„Toti pentru unul!“. Sub aceasta deviza functioneaza cea mai noua miscare sindicala a soferilor profesionisti din Romania, „Solidaritatea Soferilor Drumuri Bune“ (SSDB), o organizatie ce isi doreste sa „omogenizeze“ relatia dintre cei aflati la volanul camioanelor si patronat, fara insa a compromite drepturile niciuneia dintre parti. Problemele cele mai frecvent reclamate de soferi sindicatului sunt neplata sumelor convenite ca diurna si salariu atunci cand soferul produce unele pagube angajatorului voit, nevoit sau din neglijenta. Sindicatul mai atrage atentia asupra semnarii unor dispozitii de plata in alb si stabilirii ad-hoc a valorii diurnei acordate, cauzate de neconcordantele dintre Codul muncii si regulamentele internationale cu privire la timpul de conducere posibil, pe de o parte, si noile restrictii impuse de mai multe state europene la pietele interne de transport prin stabilirea unui salariu minim si pentru soferii straini care incarca/descarca pe teritoriul lor.
Am stat de vorba cu presedintele sindicatului SSDB, Virgil Purcarescu, despre solutiile posibile pentru reducerea „prapastiei“ dintre angajat si angajator si pentru mentinerea fortei de munca romanesti la noi in tara.
Sindicatul a pornit la drum ca o asociatie non-profit („Drumuri Bune“), care a functionat pana la finalul anului trecut, insa fara a avea forta necesara pentru a reprezenta interesele soferilor asa cum ar trebui, dupa cum explica Virgil Purcarescu, fost sofer in Comunitate. Abia dupa ce a facut un curs de Inspector Resurse Umane si a luat contact cu Codul Muncii, acesta s-a gandit ca poate sa isi ajute colegii prin infiintarea unui sindicat. „Ne-am reunit 15 oameni, avocati, inspectori resurse umane, specialisti in marketing etc., iar in noiembrie 2016 am reusit sa punem pe picioare sindicatul.“ Pana atunci, avand in spate experienta acumulata ca Asociatia „Drumuri Bune“, au avut timp sa aprofundeze legislatia muncii din Romania, fapt care reiese din cele aproximativ 100 de dosare rezolvate cu succes in favoarea soferilor care au apelat la ei. Cele mai multe dintre cazuri unde exista o baza legala justificabila sunt mediate si nu ajung in instanta, insa in prezent sindicatul este implicat in doua procese, iar alte 22 de dosare sunt in faza de pregatire pentru tribunal. La polul opus, membrii SSDB au identificat si un exemplu de bune practici, o firma de transport din Sibiu, careia i-au cerut sa respecte conditiile normale de munca si sa aplice legea. Rezultatul? Desi presupune costuri mai mari, fluctuatia de soferi a scazut simtitor, iar mediul de lucru a fost imbunatatit considerabil. Momentan, conducerea sindicatului functioneaza „pro bono“, insa pentru ca „pasiunea nu ne hraneste si nici nu ne plateste facturile, speram ca intr-un viitor apropiat sa platim si salarii din bugetul constituit in acest scop.“
Tranzit: Pe o piata plina, de ce un alt sindicat?
Virgil Purcarescu: Simplu. Ca asociatie ne-am implicat in tot felul de cazuri, cum au fost cele sociale, …