Producatorii de autobuze si autocare prezenti la IAA Hanovra si-au reiterat preocuparea pentru dezvoltarea solutiilor de transport electrice, deocamdata pe segmentul urban. Limitarea este data de infrastructura, insa si aici se fac progrese. Reducerea emisiilor poluante si optimizarea costurilor de operare sunt printre principalele obiective ale industriei, noile motorizari – fie ele diesel sau conventionale – fiind superioare ca performante pe toate planurile. Pe segmentul autocarelor, oferta este impartita intre modelele de lux si versiunile economice, cu capacitati de transport diferite, pentru toate aplicatiile, cuvantul de ordine fiind eficienta.
Daimler a prezentat in premiera Autobuzul Viitorului (Future Bus) cu sistem CityPilot, care are la baza tehnologia de conducere autonoma imprumutata de la MB Actros. Sistemul semi-automat include 12 camere de filmat plus radare cu bataie lunga/scurta si este adaptat particularitatilor de trafic din orase, avand numeroase functii suplimentare comparativ cu „Highway Pilot“, cum ar fi recunoasterea luminilor semaforului sau detectarea altor obstacole (inclusiv pietoni). MB Future Bus este recomandat pentru sistemele BRT.
Tot pentru transportul urban, Citaro ramane cea mai importanta optiune, modelul pe gaz natural fiind cea mai viabila solutie pe combustibili alternativi. Pentru capacitati mai mici de transport, producatorul german propune gama Sprinter, care poate fi adaptata pentru toate tipurile de aplicatii, atat urbane, cat si intercity si turistice.
Pe segmentul autocarelor, Daimler Buses a aliniat gamele complete Mercedes-Benz si Setra, cu diferite configuratii si cu echipari noi, menite sa creasca confortul pasagerilor. Din familia Setra s-a remarcat modelul 516 HDH, cu dotari interioare de exceptie, scaune Voyage Ambassador in configuratie 1+1 si plafon de sticla TopSky Panorama.
Autobuzul Intouro, produs deja in 10.000 de exemplare, beneficiaza acum de noutati, atat in materie de design, cat si de confort. Iar pentru capacitati mari de transport la interurban – maximum 63 de locuri pe scaune – se poate opta si pentru modelul Setra 418 LE business, de 14,64 m lungime, prezentat acum in premiera.
Doua premiere Solaris: Urbino 12 CNG si hibrid
Vedeta standului Solaris a fost, fara doar si poate, autobuzul Urbino electric, desemnat „Bus of the Year“ 2017. Alaturi de acesta, constructorul polonez a prezentat noile Urbino 12 CNG si hibrid. Ultimul este echipat cu sistem serial produs de BAE Systems. Tehnologia HybridDrive are la baza un motor electric alimentat de la o sursa de stocare a energiei. Aceasta, la randul sau, este incarcata cu ajutorul unui generator ce foloseste un motor Cummins de 210 CP. Modul partial electric de functionare permite reducerea consumului de carburant si a emisiilor poluante. Optional, vehiculul poate fi dotat cu sistem „start-stop“, pentru un plus de economie.
Modelul Urbino 12 CNG este propulsat de motorul Cummins ISLG, de 320 CP, in tandem cu transmisia automata Diwa.6. Noutatea o reprezinta instalarea rezervoarelor de gaz paralel cu plafonul si nu transversal pe acesta, ceea ce reduce greutatea vehiculului cu 80 kg. In plus, in acest fel scade si numarul valvelor cilindrului. In functie de aplicatie, se poate opta pentru rezervoare avand capacitatea cuprinsa intre 1.260 si 1.875 l. Solaris a anuntat ca in scurt timp vor fi disponibile si variantele de 18 m lungime ale Urbino CNG si electric. La IAA a fost lansata si gama Optiline de produse dedicate autobuzelor Solaris, dupa iesirea din perioada de garantie.
Constructorul polonez a livrat deja 766 de autobuze Urbino din noua generatie, in 10 orase europene. In paralel cu proiectele de dezvoltare pe piata europeana si inaugurarea noii fabrici de 43.000 m2, constructorul polonez a stabilit un joint-venture cu JBM, din India, pentru asamblarea de autobuze electrice. Solaris va furniza know-how-ul, iar JBM asigura carosarea. Pana la acest moment, nu mai putin de 1.350 de autobuze electrice Solaris sunt in operare in toata Europa.
Gama completa Anadolu Isuzu
Anadolu Isuzu a aliniat o gama completa de vehicule, dintre care nu au lipsit autobuzul urban Citiport, de 12 m lungime, modelul Citibus (9,5 m), NovoCiti (7,5 m), autocarul Visigo (9,5 m), bine cunoscutul Turquoise (7,7 m) si midiautocarul Novo (7,3 m).
Visigo, de 9,5 m lungime, este propulsat de motor Cummins, ce dezvolta 244 CP la 2.100 rpm. Autocarul de capacitate medie asigura conditii optime de calatorie pentru pasageri si sofer deopotriva, gratie designului si paletei de echipari. Cu o capacitate de 39 de locuri, autocarul este foarte usor de manevrat in toate situatiile de trafic. Capacitatea calelor de bagaje este de 5,5 m3.
Isuzu Citiport a castigat anul trecut premiul pentru ergonomie si confort din partea juriului ECW, cu prilejul Busworld Kortrijk. Vehiculul ofera transport facil si confortabil in interiorul oraselor pentru toate categoriile de pasageri, sub deviza „transport fara obstacole“. De altfel, zona destinata caruciorului cu rotile este usor de identificat gratie culorii diferite. Pentru pasagerii cu probleme de auz sunt montate monitoare speciale de informare, iar sistemul audio cu contrast vocal este usor de folosit de catre nevazatori. Pentru acces facil la bord, Citiport e prevazut cu functie de ingenunchere la oprirea in statii.
Modelul mai mic, Citibus, a fost special conceput pentru a raspunde cerintelor vechilor metropole, cu stradute inguste, dar si localitatilor mai mici sau zonelor urbane mai putin populate. In acelasi timp, tot mai multe orase investesc in mijloace de transport de capacitate medie, pentru optimizarea utilizarii flotei si a emisiilor poluante.
Turquoise este unul dintre cele mai populare autobuze marca Anadolu. Vehiculul este propulsat de motorul Isuzu common-rail de 190 CP si poate fi configurat cu numeroase dotari optionale. Capacitatea maxima este de 33 de locuri. Autobuzele seriei Novo pot transporta maximum 29 de pasageri si sunt dotate cu motoare Isuzu, ce dezvolta 190 CP la 2.600 rpm. Special pentru piata europeana, vehiculele sunt disponibile in variantele Standard si Ultra, in functie de clasa de confort aleasa.
MAN pregateste autobuzul electric pana in 2018
Pentru Man Buses, profitul operational in primul semestru din 2016 s-a ridicat la 268 de milioane de euro, depasind nivelul din 2015, dovada a faptului ca masurile de management implementate si strategia „Future Lion“ au dat roade.
Pe segmentul autocarelor, noutatea a reprezentat-o modelul Neoplan Tourliner, care beneficiaza de o aerodinamica imbunatatita cu 20% comparativ cu generatia precedenta. Motorul D26 ofera performante si cuplu crescut, asigurand, in acelasi timp, o economie in consumul de carburant de pana la 10%. Si, pentru prima data, MAN Efficient-Roll este disponibil la autocare alaturi de MAN EfficientCruise. Tourliner poate fi echipat cu lift si la interior se pot elimina sase randuri de scaune (montate pe sine) pentru a face loc rapid la doua carucioare cu rotile.
Din familia MAN s-a remarcat Lion’s Intercity C, disponibil cu o noua varianta de lungime – 13,25 m. In aceasta configuratie se asigura o capacitate de 63 de locuri, la bordul unui vehicul echipat cu ESP, EBA, LGS si ACC. Nu a lipsit nici autobuzul Lion’s City, care are la baza un concept modular si poate fi oferit in versiuni diesel, CNG si hibrid.
MAN a anuntat ca pana in 2018 va avea gata autobuzul electric, care va fi compatibil cu toate sistemele de alimentare si va intra in productia de serie inainte de 2020. De altfel, constructorul german este decis ca jumatate din autobuzele sale urbane comercializate in 2030 sa fie electrice.
Si constructorul ceh SOR ramane consecvent ideii de transport urban cu zero emisii poluante, prezentand la IAA o noua generatie a autobuzului electric NB 12, acum cu podea complet coborata, sasiu nou si pachet de baterii montat pe plafon. Vehiculul expus la IAA este prototip, productia de serie fiind planificata pentru finele anului viitor. 30 de autobuze electrice SOR au fost vandute pana acum in Cehia, Slovacia, Germania si Elvetia. Cele mai multe unitati -11 – sunt in operare in Praga. Autobuzele, de 11 m lungime, sunt alimentate cu energie electrica prin pantograf, de la reteaua de troleibuze, si au o autonomie de circa 300 km. Pentru un optim de consum si autonomie se recomanda echiparea cu pachet mediu de baterii. Alaturi de prototipul NB 12, constructorul ceh a expus un autobuz intercity de 12,5 m si 45 de locuri, produs special pentru o licitatie din Cehia.
Otokar isi consolideaza pozitia pe segmentul midi
Otokar a inregistrat o crestere a incasarilor cu 28% in primele opt luni ale anului, in conditiile in care piata turca a scazut cu 45% pe segmentul vehiculelor de capacitate medie si cu 20% la autobuzele urbane. Scaderea vanzarilor pe piata autohtona a fost compensata de exporturi, la nivel european vehiculele de peste 3,5 t crescand in prima jumatate a acestui an cu 2,7% fata de perioada similara din 2015, pana la 18.766 de unitati. Pe acest segment, Otokar a inregistrat o crestere de 35%, Franta ramanand cea mai importanta piata. In paralel, se doreste extinderea operatiunilor, astfel ca au fost incheiate parteneriate noi in Polonia (considerata piata cheie), Irlanda, Marea Britanie si Romania (aici cu firma Ro-Trade). De altfel, toamna aceasta au fost livrate 28 de autobuze Territo, configuratie standard, catre Ministerul Apararii.
Livrarile mai importante ale Otokar in Europa au fost in special pe transportul urban: Malta (33 de autobuze Kent), Italia (28 Navigo), Germania (15 Kent plus patru Navigo), Italia (12 Kent la Napoli), Franta (35 Territo si 10 Vectio C). Navigo ramane cel mai bine vandut produs Otokar, desi si autobuzul intercity Territo se bucura de succes in Europa, vanzarile pentru acest model dublandu-se in ultimul an.
La IAA, producatorul turc a prezentat modelele Navigo T si Vectio T (pentru aplicatii turistice, cu capacitati de transport intre 31 si 43 de locuri), Territo U (dedicat liniilor interurbane) si Kent C (pentru transportul urban). In functie de configuratie si de capacitate, vehiculele pot fi echipate cu motoare Cummins sau MAN.
Premierele VDL Bus & Coach
VDL si-a extins gama de produse cu modelele Citea LLE-99 (de 9,9 m lungime), Futura FHD2-106 si minibusul VDL MidBasic Electric, de 8+1 locuri, toate prezentate in premiera la IAA. Ultimul a fost dezvoltat in parteneriat cu compania austriaca Kreisel, pe platforma Mercedes-Benz Sprinter de 3,5 t, si, in functie de pachetul de baterii, poate avea o autonomie intre 200 si 300 km. Motorul diesel este inlocuit de motoarele electrice, avand o putere de 120-150 kW, iar alimentarea se face cu sistemul standard de 22 kW, folosit si la autoturisme.
Citea LLE-99 are la baza aceeasi constructie usoara ca celelalte modele mai mari ale seriei, permitand un consum redus de carburant. Vehiculul este foarte usor de manevrat si are o capacitate de 78 de pasageri (mare pentru dimensiunile sale). Futura FHD2-106 este un autocar compact, de 10,6 m lungime, care poate transporta maximum 43 de pasageri, insa poate fi configurat in numeroase alte variante. Capacitatea calelor de bagaje este de 7 m3, insa optional se poate comanda un compartiment suplimentar tip „sky-box“, de 3 m3.
De la jumatatea acestui an modelul Synergy a fost scos din productie, desi cererile au fost foarte mari pana spre final, mai ales pentru configuratii speciale. Acum este disponibil exclusiv noul autocar supra-etajat FDD2, din care au fost vandute deja 30 de unitati.
Toate premierele prezentate la IAA au intrat deja in productia de serie. VDL Bus & Coach a livrat in toamna acestui an doua autocare Futura noi in Romania, catre mai vechiul sau partener Dacos. Producatorul olandez a inceput in acest an colaborarea cu EVW Holding si are un reprezentant dedicat pe piata romaneasca. Pe langa vanzarea de vehicule noi se promoveaza si cele second-hand, oferite prin VDL CBC. Pe segmentul privat vanzarile merg mai greu, insa se va veni cu oferte interesante la transportul public, unde se pot tranzactiona flote. „Vrem sa promovam autobuzele urbane second-hand, care au 7-8 ani vechime si sunt foarte bune calitativ. In 2017 asteptam multe vehicule in stoc, in urma contractelor de buy-back, iar acestea vor fi ofertate pe piata est-europeana“, a declarat Marcel Jacobs, director de vanzari VDL Bus & Coach.
Temsa si-a planificat cresterea exporturilor in 2017
Temsa a expus autocarele Maraton, HD, MD9 LE si MD 9. Modelul Maraton este disponibil pentru piata europeana, fiind deja livrat in Italia, Franta, Germania si Bulgaria. Producatorul turc se asteapta ca autocarul sa se bucure de mare succes, mai ales ca piata europeana este in crestere. De altfel, Temsa a vandut pana in prezent 11.500 de vehicule pe pietele de export, dintre care 9.000 in Europa. Tarile din Europa Centrala si de Est merg foarte bine, iar in Bulgaria au fost livrate 22 de autobuze si autocare pe fondul licitatiei de trasee. Estimarile sunt optimiste si pentru Romania pentru anul viitor. Cresterea este cu atat mai binevenita cu cat piata nationala se contracta, iar economia este afectata in urma atacurilor teroriste. Dupa ce mai multi ani la rand licitatiile de autobuze urbane au dat de lucru tuturor constructorilor turci, acum acestea s-au imputinat, iar sperantele se indreapta spre vanzarea de autobuze intercity. Nici Orientul Mijlociu nu mai este atractiv, iar controlul costurilor si fluctuatia cursului de schimb sunt prioritare. In paralel, Temsa vizeaza piata din Statele Unite, insa doar pe segmentul autocarelor.
Cel mai mic si mai nou model al familiei Temsa, MD7, a primit deja peste 100 de comenzi de pe piata europeana. In paralel, constructorul turc a inceput promovarea modelului MD9 electric, care a fost prezentat pentru prima data in iunie la Paris.
La sfarsitul lui septembrie, productia Temsa era rezervata deja pana in februarie anul viitor, cu livrari planificate din martie. Obiectivul pentru 2017 este mentinerea pozitiei pe piata locala si cresterea volumelor de export cu 10%.
Noul Evadys: un autocar economic si versatil
Iveco Bus a prezentat noua generatie a autocarului Evadys, o varianta intermediara intre autobuzul intercity Crossway si Magelys, autocarul anului 2016. Vehiculul poate fi folosit atat la transportul regional pe distante lungi, cat si pentru curse turistice, si va fi produs la fabrica Iveco de la Vysoké Myto (Cehia), alaturi de Crossway.
Noul Evadys este disponibil in variantele de 12 si 13 m lungime si beneficiaza de un pachet complet de sisteme de siguranta (ABS, ASR, ESP, EDWS, R66.02). Propulsat de motorul Cursor 9, de 400 CP, autocarul poate fi echipat cu transmisie manuala, robotizata sau automata. Fata de Crossway, Evadys are o capacitate a calelor de bagaje mai mare cu 3 m3, geamuri duble, iluminare interioara LED si scaune pentru pasageri model Spacio. Optional, vehiculul poate fi configurat cu frigider incorporat in bord, aparat de cafea, monitoare, sloturi USB si Wi-Fi. In functie de aranjamentul scaunelor se poate opta pentru trei variante de usi: single la mijloc plus toaleta, dubla la mijloc cu spatiu pentru carucior cu rotile sau single spate, pentru obtinerea unui spatiu de bagaje record, de 10,2 m3.
Karsan isi schimba strategia pentru Europa
Vedeta standului Karsan a fost micutul Jest, de 21 de locuri, disponibil in variantele diesel, hibrid sau 100% electric, cu transmisie manuala sau automata. Vehiculul s-a bucurat de succes inca de la lansare, fiind produs deja in aproape 1.500 de unitati. Inclusiv pe piata din Romania s-a impus la licitatii in mai multe orase, incepand cu 2014, fiind ideal pentru operarea rutelor mai putin aglomerate sau pe perioadele din zi cu mai putini calatori.
Pentru capacitati de pana la 31 de locuri, pentru transportul intercity, producatorul turc ofera autobuzul Star, iar pe aceeasi structura se poate comanda si modelul Atak, care poate transporta maximum 58 de pasageri. Ambele vehicule au 8 m lungime si sunt propulsate de motoare Euro 6. In plus, Star ofera si un compartiment generos de bagaje, de 4,25 m3.
In paralel cu dezvoltarea gamei de midiautobuze, Karsan continua productia autobuzelor urbane Menarinibus, disponibile in variante de 10,6, 12 si 18 m lungime, diesel sau pe gaz natural comprimat.
Pentru a dezvolta vanzarile pe piata europeana, constructorul turc a infiintat o noua companie, Karsan Europe, care va prelua si activitatea de after-sales pentru clientii de aici. Iar Karsan Pazarlama ramane cu Turcia si cu celelalte piete de export. In prezent, Karsan este prezent pe opt piete europene – printre care Germania, Ungaria, Romania si Bulgaria – cu obiectivul de a se extinde in perioada urmatoare.
Noutati Volvo, Scania si Van Hool
Si Volvo Buses mizeaza pe electricitate ca fiind viitorul in transportul urban, pachetul de mobilitate incluzand autobuze hibrid, diesel-electrice si 100% electrice. In cazul acestora din urma, pe langa unitatile aflate in operare pe piata autohtona, producatorul suedez a livrat autobuzul 7700 electric in Luxemburg, iar de anul viitor vehiculul va fi testat si in Paris.
Studiile au demonstrat ca zgomotul produs de un autobuz electric este la jumatate din valorile inregistrate in cazul celui diesel, astfel ca pe langa reducerea poluarii se asigura un confort sporit pentru cetateni.
Unul dintre factorii de succes ai transportului electric este incarcarea rapida, si aici producatorii de autobuze s-au pus de acord, astfel incat sa se foloseasca acelasi sistem de alimentare pentru toate modelele si operatorii de transport sa aiba flexibilitate in organizarea flotelor.
Noutatea pe segmentul autocarelor este sistemul „Volvo Dynamic Steering“, care face condusul mult mai usor pentru soferii de autocar, in conditiile in care acestia reclamau pana acum, in multe situatii, dureri de spate sau de brate. Din 2017 sistemul va fi disponibil si pentru autobuzele urbane si interurbane.
Scania Buses and Coaches a expus un autobuz Citywide LE hibrid, care poate fi folosit atat pentru transport urban, cat si suburban, si un model Interlink LD, cu motor pe gaz. Acesta din urma este primul autobuz pe gaz cu podea ridicata. Vehiculul este echipat cu transmisie Scania Opticruise si poate fi utilizat pentru operatiuni intercity si suburbane. De altfel, Scania a promovat intens tehnologia pe gaz in ultimii ani, reusind livrari importante inclusiv in afara Europei (in Indonezia sau Columbia).
Tot la IAA a fost prezentat si autocarul Interlink HD, acum cu tren de rulare optimizat si propulsor de 450 CP.
Constructorul belgian Van Hool a prezentat in tandem gamele EX si TX: EX15H si EX16H, TX20 Altano si TDX27 Astromega (ultimul face parte dintr-o comanda de 30 de autocare pentru San Marino). Noutatea a reprezentat-o modelul EX16, propulsat de motorul DAF MX13 de 462 CP, cu cutie de viteze automata ZF AS-Tronic.
Van Hool vizeaza pentru perioada urmatoare sa isi pastreze pozitia pe principalele piete din Europa, insa are planuri si pentru Statele Unite, unde vrea sa deschida o fabrica de autobuze urbane.