Italia a anuntat ca sustine o lege care sa stopeze fenomenul detasarii de personal, asa cum prevede proiectul de decret aprobat pe 15 aprilie de Consiliul de Ministri, care trebuie evaluat de Parlamentul European pana pe 28 mai.
In cazul transportului rutier international, detasarea de personal se refera cel mai adesea la trimiterea soferilor de la o filiala a unei firme vestice inregistrata in Est sa lucreze pentru firma/clientii acesteia din vestul Europei.
Sau despre soferi estici, angajati de o firma de leasing de personal, contractati de o firma de transport din vestul Europei. Pana acum, situatiile de acest gen erau perfect legale, mai ales daca detasarea soferilor intr-o anumita tara din vestul Europei era temporara si, mai ales, daca soferii erau angajati la agentia de lucru temporar.
Avantajul unui asemenea mod de lucru este plata soferului in functie de conditiile prevazute in contractele colective de munca pe ramura din tara in care este detasat, dar cu plata obligatiilor sociale mult mai modeste care sunt obligatorii in tara de origine.
Din nefericire, legislatia prevazuta in Directiva 96/71 era prea vaga, permitand, in opinia oficialilor europeni, adevarate forme de exploatare a soferilor sau, asa cum se mai spune, dumpingul social.
Fenomenul, inalnit la scara larga in tarile din vestul Europei, va fi stopat de transpunerea Directivei 2014/67/UE, care va intra in vigoare pana pe 18 iunie 2016. Aceasta directiva prezinta o serie de criterii ce trebuie luate in considerare cu scopul de a verifica legitimitatea detasarii de personal.
Art. 4 mentioneaza ca lucratorii detasati trebuie sa indeplineasca aceleasi conditii de munca, pe perioada de detasare, ca si cele legale sau cele prevazute in contractele colective de munca la care se face referire la Art. 51 din Decretul 81/15 pentru lucratorii care presteaza activitati similare in tarile in care sunt detasati.