Toti interlocutorii nostri au aratat ca intre consumul declarat de sistemele telematice si cel de la pompa exista diferente, dar de cele mai multe ori acestea sunt in marja de eroare normala.
In cazul Cartrans, asa cum arata Bogdan Iliescu, „bug-urile sunt diferite: pentru Euro 5 avem erori care nu se aplica si la Euro 6, chiar pentru acelasi producator. Si chiar daca am achizitionat 40 de camioane in acelasi timp, ele au tolerante diferite. Pentru a gestiona aceasta situatie am creat un istoric pentru fiecare masina, alocand astfel un indice de corectie propriu ei, si s-a rezolvat problema marjelor de eroare.“
Si in activitatea Kalomin se semnaleaza diferente intre consumul indicat de sistemele de monitorizare a flotei si cel de la pompa, dar acestea se incadreaza in marja de eroare acceptata si nu sunt mai mari de ±20-30 l/5.000 km. In plus, ele difera de la un camion la altul si trebuie sa-l cunosti pe fiecare.
Datele oferite de sistemele telematice despre consumul de carburant coincid cu valorile din facturile de alimentare si in cazul Tutu Trans, cu o marja de eroare de circa 20 l la capacitatea de 1.100 l a unui rezervor.
Si la camioanele Ravitex apar mici diferente intre consumul de carburant indicat de sistemele telematice si alimentarile la pompa, insa experienta arata ca cele mai multe sunt tentative de furt de motorina. „Rezultatele furnizate de sistemele de monitorizare sunt corecte si relevante. Ne bazam pe ele in activitatea de zi cu zi. Deviatii mai apar, insa le identificam imediat si se iau masuri de corectie. Iar furtul de motorina nu este un fenomen cu care sa ne confruntam.“
Routier inregistreaza diferente intre consumul de carburant afisat de soft si cel alimentat in mod real, insa accepta o toleranta de maximum 1 l /100 km.
In cazul Vasco, personalul verifica periodic pozitia fiecarui camion, cat a alimentat si unde, „precum si daca e alimentarea noastra sau nu, deoarece am avut cazuri de clonari de card“, iar sistemul Transics ofera si posibilitatea de a introduce date despre pompa si cantitatea de motorina si AdBlue alimentata. In plus, consumul este verificat si in functie de motorina arsa, indicata de computerul de bord. Iar aceste date sunt comparate cu facturile pentru carburant. „Nu am avut probleme de calibrare, dar exista niste marje de 20-30 l in plus sau in minus la 1.500 l alimentati intr-o anumita perioada.“
Pe de alta parte, managerul Dunca Expeditii remarca faptul ca intre consumul de carburant inregistrat de computerul de bord si transmis apoi sistemelor telematice si cantitatea alimentata exista diferente semnificative, „si asta mi se pare o problema foarte mare, ca nici echipamentele foarte scumpe nu sunt precise. Pana la Euro 5 ni s-a spus ca este din cauza computerului de bord, dar diferente exista, chiar daca mai mici, si la Euro 6.“