Conferinta „Piata de transport persoane la rascruce“ organizata de revista Tranzit la Sibiu, pe 3-4 noiembrie, a reunit 120 de participanti, reprezentanti ai companiilor din domeniu, alaturi de toate asociatiile profesionale de profil. In centrul discutiilor s-au aflat prevederile legii transporturilor si ale normelor de aplicare ce urmeaza sa intre in vigoare la 4 decembrie, odata cu regulamentele comunitare. Atat reprezentantii companiilor de profil, cat si cei ai asociatiilor profesionale si-au exprimat dezamagirea cu privire la modul in care sunt tratati de catre cei de la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care au promulgat legea transporturilor, in ciuda faptului ca aceasta a fost respinsa de toti cei de fata la sedinta de dialog social. Companiile de transport persoane s-au aratat nemultumite de forma vaga a legii, care lasa loc de interpretari si de modificari prin normele de aplicare ale prevederilor stabilite. Cel mai probabil, traseele judetene si interjudetene vor fi atribuite prin licitatie in 2013.
Daca MTI a fost reprezentat de Valentin Tanase, care a tinut singur piept valului de reclamatii venit din partea operatorilor, de la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) nimeni nu si-a facut timp pentru a participa, desi invitatia fusese inaintata cu o luna inainte.
Aceasta este o noua dovada de sfidare la adresa transportatorilor, ca si criteriile de punctaj ale licitatiei pentru traseele judetene din ordinul 182/2011, unde, in ciuda tuturor demersurilor facute de asociatiile profesionale, s-a pastrat clasificarea pe stele. In lipsa unei opozitii combative din partea autoritatilor (nici Autoritatea Rutiera nu a putut participa, in contextul gravului accident de circulatie din Ungaria, care a monopolizat toate persoanele cu functie de decizie din ARR), reprezentantii asociatiilor profesionale au dezbatut principalele probleme generate de legislatia aprobata la repezeala de autoritati, si care va intra in vigoare in mai putin de o luna. Si-au facut si un plan de bataie in cazul in care demersurile lor nu vor fi luate in seama: vor protesta. Cea mai stringenta este problema montarii aparatelor de taxat fiscale si a cititoarelor de carduri cu transmitere on-line a datelor, lucru care fizic nu se poate face pana pe 4 decembrie.
Un alt subiect discutat cu interes de cei din sala a fost liberalizarea pietei de transport persoane. Daca unii cred ca acest lucru ar fi benefic pentru cresterea calitatii transportului de persoane, altii spun ca in conditiile actuale nu ar face decat sa creeze haos pe piata si sa ii dezavantajeze pe cei care au vechime pe traseu si au muncit la formarea traseelor respective.
Ca la toate conferintele Tranzit, nu au lipsit nici subiectele de management al afacerii, care sunt importante pentru orice proprietar de firma sau director de flota de transport.
Dorim sa le multumim inca o data tuturor operatorilor de transport, care au participat in numar foarte mare la eveniment, si ii asiguram ca toate problemele ridicate in cadrul conferintei vor ajunge prin intermediul nostru la autoritatile implicate.
Le adresam multumiri si sponsorilor nostri si va asteptam pe toti anul viitor, cand licitatia de trasee judetene si interjudetene ne va bate deja la usa.