Obligativitatea montarii caselor de marcat fiscale este prevazuta in doua acte normative distincte, care fac referire la termene limita diferite si al caror numitor comun este lipsa normelor de aplicare care sa explice ce caracteristici ar trebui sa aiba aparatele cu care trebuie sa se doteze operatorii de transport. Unii dintre ei au de mai mult timp case de marcat, dar daca acestea vor corespunde sau nu cerintelor legale ramane de vazut. In acest talmes-balmes legislativ, unii inspectori de control ANAF si ISCTR au solicitat deja carausilor casele de marcat.
Discutiile privind obligativitatea utilizarii caselor de marcat fiscale dureaza deja de doi ani. Cadrul legal este reprezentat de doua acte normative – ordonanta 27/2011, modificata si completata in 2013, si ordonanta 91/2014, care a modificat ordonanta 28/1999.
Confuziile incep chiar de la definitii: in legislatia romaneasca sunt inadvertente in ceea ce inseamna „transportul public local“, asa cum este el definit in legile 92 si 51 si in ordonanta 27. La ora actuala, conform ultimei modificari legislative – normele la ordonanta 28/1999 aprobata prin HG 479 – cu exceptia transportului public desfasurat in interiorul unei localitati (urban), transportul national de persoane prin curse regulate trebuie sa fie facut cu vehicule dotate cu case de marcat electronic fiscale. Calendarul de implementare a prevederilor HG 479, obligatoriu pentru toti agentii economici din Romania, da ca data limita 1 aprilie 2016 pentru marii contribuabili, 1 iulie 2016 pentru cei mijlocii si 1 noiembrie 2016 pentru contribuabilii mici. Astfel, pana la 1 aprilie 2016, Ministerul de Finante (MF) are obligatia sa stabileasca prin norme, din punct de vedere tehnic, cum se va face corespondenta datelor, ce tip de case de marcat trebuie folosite si alte detalii tehnice.
In acelasi timp insa, ordonanta 27/ 2011 arata ca modul de utilizare si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale si cititoarele de carduri vor fi reglementate prin norme metodologice aprobate prin hotarare a guvernului. Ordinul 980, de aprobare a normelor metodologice de aplicare a OG 27, cu modificarile ulterioare, nu este hotarare de guvern si tocmai din acest motiv nu contine reglementari privind casele de marcat. Astfel, astazi suntem in situatia in care aceste norme nu au aparut inca. In ciuda intarzierii, cel mai important este ca actele normative sa se puna de acord, iar transportatorii sa nu fie nevoiti sa faca investitii de doua ori.
Este bine de clarificat ca transportul international nu se supune acestei obligativitati, ceea ce a explicat si raspunsul oficial oferit de MF unei adrese FORT. De asemenea, nu sunt vizate nici serviciile regulate speciale sau ocazionale, intrucat pretul de transport este dinainte stabilit, in baza unui contract.
…