Dezbaterea publica organizata azi, 9 octombrie 2018, la sediul Ministerului Transporturilor nu s-a soldat cu un raspuns favorabil pentru cei aproximativ 100 de transportatori prezenti, care au sperat sa il convinga pe ministrul Lucian Sova sa nu renunte la vechimea pe traseu ca si criteriu de punctaj in atribuirea noului program de transport interjudetean. Amintim ca in aprilie a.c., la Expo Tranzit, ministrul transporturilor le-a promis operatorilor prezenti ca nu are nimic impotriva unei prelungiri a valabilitatii actualelor licentele de trasee interjudetene, cu conditia ca din partea Consiliului Concurentei sa se primeasca aviz pozitiv. In final se pare ca raspunsul CC a fost negativ, pe motiv ca vechimea ingradeste accesul la piata pentru operatorii din afara sistemului, iar pe aceasta expunere de motive „neconcurentiale“ se pare ca si-a intemeiat si Ministerul Transporturilor decizia scoaterii vechimii pe traseu.
Pozitia CC – prezentata in cadrul dezbaterii publice – este insa discutabila, in sensul in care face referire la aspecte care in legislatia europeana sunt tratate de regulamente diferite (spre exemplu, pretul biletului sau contractul incheiat intre operator si autoritatea competenta tin de prevederile regulamentului 1370, care nu are nicio treaba cu transportul interjudetean). Ideea principala insa este ca piata de transport prin servicii regulate nu poate fi inchisa, fiind obligatorie asigurarea liberului acces pentru orice transportator interesat. Iar ministrul Sova a subliniat ca „exclusivitatea nu mai poate continua“.
Operatorii prezenti la dezbatere au aratat ca, dimpotriva, piata nu este inchisa; se confrunta cu piraterie si concurenta neloiala. Transportatorii licentiati sunt antreprenori romani care isi platesc taxele si impozitele la zi, au angajati si incearca sa faca un business corect. Si asa cum in alte tari ministerele de resort isi protejeaza carausii, la fel ar trebui sa faca si MT in Romania. Transportatorii au mai reclamat faptul ca in spatele deciziei de deschidere a pietei stau interesele companiilor cu capital strain, care abia asteapta sa acapareze industria. „De ce Consiliul Concurentei nu a luat o pozitie la fel de ferma atunci cand a fost scandalul RCA? De ce nu se face acum nimic pentru reducerea tarifului la carburant, in conditiile in care pretul relativ scazut al barilului de petrol nu justifica cresterea galopanta a pretului motorinei?”, au fost cateva dintre intrebarile ridicate in timpul dezbaterii.
Pe masura ce discutiile au avansat, a devenit tot mai clar pentru toata lumea ca Ministerul Transporturilor nu accepta sa mentina vechimea pe traseu ca si criteriu la o noua atribuire. Experienta similara, despre care se vorbeste si in legislatia europeana, poate fi interpretata eventual ca experienta in transporturi in general si nu pe o anumita cursa/traseu, a subliniat ministrul transporturilor. In conditiile in care spiritele s-au incins pe marginea acestei disensiuni, ministrul Sova s-a retras la orele 12:00 – asa cum si anuntase ca o va face – fiind insotit de un cor de scandari „Demisia, demisia!“.
Conducerile asociatiilor patronale FORT si COTAR au solicitat public retragerea proiectului de ordin de ministru, iar daca in 48 de ore nu primesc un raspuns favorabil din partea MT, operatorii vor protesta la nivel national, prin blocarea transportului.