La inceputul lunii trecute, cu ocazia Festivalului George Enescu, TVR a folosit pentru prima data noul sau car HD, montat pe un autotractor Mercedes cu semiremorca. Este deocamdata singurul echipament de acest tip din Romania, iar lui i se va alatura in curand carul semi-HD al unei firme private, care l-a achizitionat deja, dar inca nu l-a instalat. Cu aceasta ocazie, am stat de vorba cu reprezentantii tehnici ai TVR despre gradul de dotare a institutiei – in special echipamentele montate pe autosasiu – despre investitiile necesare pentru a tine pasul cu tehnologia, dar si despre dificultatea de a le realiza efectiv.
Carul HD a fost montat pe un autotren cu autotractor Mercedes 2534 si semiremorca existent deja in flota TVR, iar operatiunea a fost executata chiar de echipa carului, cu un mic ajutor din partea diviziei de proiectare – de altfel, tehnicienii de la care sunt foarte priceputi, si este si normal sa fie asa, deoarece, in caz de defectiune, ar rata transmisia daca nu ar remedia-o ei insisi, ci ar astepta echipa de interventie. Pe de alta parte, de cele mai multe ori echipamentele critice sunt dublate.
In ceea ce priveste noul car, mixerul digital audio a fost montat anul trecut, iar instalarea pe vehicul s-a facut dupa scoaterea mobilierului vechi – deoarece aparatele nu incapeau in aceleasi lacasuri – operatiune care a inceput in iunie.
In prezent, TVR are si un canal HD si detine toata partea de emisie si de productie, insa mai are nevoie de cel putin un studio de productie, „care va fi urmatoarea investitie“, asa cum precizeaza Horia Cazan, technical manager in cadrul institutiei.
Pentru a fi amortizate, echipamentele trebuie folosite macar 10 ani, asa cum explica reprezentantul TVR, care adauga insa ca in ultimul timp „ne confruntam cu probleme legate de declasare, devalorizare morala, si trebuie sa modernizam aparatura pentru a tine pasul cu concurenta. De aceea unele echipamente se schimba nu pentru ca s-au defectat, ci pentru ca nu mai fac fata. Si asta se intampla cam dupa cinci ani.“
In cazul unora dintre echipamente se poate face si trecerea graduala spre versiuni mai moderne. Dar nu si pentru carul HD.
Parc auto diversificat, dar care necesita innoire
Din flota de utilitare a TVR mai fac parte o camioneta Iveco Daily de 3,5 t, un autobuz carosat in Turcia, de Güleryüz, cu motor MAN, achizitionat in 2003, nou, ieftin si bine dotat, care serveste la deplasarile de personal mai numeros, opt Mercedes 809D cu opt locuri si compartiment pentru transportul echipajelor si al camerelor de luat vederi, patru microbuze Mercedes 609D de 24 de locuri, achizitionate in 1992, cinci Mercedes 809D de 7,5 t pentru relee, precum si doua care de reportaj Hendrickson cu motor diesel in doi timpi, din 1980. Lor li se alatura un tractor U 650 care uneori transporta generatoare electrice in Bucuresti – unde camioanele au probleme de deplasare la fata locului – si caruia iarna i se ataseaza lama pentru deszapezire, un Roman si un Dac prevazut, inainte de 1989, pentru deplasare la amplasamente de radioreleu – in locatii foarte dificile – si care acum nu mai este folosit din cauza consumului foarte ridicat. Iar pentru decoruri se folosesc trei camioane Iveco Eurocargo de 7,5 t, cu prelata si lift.
Din flota TVR mai fac parte trei Isuzu – unul single cab si doua double cab – din care unul va fi carosat pentru jurnalistica si electronica. In prezent in acest scop se folosesc trei Peugeot Partner din 2004, dar ele nu sunt foarte incapatoare. Iar pentru acces pe teren dificil, de obicei cand se transmite din zone inundate sau pentru releele care merg in munti, se folosesc Mazda pick-up si Land Rover Defender – acesta din urma a fost cumparat pentru a transporta lazile necesare transmisiilor prin satelit, dar nu a lucrat niciodata astfel, deoarece lazile respective aveau nevoie de opt ore pentru a fi asamblate si a transmite, deci s-a renuntat la ele.
Pentru transmisii se folosesc patru Mercedes Sprinter de 3,5 t si unul de 5 t, doua Opel Vivaro de 3,5 t – din care echipamentele cantaresc 700-800 kg – dotate cu grup electrogen (circa 400 kg), antena motorizata si cu absolut orice e nevoie pentru a emite prin satelit. Iar pentru a ridica antena nu e nevoie de mai mult de cinci minute.
In plus, studiourile din tara detin o semiremorca frigorifica amenajata pentru un car de reportaj, pentru care se inchiriaza autotractorul (la Cluj-Napoca si Iasi), un Renault gen autobuz extensibil si un Iveco de 7,5 t, anexa a acestui car, ambele donatii de la France 3 (la Craiova), un Mercedes-Benz de 24 de locuri la Cluj si un car de reportaj Mercedes 1519 din 1976 (la Timisoara).
Cele mai vechi vehicule sunt, asadar, cele din 1980, iar cel mai nou este Renault-ul primit de la francezi, fabricat in 2000. Asa cum declara Liviu Fetter, director departament utilitare, masinile ar trebui inlocuite cam la 10 ani, „dar noi tragem de ele. Din pacate insa, nu prea mai gasim piese de schimb.“
TVR are service propriu, unde se face intretinerea tuturor masinilor iesite din garantie. Acesta este dotat inclusiv cu un dispozitiv de diagnosticare, care insa nu acopera toate marcile auto.
Cea mai mare perioada de imobilizare a unui vehicul a fost, asa cum isi aminteste Liviu Fetter, de circa doua luni, dar din cauza aprovizionarii cu piese. „In rest, le reparam foarte repede, pentru ca nici nu ne permitem sa stationeze mult.“
Vehiculele TVR nu parcurg foarte multi kilometri, mai ales in ultimul timp, dupa reducerea deplasarilor din lipsa finantarii. „Acum 10 ani, cand era ploaie de festivaluri, ajungeau la 30.000 km/an, dar acum lucreaza in special in Bucuresti si fac mult mai putin“, precizeaza directorul departamentului utilitare.
Televiziunea dispune si de patru macarale – din care una realizata in curtea proprie si trei cumparate – care au in varf camere si sunt manevrate de operatori. Bratul acestora se intinde la 13 m, dar exista si variante care merg pana la 16 m. Este vorba de echipamente cu pret moderat, care se pot folosi la mai multe tipuri de productii, dar pe piata sunt disponibile, pentru firmele care organizeaza spectacole, macarale foarte specializate, care ajung la 20 m, si sunt si mult mai grele – circa 3 t. „Am vrut sa cumparam una, dar nu aveam nici cu ce o transporta, din cauza greutatii, cand o montam era nevoie de o podea care sa suporte 3 t, iar pretul era foarte mare – cam 200.000 de euro – astfel ca nu se justifica investitia“, explica Horia Cazan.
Pretul si – mai ales – proiectele bugetare impiedica achizitiile…
Intr-o vreme se facea si la noi, la Medias, carosare pentru vehiculele destinate carelor de reportaj. Acum insa pregatirea masinilor se face doar in strainatate, si de obicei firmele care fac sisteme integrate de televiziune apeleaza ele insele la carosieri, astfel incat utilizatorul primeste produsul final, care costa circa 300.000 de euro plus pretul autovehiculului. Este vorba, de obicei, de masini standard, dar cu motor mare, deoarece greutatea totala, cu dotarile necesare, se apropie de cea maxim autorizata. Practic, pregatirea pentru instalarea echipamentelor presupune demontarea peretilor suprastructurii standard, modificarea sasiului, cu refacerea suspensiei pentru a fi mai tare, deoarece rack-urile dinauntru sunt grele, si climatizarea, cu 5-6 agregate diferite, separat pentru oameni si rack-uri.
Carosarea unui vehicul folosit pentru transmisii dureaza circa sase luni, iar a unui car, un an – de complexitatea acestuia din urma ne putem da seama mai bine daca tinem cont de faptul ca latimea se dubleaza fata de a unei masini standard, greutatea transportata este mare, iar suspensiile trebuie sa le permita sa se si miste lin pe drum.
„Din cauza specializarii si a termenului mare de livrare avem probleme de achizitie chiar si cand avem bani: proiectele bugetare sunt anuale, noi primim bani de la bugetul de stat abia in aprilie, deci putem lansa procedura de achizitie in vara, si nimeni nu poate livra un astfel de vehicul pana la final de an“, arata Horia Cazan.
Acesta este, de altfel, unul dintre motivele pentru care toate echipamentele ce ies din curtea televiziunii sunt asigurate si, conform acestei politici, si masinile au Casco.
„Dar, chiar si asa, nu ne permitem sa avem accidente, deoarece valoarea la care am fi despagubiti ar fi mult prea mica, data fiind varsta vehiculelor“, explica managerul tehnic TVR.
Din acelasi motiv, inchirierea de echipamente catre terti se face intotdeauna cu operator: „daca cineva le strica, pentru noi este o catastrofa, deoarece nu avem cu ce cumpara altele“.
… dar experienta din alte tari inspira noi investitii
Asa cum afirma Horia Cazan, „avem in dotare toate echipamentele de care e nevoie, dar multe sunt foarte vechi si ar trebui inlocuite. In plus, din ceea ce vedem ca se foloseste in strainatate, exista camioane similare celor pe care se monteaza carul de reportaj, dar pe care se pune grupul electrogen. Sasiul este adaptat pentru a prelua vibratia grupului electrogen, insonorizarea este foarte buna, iar versiunea cea mai mare costa 40.000-50.000 de euro. In afara de asta, pentru ca una din marile probleme pe care pe avem cu DSNG-uri (Digital Satelite for News Gathering) si echipamente de transmisie este ca se strecoara greu din cauza aglomeratiei, iar grecii au rezolvat-o folosind relee montate pe scutere, am vrea sa facem si noi o investitie de acest tip pentru Bucuresti.“
Echipamentele nu au de ales: trebuie sa fie de ultima ora
Flota actuala e suficienta, asa cum declara reprezentantii TVR, astfel ca nu se apeleaza la vehicule inchiriate, dar „am vrea sa schimbam masinile de relee, deoarece au 7,5 t si trebuie sa plateasca 300 de lei pentru a circula in Bucuresti, in conditiile in care noi nu avem, de fapt, nevoie de masini atat de mari: asa le-am mostenit“, explica directorul departamentului utilitare. In ceea ce priveste echipamentele de pe acestea – releele – ele sunt noi, din 2007 si 2008, retehnologizarea fiind, de cele mai multe ori, solutia la care apeleaza institutia in lipsa fondurilor pentru achizitia de masini noi.
Carele ar trebui, si ele, modernizate toate. „Si cel mai bine ar fi sa cumparam totul cu masini noi, dar deocamdata nu avem cum“, declara Horia Cazan.
Pentru echipamente uneori se apeleaza la inchirieri din Germania sau Belgia – mai ales pentru transmisii de meciuri de fotbal din Liga UEFA, unde standardele sunt foarte inalte – dar, desi pretul este foarte mare, putine firme accepta sa participe la licitatii, deoarece e dificil sa le transporte pana aici doar pentru cateva transmisii.
Pe de alta parte, TVR inchiriaza uneori echipamente, in special DSNG-uri, unor terti, mai ales televiziuni publice din alte tari care au de filmat in Romania. Preturile sunt cele impuse de Organizatia Televiziunilor Publice din Europa (EBU), sunt aceleasi in toate statele si sunt mai mari decat cele de pe piata libera, „dar nu se plateste pe loc, ci mult mai tarziu, si, in plus, noi respectam standardele EBU, ceea ce firmele private nu fac intotdeauna, deci cine inchiriaza echipamente de la noi are toate sansele sa-si faca bine treaba cu ele“, declara reprezentantii tehnici TVR.