Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lipsa infrastructurii pune investitorii pe fuga

Desi previziunile arata ca industria auto romaneasca va ajunge in urmatorii doi ani la un total de peste 20 de miliarde de euro, sustinut atat de Dacia si Ford, cat si de cei peste 400 de producatori de componente auto, cifrele ar putea fi imbunatatite semnificativ prin aparitia unui al treilea constructor, aflat in prezent „pe teava“. Insa decizia acestuia de a intra pe piata este mult ingreunata de faptul ca autoritatile autohtone, desi au fonduri, se balbaie inca in realizarea unei infrastructuri potrivite, precum si de productivitatea fortei de munca locale, aflata in prezent „la pamant“.
 

Pornind de la realitatea potrivit careia masinile si componentele auto au singurul aport constant in balanta comerciala a Romaniei, Ziarul Financiar a reunit la aceeasi masa, in cadrul conferintei „Industria auto: motorul economiei romanesti“, reprezentanti ai autoritatilor si ai mediului de afaceri care sa scoata in evidenta principalele atuuri, dar si dezavantaje ale industriei auto autohtone.
Industria auto din Romania, o piata de 18 miliarde de euro in 2014 (+7% fata de 2013), impartita intre producatorii de componente auto si cele doua uzine de autovehicule, Automobile Dacia si Ford, a intrat in vizorul unui al treilea producator de masini, care insa priveste cu precautie o eventuala investitie in Romania, mai ales din cauza infrastructurii de transport. „Al treilea constructor este pe teava, dar se uita la infrastructura de transport“, a declarat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Autovehicule din Romania (ACAROM).

Avem bani, dar n-avem spatiu fiscal
Romania a produs anul trecut 391.000 de automobile, in cele doua uzine, cu 5% mai putine decat in 2013. In acelasi timp, vanzarile totale de vehicule, pe plan local, au depasit anul trecut 100.000 de unitati. „Industria auto din Romania s-a dezvoltat puternic atat in productia de componente, cat si de automobile. Vectorul de dezvoltare a fost Grupul Renault si speram la efecte similare si de la Ford. A continua cresterea inseamna a atrage noi investitii straine in sector“, a afirmat Bogdan Vasilescu, consilier in cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Turismului, subliniind ca MECT sustine industria auto in special prin initierea proiectului Prima Masina, cu rol de a stimula vanzarile de masini noi catre persoanele care nu detin inca un autoturism.
Enache Jiru, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice, se scuza ca, desi sunt bani pentru autostrazi, nu exista spatiu fiscal. „Ne aflam intr-o pozitie financiara foarte buna. Nu s-a pus niciodata problema de bani sau de finantare a proiectelor, dificultatea principala fiind legata de spatiul fiscal. Autostrazile sunt bunuri publice si intra pe deficitul public. Noi nu avem spatiu bugetar, iar Statul are si el cheltuieli de functionare. In perioada 2007-2014 au fost investitii de trei miliarde de euro prin schemele de ajutor de stat, din care 760 de milioane de euro contributia statului, deci avem o multiplicare …

Articole similare