Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Desi cu pana la 25% mai mica, Taxa de poluare descurajeaza vanzarile

La inceputul lui septembrie, Guvernul a aprobat si a trimis Parlamentului in procedura de urgenta proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, proiect care prevede reducerea acesteia cu pana la 25%. Daca va fi aprobata si de Legislativ, noua reglementare va intra in vigoare pe 1 ianuarie 2012.

Printre noile prevederi se numara si aceea ca, in cazul in care taxa de poluare platita dupa 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii pot solicita restituirea diferentei. Laszlo Borbely, ministrul mediului si padurilor, a estimat ca valoarea cheltuielilor cu restituirea acestor sume va fi de circa 240 de milioane de lei in 2011, pentru aproximativ 56.000 de autovehicule.

Taxa de poluare se va plati o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca sunt produse in tara sau in strainatate, cat si, mai nou, pentru autovehiculele inmatriculate la noi inainte de 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. In acest caz plata se face in momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate.
Laszlo Borbely a precizat ca aceste modificari s-au facut si „pentru a putea sa dam un raspuns clar Curtii Europene de Justitie, care a spus ca a fost o discriminare indirecta, adica o perioada s-au platit taxe numai pentru o categorie de masini“. Cu alte cuvinte, se are in vedere si eliminarea sau reducerea numarului de procese aflate pe rolul instantelor.
Asa cum declara ministrul, in 2010 si-au schimbat proprietarul circa 110.000 de autoturisme inmatriculate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 si care, deci, nu au achitat taxa de poluare. Iar veniturile suplimentare datorate noii taxe se vor ridica la circa 331 de milioane de lei pe an, la o valoare medie a taxei, in conditiile in care in 2010 s-au incasat din taxa de poluare aproximativ 700 de milioane de lei.
Acesti bani constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu, din care sunt finantare programe de mediu, printre care si Rabla, datorita caruia au fost scoase din circulatie anul trecut 190.000 de autovehicule, iar in 2011 se estimeaza sa se ajunga la 110.000-120.000.

Masinile de peste 10 ani, cele mai afectate
Calculul se face printr-o formula care tine cont de tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisiile poluante, vechime si incadrarea intr-o norma de poluare.
In aceste conditii, reprezentantii industriei auto considera ca marimea taxei pentru unele modele non-euro, Euro 1 sau 2 face imposibila vanzarea acestor tipuri de autovehicule, deoarece taxa depaseste si de patru ori valoarea de piata a masinii. Afectati vor fi mai ales posesorii de masini de peste 10 ani (in Romania sunt peste 3,5 milioane de astfel de vehicule din totalul de 4,3 milioane), care nu le vor mai putea vinde.

Nici transportatorii nu au de castigat
Ca reactie la noua reglementare, secretarul general UNTRR, Radu Dinescu, declara ca „taxarea ar trebui facuta ca in Germania, sa stimuleze achizitia de vehicule comerciale noi. Ea nu se face prin taxe unice aplicate la un moment dat, ci printr-o corelare a impozitelor anuale. Ce s-a luat in ultimii patru ani prin taxa de prima inmatriculare sau de poluare, o singura data doar de la masinile nou intrate pe piata, ar fi putut fi colectat mult mai usor si adaugat la impozitele auto existente in cuantum foarte mic. De exemplu, la autoturisme, decat sa iei 500-2.000 de euro la 75.000 de vehicule, mai bine adaugi 6 euro/an la impozitul actual aplicat la cinci milioane de autoturisme timp de cinci ani. In ceea ce priveste vehiculele comerciale, unde taxele sunt de 1.500-3.000 de euro (in conditiile in care anul trecut au intrat pe piata noastra circa 2.000 de unitati), impozitele suplimentate cu 3,75 de euro/an/vehicul ar trebui sa aiba in vedere o durata de viata de opt ani.“

Articole similare