Pana la data desfasurarii conferintei, Autoritatea Rutiera Romana (ARR), care este si administratorului schemei de returnare a accizei conform Hotararii 537/2014, primise 230 de dosare pentru inscrierea in Registrul electronic al operatorilor economici si al flotelor eligibile pentru restituirea de accize – dintre care 176 de dosare au primit raspuns favorabil pentru inregistrare – si alte noua dosare pentru rambursarea efectiva.
Principalele cauze de respingere a dosarelor au fost:
– Nu toti operatorii care alimenteaza de la statiile de distributie au utilizat un card de gestiune al alimentarilor personalizat cu numarul de inmatriculare al vehiculului, intrucat acest lucru era optional in contractele cu furnizorii de carburant (intre timp, in legislatie se stipuleaza faptul ca aceste carduri trebuie personalizate pe vehicul);
– In cazul firmelor cu dispersoare proprii, din documentatia depusa de anumiti operatori nu a reiesit faptul ca dispersorul are debitmetru electronic conform HG;
– Certificate de atestare fiscala erau expirate la momentul depunerii dosarelor, iar potrivit articolului 4, litera c, alin. 5, atat in momentul inregistrarii in Registrul electronic, cat si in momentul restituirii de accize de catre ordonatorul de credite, agentii economici nu trebuie sa aiba restante de plata la bugetul de stat consolidat. Nu se accepta nici macar faptul ca desi compania are datorii, sumele pe care le are de recuperat de la stat sunt mai mari. Si, spre deosebire de alte state membre, la noi nici nu se poate compensa acciza de restituit cu datoriile la stat.
Marius Melinte, reprezentantul ARR la conferinta, a atras atentia ca in momentul solicitarii restituirii accizei, indiferent daca se alimenteaza de la statii sau din rezervoare proprii, operatorii trebuie sa faca dovada platii integrale a facturilor prin instrumente de plata bancare. Iar intre suma de plata si documentele doveditoare nu trebuie sa fie nicio diferenta, oricat de mica.