Transportatorii romani care lucreaza la intracomunitar au zilele numarate! Este concluzia amara la care a ajuns directorul Wise, Liviu Patru, care conduce o companie specializata in transport international si care deja s-a confruntat cu controale in Germania si Franta. In opinia acestuia, in momentul in care preturile practicate de transportatorii estici vor fi apropiate de cele ale vesticilor, iar toate semnalele arata ca ne indreptam in aceasta directie, clientii ii vor alege pe acestia din urma, in timp ce companiile romanesti vor fi date la o parte. Solutia, crede transportatorul valcean, ar fi o coalitie a pietelor afectate, o voce comuna sustinuta de autoritatile fiecarui stat in parte, pentru ca estul sa nu ramana doar o piata de desfacere pentru marfurile din vest.
Producatorul de pavaje valcean Wise, care efectueaza si transport international inca din 1994, are in fata un 2017 dificil, dupa ce anul trecut afacerile au crescut cu peste 20% fata de 2015. Cu toate ca se intrevad oportunitati pentru volume mai mari de transport, ceea ce va duce la o cifra de afaceri estimata mai mare cu 20% decat cea din 2016 (circa 13,5 milioane de lei), investitiile in flota, dar mai ales cresterea costurilor cu salariile si diurnele, precum si a celor cu politele RCA, vor afecta profitul companiei. „Din punct de vedere al profitului, premisele sunt de scadere cu circa 15%. Eu totusi sper sa reusesc sa echilibrez situatia financiara, astfel incat la final de an sa nu scad profitul“, puncteaza Liviu Patru, care resimte mai ales cresterea RCA, avand cazuri in care a platit si 20.000 lei pentru camioane fara Malus. „Clientii mei si-au pus mainile-n cap cand au vazut cat costa asigurarile la noi. In 2016 am inceput cu asigurari RCA sub 10.000 de lei si am ajuns la dublu in unele cazuri. Primul gand a fost sa ma mut in Bulgaria, dupa ce am aflat ca nu se pot incheia polite RCA altunde in strainatate“, marturiseste acesta. Din fericire, a reusit sa optimizeze transporturile si, chiar daca numarul de kilometri efectuati lunar de un camion a scazut de la 13.200 la circa 12.500, volumele au fost mai mari, iar soferii, mai responsabili, astfel ca Wise nu a avut vehicule trase pe dreapta din cauza tarifelor RCA.
Optimizare pe toate planurile
Parte a acestei strategii de optimizare, mai ales ca la nivelul anului trecut a existat o fluctuatie de 10% in randul soferilor, a fost si cresterea veniturilor acestora. In 2016 diurna a fost marita, ceea ce a reprezentat un alt cost considerabil pentru firma de transport, iar de la 1 ianuarie 2017 a fost introdus si un spor de vechime, alaturi de o crestere moderata a salariilor. Cei aproximativ 30 de soferi lucreaza opt saptamani in Comunitate, cu doua saptamani pauza acasa. „In perioada cat ei stau acasa, camionul trebuie sa lucreze. Vehiculul munceste foarte mult timp pentru cheltuielile fixe, si apoi vorbim de profit. Marja ajunge sa fie foarte mica. Spre exemplu, in decembrie toata lumea vine acasa. De la finalul lunii …