este activitatea prin care compania si-a facut intrarea pe piata noastra, deoarece Salomon avea o platforma logistica la Arad, de unde livra componente catre liniile de asamblare.
In 2003 a inceput colaborarea cu Dacia si treptat au fost preluate proiecte de durata, cu volume pe care Anca Ceteras, director calitate, le apreciaza ca fiind destul de mari.
Procentul reprezentat de fiecare din cele trei activitati in totalul cifrei de afaceri a TDC a evoluat in timp: in 2008 firma producea numai pentru industria auto, apoi ponderea a tot scazut, pana la 60-70% in 2014, si continua sa scada – si pentru ca scad volumele de componente auto produse, dar si pe fondul cresterii celorlalte doua segmente. Iar componentele pentru schiuri au ajuns la 25-30% si sunt in continuare in crestere, datorita transferurilor de capacitate de la firma-mama. In concluzie, „nu am simtit criza“, isi aminteste Anca Ceteras, dar firma-mama a simtit-o puternic, deoarece lucra mult pentru Peugeot, Citroën si Renault, si de aceea si nevoia de a echilibra ponderea celor trei domenii“.
In plus, compania-mama mai este implicata intr-un domeniu de activitate, puericultura (mai ales biberoane), pentru care in Romania insa deocamdata nu se fac decat piese in subcontractare. Iar intentia este ca fiecare din aceste patru domenii sa reprezinte 25% din total, mai ales ca dependenta prea mare de sectorul automotive implica inca o problema: de cand se lanseaza proiectul si pana se primesc banii trec peste doi ani, deci e nevoie de credite pentru a sustine activitatea in acest timp. „Si, daca marile firme isi permit asta, nu neaparat ne permitem si noi.“
In orice caz, in special datorita apropierii de Dacia si de multi furnizori ai sai, in Romania exista mai multe proiecte in domeniul auto decat in Franta.
Patru milioane de euro investiti pana acum in Romania
Deocamdata, fabrica din Timisoara functioneaza intr-o locatie inchiriata unde are circa 3.900 m2, impartiti in trei hale, din care una pentru depozit si una inaugurata abia in ianuarie 2014. Iar spatiu pentru o noua eventuala extindere …